اقتصادی

کاهش مصرف آب از ۵۰۰ لیتر درفضای باز به ۴ لیتر درگلخانه هیدروپونیک – هشت صبح

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش هشت صبح و به نقل از مهر :

به گزارش خبرنگار مهر، طی بازدید خبرنگاران از مزارع مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی، مسعود ترابی، سرپرست این مرکز گفت: رویکرد پژوهشی ایستگاه تحقیقاتی ما بررسی مشکلات کشاورزان است و مشتری محوری فعالیت دارد.
وی با اشاره به پژوهش در راستای نهادینه کردن الگوی کشت، افزود: یکی از مهمترین بخش‌ها، حوزه تخصصی پنبه است که بین ۳۰۰ تا ۴۰۰/ لاین و منابع ژنتیکی پنبه نگهداری و احیا می‌شود.

ترابی ادامه داد: در خصوص ذرت بیشترین سطح زیر کشت در استان تهران بوده که سالانه ۵ تا ۶ هزار هکتار ذرت کشت می‌شود. تولید با روش‌های کاشت جدید ۳۰ تا ۳۵ درصد از مصرف آب صرفه جویی می‌شود.

وی با اشاره به ۴۰ هکتار ایستگاه مرکزی تحقیقات اظهار کرد: سالانه ۱۰ تا ۱۵ تن هسته اولیه بذری برای مصرف کشوری تولید می‌شود که در راستای افزایش بهره وری کشت و افرایش عملکرد روی آنها مطالعات پژوهشی انجام شده است.

این پژوهشگر معتقد است در فاصله زمانی اواخر خرداد تا مرداد کشت در کشور باید متوقف شود زیرا منجر به تبخیر آب زیادی می‌شود. در همین راستا ضرورت دارد الگوی کشت از علوفه تابستانه به زمستانه تغییر کند

ترابی با بیان این که مراکز تحقیقاتی همیشه در کشور مهجور بوده اند، اظهار کرد: مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی دارای دو بخش تخصصی است که یکی از این بخش‌ها راه اندازی گلخانه هیدروپونیک است. چاره‌ای نداریم برای صرفه جویی آب در فضاهای حفاطت شده فعالیت کشاورزی داشته باشیم.

وی گفت: کشت محصولات جالیزی در فضای حفاظت شده در هر کیلو گرم ۲۵ لیتر آب نیاز دارد که این عدد در مزارع باز ۴۰۰ تا ۵۰۰ لیتر است. همین میزان مصرف در گلخانه‌های هیدروپونیک به ۳ تا ۴ لیتر می‌رسد.

کشت تلفیقی و عمودی

این مسؤول دولتی با بیان اینکه میزان بارش در کشور یک‌سوم میانگین بارش جهانی است، اظهار کرد: بارش سالانه ۲۵۰ میلی متر در کشور مدیران دولتی را ناچار می‌سازد تا کشاورزی به سوی کشت گلخانه‌ای پیش برود.

وی درباره سایر دستاوردهای تحقیقاتی این مرکز تصریح کرد: یکی از پروژه‌های شاخص، آسیب شناسی کشت خیار و بیماری این محصول که منجر به بوته میری آن می‌شود، بود. محققان توانستند در سطح عملیاتی با پیوند بوته خیار و کدو این چالش را حل کند؛ زیرا ریشه کدو بسیار قوی بوده و مقاومت بالایی دارند.
وی با بیان اینکه فعالیت‌ها در حوزه بیولوژیک برای مقاوم سازی گیاهان بدون استفاده از سموم و آفات در حال پیگیری است، اضافه کرد: قرار است با رهاسازی حشرات شکارگر آفات بدون استفاده از آفت کش‌های شیمیایی کنترل شوند.

ترابی درباره بذور اصلاح شده هم به بذرهای به نژادی گندم اشاره کرد و گفت: گندم یکی از محصولات پرمصرف ایران بوده که تا کنون ۱۰ رقم از سوی محققان این مؤسسه به تنهایی یا با شراکت سایر بخش‌ها به جامعه کشاورزی معرفی شده است.

این محقق اضافه کرد: همچنین کشت تلفیقی ماهی کپور و کاهو از دیگر اقدامات این مرکز بوده چراکه کشت عمودی و هیدروپونیک امروز در کشورهای توسعه یافته در حال انجام است. این عملکرد سبب می‌شود تا از قطرات آب حداکثر بهره برداری صورت گیرد.

سرپرست مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی در پایان سخنان خود عنوان کرد: بزرگ‌ترین اشتباه استراتژیک کشور در حوزه آب و خاک، نگهداشت آب روی زمین و پشت سدها است در حالی که برای حفظ آن این مایع حیات باید در زیر زمین نگهداری شود. فعالیت آبخیزداری و آبخوان داری در واقع حفظ آب در سفره‌های زیرزمینی بوده و سدسازی، سالانه مقدار زیادی از منابع آبی کشور را تبخیر کرده و کاهش می‌دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا