بهادری جهرمی؛ فروش نفت در دولت سیزدهم ۲.۵ برابر قبل شده است سخنگوی دولت گفت: فروش نفت ما در مقایسه با ابتدای دولت، حدوداً ۲,۵ برابر شده است و این درحالی است که دشمنان وعده تحریم فلج کننده ایران را می‌دادند. به گزارش هشت صبح، علی بهادری جهرمی، سخنگو و دبیر هیأت دولت صبح روز […]

بهادری جهرمی؛

فروش نفت در دولت سیزدهم ۲.۵ برابر قبل شده است

فروش نفت در دولت سیزدهم ۲.۵ برابر قبل شده است

سخنگوی دولت گفت: فروش نفت ما در مقایسه با ابتدای دولت، حدوداً ۲,۵ برابر شده است و این درحالی است که دشمنان وعده تحریم فلج کننده ایران را می‌دادند.

به گزارش هشت صبح، علی بهادری جهرمی، سخنگو و دبیر هیأت دولت صبح روز گذشته شنبه ۱۲ آذرماه با حضور در جمع فرماندهان، مدیران و کارکنان ستاد فرماندهی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به سخنرانی پرداخت و به سوالات حاضران پاسخ گفت.

بهادری جهرمی در ابتدای این نشست با تبریک سالروز تصویب قانون اساسی گفت: قانون اساسی در نظامات حقوقی مختلف دنیا به سه روش تصویب می‌شود؛ روش اعطایی که قانون اساسی از سوی حاکم به مردم اعطا می‌شود، روش نیمه اعطایی که قانون اساسی از سوی حاکم به مجلس ارائه و سپس تصویب می‌شود و روش مردم سالارنه متن قانون اساسی از سوی نمایندگان مردم تهیه و به تصویب می‌رسد.

استاد حقوق دانشگاه تربیت مدرس در ادامه به تشریح فرآیند تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران پرداخت و اشاره کرد که سه مرتبه مراجعه به آرای عمومی برای تعیین نوع نظام، انتخاب نمایندگان مردم در مجلس بررسی نهایی قانون اساسی و تصویب نهایی متن قانون اساسی انجام شده که این شیوه از مردم‌سالاری در تصویب قانون اساسی، در جهان بی‌بدیل است.

سخنگوی دولت ادامه داد: علی‌رغم این مردم‌سالاری در کشورما، فضای ذهنی که برای مردم جهان نسبت به جمهوری اسلامی شکل می‌دهند، یک نظام بسته و ضد مردم‌سالار است؛ از روزی که جمهوری اسلامی شکل گرفته، دشمنان اصرار دارند این نظام را به شکلی جلوه دهند که واقعی نیست زیرا واقعیت جمهوری اسلامی، بسیار جذاب و دارای قابلیت الگودهی است.

وی خاطرنشان کرد: پس از عصر انقلاب صنعتی در اروپا، نظریه جدایی سیاست از دین در نظام حکمرانی شکل گرفت و الگوی موفق حکمرانی، الگوی غیر دینی یا ضد دینی معرفی شد، یعنی برای موفقیت در حکمرانی دنیوی، باید دین از دنیا جدا شود؛ اگر یک الگوی موفقی به جهان ارائه شود که می‌تواند این دو را باهم جمع کند، نشان از شکست این تئوری دارد، بنابراین معلوم است که باید تمام قد مقابل آن بجنگند زیرا پیروزی آن باعث شکست بنیان‌شان می‌شود.

بهادری جهرمی اضافه کرد: با در نظر گرفتن همین نکته، در مورد دو گفتمانی که در خصوص مدیریت کلان کشور پس از انقلاب وجود داشته، که یکی برون‌نگر بوده و اعتقاد داشته باید موفقیت را از بیرون برای مردم به ارمغان آورد، در مقابل گفتمان دیگری که درون‌نگر بوده و اعتقاد داشته پیشرفت و تحول درون‌زاست هرچند می‌توان از تجارب بیرونی بهره برد، می‌توان دریافت کدام یک مبتنی بر نگاه واقعی و کدام یک توهمی و خیالی است.

سخنگوی دولت با تأکید بر نگاه درون‌زا و برون‌نگر جمهوری اسلامی اظهار کرد: به برکت این نگاهی که دین ما می‌تواند انسانیت، اخلاق، معنویت و دستاوردهای مادی را برای ما به ارمغان بیاورد، در ۴۴ سالی که از انقلاب می‌گذرد، ما واقعاً رشد کردیم.

وی تصریح کرد: ما پس از انقلاب در حوزه‌های مختلف پیشرفت داشتیم اما علی‌رغم این صعود جهشی ۴۰ ساله، در برهه‌هایی که از مسیر اصلی انقلاب و نگاهی که باعث پیروزی ما در جنگ تحمیلی شد فاصله گرفتیم، نتوانستیم موفق عمل کنیم.

بهادری جهرمی رمز عقب ماندگی در دهه نود را نگاه به خارج و بی اعتمادی به توانمندی‌های داخلی عنوان کرد و گفت: جهش ما در طول ۴۴ سال همیشه متوازن نبوده و گاهی اوقات بالا و پایین‌هایی داشتیم ولی در مجموع مسیر کشور رو به رشد بوده است؛ به عنوان مثال متأسفانه ما در ۱۰ سال گذشته مسیر نزولی داشتیم زیرا برخلاف ذات انقلاب که رشدش در گروی اتکا به درون است، توجه به بیرون کشور بود.

سخنگوی دولت بیان کرد: در ابتدای شروع به کار دولت آمارهایی مانند تورم ۶۰ درصدی در شهریور ۱۴۰۰ را نمی‌توانستیم به صراحت بیان کنیم، زیرا هنوز در مسیر درمان مشکلات کشور قرار نگرفته بودیم و امکان داشت با گفتن این مسائل، یأس و ناامیدی در بین مردم ایجاد شود ولی الان که در مسیر اصلاح مشکلات قرار گرفتیم و تورم به حدود ۴۰ درصد کاهش یافته، باید مشکلات ایجاد شده برای کشور در نتیجه نگاه به بیرون برای مردم تشریح شود.

وی ادامه داد: در طول یک سال و سه ماه اخیر و با شروع به کار دولت سیزدهم، مسیر کشور مجدد رو به رشد شده زیرا مجدداً به به توان داخلی تکیه کرده‌ایم؛ به عنوان مثال از ابتدای شروع به کار دولت جدید، حدود ۲۰۰۰ کارخانه تعطیل و نیمه تعطیل در سطح کشور احیا شده است.

بهادری جهرمی با اشاره به در اولویت بودن ارتباط با همسایگان در سیاست خارجی دولت سیزدهم گفت: با دیپلماسی همسایگی، حجم تجارت خارجی ما به شدت افزایش پیدا کرد و برخی از گره‌ها باز شد. با برقراری دیپلماسی متوازن، فروش نفت ما در مقایسه با ابتدای دولت، حدوداً ۲,۵ برابر شده است و این درحالی است که دشمنان وعده تحریم فلج کننده ایران را می‌دادند.

سخنگوی دولت افزود: دلیل اصلی آشوب‌های اخیر این بود که دشمنان دیدند شاخص‌های کشور در حال رشد است و اثر تحریم‌هایشان ضعیف شده و اگر به همین مسیر ادامه دهند، به نتیجه نمی‌رسند.