اقتصادی

علت تبدیل اپراتورهای ارتباطی به اپراتورهای دیجیتال

  واکاوی دلایل تغییر رویکرد اپراتورها

اما دلایل تغییر رویکرد اپراتورهای ارتباطی به سمت تبدیل شدن به اپراتورهای دیجیتال متعدد است که در ادامه برخی از این موارد بررسی می‌شود.

خرید: رشد خرید آنلاین منجر به ایجاد تجارت الکترونیک و برنامه‌های کاربردی تجارت الکترونیکی مختلف مانند بانکداری آنلاین، پرداخت‌های مبتنی بر وب، کیف پول دیجیتال، کوپن دیجیتال و فروشگاه‌های دیجیتال شده است. این رشد همراه با مالکیت گسترده دستگاه‌های شخصی هوشمند و توانایی این دستگاه‌ها برای نمایش محتوای با کیفیت بالا، غنی و تعاملی فرصت‌های بازاریابی عظیمی ‌را برای کسب‌وکارها باز می‌کند. کسب‌وکارها با آژانس‌های تبلیغاتی، اپراتورهای شبکه و ارایه‌دهندگان برنامه همکاری می‌کنند تا محتوای بازاریابی را که متناسب با رابط دستگاه، برنامه‌ها و مشخصات گیرنده سفارشی‌سازی شده است، ارایه دهند. 

وضعیت آینده: اپراتورهای تلفن همراه به عنوان «دستیاران خرید» مجازی عمل می‌کنند و به مشترکین می‌گویند که چه چیزی در دسترس است. همچنین مکان، تبلیغات و سایر اطلاعاتی که خریداران را قادر می‌سازد تا تصمیمات آگاهانه بگیرند.

علت تبدیل اپراتورهای ارتباطی به اپراتورهای دیجیتال
 زندگی شهری: شهرنشینی سریع منجر به شهرهایی می‌شود که نه تنها متراکم‌ترند، بلکه یک محیط زندگی پیچیده‌تر هستند و پیمایش و یافتن خدمات و محصولات به همان اندازه چالش برانگیز می‌شود. برای مثال یک کار ساده مانند رفتن به یک رستوران مستلزم آگاهی از جاده‌های محلی، لیست رستوران‌ها و منوی آنها، دسترسی به خدمات رزرو و در نهایت، در دسترس بودن امکانات پارکینگ است. خدمات مبتنی بر مکان تلفن همراه در آینده به یک ویژگی بزرگ تبدیل خواهند شد، زیرا شهرنشینان به یک ابزار ساده و بر اساس تقاضا تکیه می‌کنند که می‌تواند اطلاعات مورد نیاز را در یک مکان، رویداد یا خدمات خاص بیرون بکشد و در عین حال اطلاعات مربوطه را که متناسب با نیازهای ذاتی کاربران است، ارایه دهد.

 اطلاعات بی‌درنگ مانند به‌روزرسانی‌های ترافیکی، گزینه‌های حمل‌ونقل، رویدادها، تبلیغات، هشدارهای ایمنی، منوی رستوران‌ها، مشاغل موقت، فهرست‌های خرده‌فروشی، خدمات محلی و برنامه‌های دولت محلی، شهرنشینان آگاه از محیط زیست را ایجاد می‌کنند و تجربه و کیفیت زندگی آن‌ها را در شهرها افزایش می‌دهند.

وضعیت آینده: اپراتورهای تلفن همراه با آژانس‌های فهرست‌بندی محلی، خرده‌فروشان محلی، خدمات، مقامات محلی و ارایه‌دهندگان برنامه شخص ثالث همکاری می‌کنند تا سرویس «خدمت‌بان درون شهر» را ارایه دهند که مرتبط‌ترین اطلاعات را بر اساس اطلاعات نمایه مشترک، مکان فعلی و نیاز به اطلاعات فعلی جمع‌آوری، فیلتر و ارسال می‌کند.

سازمان دهنده مجازی: یادآوری رویدادهایی مانند تولدها، سالگردها و کارهایی مانند خرید، رزرو پرواز و هتل ممکن است خیلی سخت نباشد. با این حال، زمانی که این موارد با فهرست گسترده‌تری از جمله تاریخ سررسید وام‌ها، بیمه و تمام صورت‌حساب‌های داخلی، تاریخ انقضای رمز عبور در حساب‌های آنلاین مختلف، زمان‌بندی‌های تمدید عضویت و … ترکیب می‌شوند، کار سخت می‌شود.

وضعیت آینده: اپراتورهای تلفن همراه اطلاعات شخصی، هزینه‌ها، مصرف، شیوه زندگی و اشتراک مشترک را با به‌روزرسانی‌های خارجی از خرده‌فروشان، ارایه‌دهندگان خدمات، سازمان‌دهندگان رویداد، اطلاعیه‌های عمومی، منابع اطلاعاتی شخص ثالث و ورودی‌های بازار ترکیب می‌کنند تا خدمات «سازمان‌دهنده مجازی» را ارایه کنند که یادآوری‌ها و تسهیل در کارهای روزانه و رویدادهای سال را ارایه می‌دهد.

علت تبدیل اپراتورهای ارتباطی به اپراتورهای دیجیتال
همراه اول در مسیر تحول دیجیتال

همانطور که ذکر شد «تغییر در رفتار مصرف‌کنندگان و عرضه‌کنندگان کالا و خدمات؛ اعم از دولتی و خصوصی» که برخی نمونه‌های آن در پی آمد، چرایی تغییر رویکردهای ارایه سرویس دیجیتال توسط اپراتورهای ارتباطی در دنیا را روشن می‌کند.

به شکل خلاصه «افزایش تقاضا برای خدمات دیجیتال و آنلاین»، «تمایل کاربران به استفاده از خدمات شخصی‌سازی‌شده و انعطاف‌پذیر» و «کاهش استفاده از خدمات سنتی مانند تماس صوتی و پیامک» بر افزایش فشار برای سرعت گرفتن این تحول رفتاری بر رویکرد اپراتورهای موبایل بی‌تأثیر نبوده است.

در همین راستاست که نخستین و بزرگترین اپراتور تلفن همراه ایران نیز مدت‌هاست مسیر تحولی خود برای ارایه سرویس‌های دیجیتالی و فراتر از لایه اتصال پذیری را در پیش گرفته است تا بتواند بیش از پیش قابلیت کاربرپسندبودن خود را همانند روال حرکتی اپراتورهای بزرگ بین المللی ارتقاء دهد. به همین جهت بود که همراه اول این پیام را به صورت علنی در تغییر هویت بصری خود نیز اعلام کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا