اقتصادی

واحد‌های ما دچار کاهش تولید و کمبود مواد اولیه برای تولید شده‌اند / روش‌هایی که الان به وجود آمده بیشتر جنبه‌ی محدود کردن تولید داخل را دارد / در همین زمان برای واردات قطعات به چندین برابر ما ارز داده می‌شود؛ مشکل کمبود ارز نیست اگر کمبود داشتند به واردات قطعات ارز تعلق نمی‌گرفت / نمی‌توانیم پیش‌بینی برای چند ماه آینده داشته باشیم

به گزارش هشت صبح و به نقل از انتخاب :

قطعه سازان در نامه‌ای به وزیر صمت نسبت به عدم ارائه‌ی ارز در زمان مناسب معترض شده‌اند. قطعه سازان مدعی‌اند که دولت در حال تقویت سیستم واردات و تضعیف تولید است. اگرچه این ادعا هنوز از سوی دولت پاسخ داده نشده اما قطعه سازان معتقدند که باید رویکرد متفاوتی نسبت به تأمین مواد اولیه قطعه‌سازی و تخصیص ارز آن‌ها اتخاذ شود. 

محمد رضا نجفی منش، رئیس انجمن همگن سازندگان قطعات خودرویی کشور، درباره‌ی نامه‌ی اخیر قطعه سازان به وزیر صمت در رابطه با تخصیص ارز به «انتخاب» گفت: ما ۱۲۰۰ مجموعه و ۱۸۵۰ قطعه ساز داریم که در این صنعت مشغول به کار هستند. روش‌هایی که الان به وجود آمده بیشتر جنبه‌ی محدود کردن تولید داخل را دارد. در همین زمان برای واردات قطعات به چندین برابر ما ارز داده می‌شود. مشکل کمبود ارز نیست اگر کمبود داشتند به واردات قطعات ارز تعلق نمی‌گرفت. سؤال ما این است که در حالیکه شعار سال همیشه حمایت از تولید بوده و امسال هم بحث سرمایه‌گذاری برای تولید است، چرا برای واحد‌های موجود تولیدی سخت‌گیری می‌شود؟ 

او افزود: سامانه‌ی جامع تجارت تبدیل به سامانه‌ی مانع تجارت تبدیل شده است. هر روز این سامانه قطع است و تغییرات متعددی نیز در آن صورت می‌گیرد. ما انتظار داریم در این شرایط به تولید داخل توجه بیشتری شود. ما از دو مشکل اصلی رنج می‌بریم. اول اینکه فقدان نقدینگی وجود دارد دوم اینکه برای تأمین آن بخش از مواد اولیه‌ای که در داخل تولید نمی‌شود، این همه سخت‌گیری می‌کنند. نامه‌ای که انجمن‌ها به وزیر صمت نوشته‌اند گویای این مطلب است که موانع موجود را هرچه زودتر حل کنند. 

وی در رابطه با مانع‌سازی دولت برای تخصیص ارز به تولید داخل بیان کرد: مسأله میزان ارز نیست مسأله اصل موضوع است. بانک مرکزی هم چندین ماه ما را پشت در نگه می‌دارد. کالا‌ها به بنادر آمده و منتظر تخصیص ارز هستند. رئیس جمهور به بندر که می‌رود مطرح می‌کند که چرا کانتینر‌ها معطل مانده‌اند در حالیکه خود دولت این معطلی را به وجود آورده است. ارزی که برای تولید داخل می‌خواهیم، کمتر از نصف ارزی است که برای واردات در نظر گرفته‌اند. تولید داخل از نظر تعدادی بیش از ۴ برابر آن میزانی است که به عنوان کالای متفرقه وارد می‌شود. به نوع دیگری یک جنگ نانوشته‌ای بین تولید داخل و واردات شکل می‌گیرد. 

رئیس انجمن همگن سازندگان قطعات خودرویی کشور درباره‌ی نوسان در بازار قطعات گفت: در حال حاضر واحد‌های ما دچار کاهش تولید و کمبود مواد اولیه برای تولید شده‌اند. این دو مورد به ضرر تولید داخل تمام می‌شود. باید در اینجا دست فرمان را تغییر دهند. در غیر این صورت شاهد گرانی قطعات خواهیم بود. اگرچه خوشبختانه نرخ ارز کاهشی بوده و امیدوارم با به سرانجام رسیدن مذاکرات، نرخ ارز باعث چالش بیشتر برای تولید‌کننده‌ها نشود. در حال حاضر ما نمی‌توانیم پیش‌بینی برای چند ماه آینده داشته باشیم. حتی برای یک ماه آینده هم پیش‌بینی بازار سخت است. پیش‌بینی‌پذیر نبودن روند تولید، آسیب جدی به تولیدکننده‌ها می‌زند. 

نجفی منش درباره‌ی خسارت قطعه سازان از آتش سوزی گمرک بندرعباس گفت: ما هنوز گزارشی از جنوب دریافت نکردیم که آیا قطعات و کالا‌های ما هم در آنجا آسیب دیده یا خیر؛ خوب است که گمرک هر چه زودتر در این زمینه شفاف‌سازی کند تا ببینیم چه وضعیتی در جنوب حاکم است. اگر کالا‌هایی از بین رفته باید هر چه زودتر ثبت سفارش کنم و کالا‌های باقی مانده نیز ترخیص شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا