امیرعبداللهیان: هشدار می دهیم تا دیر نشده آمریکا حمایت خود از جنایتکاران اسرائیلی را فورا متوقف کند / توسعه عمیق جنگ در منطقه کاملا متصور است

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش هشت صبح و به نقل از انتخاب :

 فارس: وزیر امور خارجه در نشست خبری مشترک با همتای عمانی تصریح کرد: از رهبران مقاومت در روز گذشته شنیدیم که در صورت ادامه این وضعیت منطقه از طریق مقاومت وارد یک مرحله جدیدی خواهد شد. 

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران حسین امیرعبداللهیان که عصر امروز (یکشنبه) ۱۲ آذر ماه در محل وزارت امور خارجه میزبان وزیر خارجه سلطنت عمان بدر البوسعیدی بود، پس از دیدار و گفت‌وگو با وی در جمع خبرنگاران به تشریح رایزنی‌های انجام شده پرداخت.

وی ضمن خیرمقدم به همتای عمانی گفت: امروز فرصتی شد تا درباره مناسبات دوجانبه گفت‌وگو کنیم و بخشی از گفت‌وگوها بعد از این نشست منتقل خواهد شد. فردا بیستمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و عمان در تهران به میزبانی وزیر صمت برگزار خواهد شد. اسناد مهمی بین دو کشور در جریان دیدار رئیس جمهور ایران و سلطان عمان به امضا رسیده و این کمیسیون فرصتی است تا پیگیری دقیقی در بخش اقتصادی برای انجام دقیق نیات و دستورات روسای دو کشور به شمار می‌رود.

وزیر خارجه بیان کرد: وزیر اقتصاد بزودی برای امضای موافقتنامه گمرکی و توسعه مناسبات اقتصادی به مسقط سفر می‌کند. امشب مروری بر همکاری‌های رو به توسعه اقتصادی، تجاری و فرهنگی و … کردیم.

امیرعبداللهیان بیان کرد: خرسندیم ارزیابی مشترکی از پیشرفت خوب مناسبات فراروی ما قرار دارد و همه بخش‌ها در دو دولت به خوبی توافقات به عمل آمده در دیدارهای روسای دو کشور را پیگیری می‌کنند.

وی افزود: یکی از موضوعات مهم گفت‌وگوهای ما به مسأله تحولات در غزه و کرانه باختری بازمی‌گردد. دوستان ما و مقامات عمان همواره نقش منطقه‌ای و بین‌المللی فعالی را برای کمک به حل و فصل مناقشات در منطقه به عمل آورده‌اند و امشب در این خصوص گفت‌وگوهای مهمی را با همتای عمانی خواهیم داشت.

وزیر خارجه ادامه داد: مرحله جدید حملات رژیم صهیونیستی علیه غزه و کرانه باختری با حضور وزیر خارجه آمریکا در نشست کابینه جنگی رژیم صهیونیستی آغاز شد. آمریکا از یک طرف در رسانه سخن از توصیه به اسرائیل برای عدم کشتار زنان و کودکان و غیرنظامیان می‌گوید اما در عمل با دادن چراغ سبز به تل‌آویو از نسل‌کشی در غزه حمایت می‌کند.

وی گفت:‌مایلم با صدای بلند اعلام کنم که آمریکا باید تبعات این رفتار ریاکارانه خود در همراهی و مشارکت و حمایت از اسرائیل برای نسل‌کشی و جنایات جنگی در غزه و کرانه باختری را تحمل کند.

وزیر خارجه بیان کرد: از رهبران مقاومت در روز گذشته شنیدیم که در صورت ادامه این وضعیت منطقه از طریق مقاومت وارد یک مرحله جدیدی خواهد شد. توسعه عمیق جنگ در منطقه کاملا متصور است و هشدار داده می‌شود به همه طرف‌هایی که دنبال جنگ افروزی هستند که تا دیر نشده کشتار زنان و کودکان را متوقف کنند. از همه دولت‌های اسلامی و جهان می‌‌خواهیم برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی و بازگشایی معابر برای رساندن سوخت و مواد غذایی به غزه و مقابله با کوچ اجباری ساکنان غزه و کرانه اقدام کنند.

وی گفت: امیدواریم برادران در مصر نسبت به بازگشایی مرز رفح اقدام کنند و مانع تحقق توطئه اسرائیلی علیه تمامیت ارضی اردن و مصر شوند.

وزیر خارجه بیان کرد: تشکیل دادگاه جنایت جنگی و محاکمه جنایتکاران جنگی رژیم صهیونیستی خواست جهانی است.

وی گفت که ایران به دنبال توسعه جنگ نیست ولی به جنگ افروزان در منطقه قویا هشدار داده می‌شود تا دیر نشده آمریکا حمایت خود از جنایتکاران اسرائیلی را فورا متوقف کند.

 وزیر خارجه عمان: امنیت و ثبات در منطقه محقق نمی‌شود، مگر با پایان اشغالگری 

وزیر خارجه عمان  ضمن ابراز خرسندی از حضور در تهران گفت که روابط دو کشور رو به گسترش است و بر پایه‌های مستحکمی چون حسن همجواری و ارزش‌های برادرانه و دینی استوار است که قطعا منافع متقابلی برای دو کشور و دو ملت دوست و برادر دارد.

وزیر خارجه عمان بیان کرد: بیستمین نشست کمیسیون مشترک بین دو کشور قرار است در تهران برگزار شود و طی مدت اخیر شاهد بودیم که تحولات مثبتی در خصوص همکاری دوجانبه در مسائل مختلف از جمله تجاری، اقتصادی و.. هستیم.

وی گفت: خیلی خوشبین هستیم به لطف رهنمودهای رهبری دو کشور این پرونده‌ها پیگیری شود و شاهد گسترش روابط اقتصادی و تجاری و … دو کشور خواهیم بود.

البوسعیدی گفت: ایمان و باور داریم مشورت‌های سازنده و مستمر بین دو کشور مهم است و می‌تواند تفاهم متقابل را برای مقابله با چالش‌هایی که در منطقه و در جهان به صورت کلی وجود دارد افزایش دهد.

وزیر خارجه عمان بیان کرد: درباره آخرین تحولات اسفبار در فلسطین و غزه و ادامه حملات رژیم صهیونیستی که غیرنظامیان را مورد هدف قرار می‌دهد و مدارس و بیمارستان‌ها و … را مورد هدف قرار می‌دهد و به شدت این تهاجم نظامی وحشیانه این رژیم را محکوم می‌‌کنیم.

وی گفت:‌ شهدا نزد خدا زنده هستند و بر ادامه تلاش های سیاسی و دیپلماتیک دو کشور تأکید کردیم و اینکه خواسته‌های خود را از جامعه جهانی برای عمل به مسؤولیت‌هایش برای توقف جنگ مطرح کردیم که محاصره ظالمانه از غزه برداشته شود و کمک‌های انساندوستانه به آنها برسد.

وزیر خارجه عمان ادامه داد: در سلطنت عمان بر اهمیت تلاش‌ها برای تحقق صلح و ثبات در منطقه تأکید می‌کنیم و در این چارچوب به دنبال این هستیم اقدامات را به صورت نزدیک با ایران و سایر کشورهای دوست و برادر و طرف‌های منطقه‌ای ادامه دهیم تا این بحران را حل کنیم و به جهانیان بگوییم باید هر چه سریع‌تر اقدام کنند برای پایان دادن به تجاوزات رژیم صهیونیستی.

وی گفت: به هیچ وجه امنیت و استقرار در منطقه محقق نمی‌شود مگر با پایان اشغالگری و تشکیل دولت مستقل فلسطین براساس قانون و حقوق بین‌الملل.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا