سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران قطب فناوری کشور باشد

Print Friendly, PDF & Email

مدیرکل امور آموزش سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: با توجه به سابقه و نقش سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در پیشرفت و توسعه علم و فناوری، پیشنهاد می‌شود که مرجع و قطب علمی و فناوری کشور باشد و از موازی‌کاری در این زمینه جلوگیری شود.

به گزارش هشت صبح، غلامرضا خواجه سروی در بازدید از سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران اظهار کرد: مراکزی هستند که کار علمی انجام داده‌اند و ناتمام مانده و در تجاری‌سازی محصول خود با مشکل مواجه هستند، به عنوان مثال در دانشگاهی دستگاهی توسط یکی از دانشمندان ساخته شده اما این دانشمند برای تجاری‌سازی این محصول موفق نبوده و اگر این تحقیقات منتج به نتیجه نشود، کار نیمه‌کاره مانده و کاربردی نخواهد بود و هدف می‌تواند این باشد که سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران مرکزیت داشته باشد و بتواند این موانع را از سر راه بردارد.

مدیرکل امور آموزش سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: با توجه به سابقه دیرینه و نقش سازمان در پیشرفت و توسعه علم و فناوری، پیشنهاد می‌شود سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران مرجع و قطب علمی و فناوری کشور باشد و از موازی کاری در این زمینه جلوگیری شود.

حسن زمانیان، معاون وزیر علوم و رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران نیز در حاشیه این بازدید بر اختصاص بودجه تحقیقاتی مورد نیاز جهت اجرای پروژه‌های کلان و کاربردی با توجه به نیاز کشور تاکید کرد.

زمانیان با بیان اینکه این سازمان می تواند در پیشبرد پروژه‌های نیمه تمام همکاری کند، گفت: در سال‌های گذشته بسیاری از پروژه‌های مهم و اولویت‌دار کشور توسط دانشمندان داخلی تعریف، اما ناتمام رها شده و به نتیجه نرسیده است؛ از جمله این طرح‌ها می‌توان به  پروژه هلیوم مایع اشاره کرد که توسط دو نهاد و دانشگاه نزدیک به دو دهه درحال انجام است و سازمان در جهت تکمیل این پروژه کلان نیمه تمام اقدام به فعالیت کرده است.

زمانیان یادآور شد: سازمان با ایجاد معاونت ارتباط با صنعت و تجاری‌سازی و راه‌اندازی کرسی‌های ارتباط با صنعت که در لایه اول آن هیات علمی سازمان و پس از آن واحدهای فناور و در لایه بعدی بانکی از اساتید کل کشور حضور دارند، می‌تواند تجاری‌سازی محصولات را به سرانجام برساند.

به نقل از وزارت علوم، وی خاطرنشان کرد: نظام به شدت محتاج پژوهش‌های کاربردی است و تحقق این امر نیازمند حمایت همه‌جانبه خصوصا تخصیص بودجه کافی جهت این‌گونه طرح‌هاست تا به توسعه منجر شود و در رفع چالش‌های کشور مفید باشد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا