رئیس سازمان هواپیمایی: برخی فرودگاهها که برای آنها نیم میلیارد دلار هزینه شده متروکه شدهاند/ با این رقم می توانستیم ۱۰۰ هواپیمای پنج میلیون دلاری شبهنو وارد کشور کنیم / ارزش مجموعه فرودگاههای کشور ۱۶ میلیارد است اما ناوگان هوایی ما فقط یک میلیارد دلار ارزش دارد
ایرنا: رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: درحالی که برای برخی فرودگاهها در کشور ۵۰۰ میلیون دلار هزینه شده است، اما شاهد متروکه شدن آنها هستیم؛ زیرا از ابتدا نابجا بودند و اقتصاد آنها به خوبی سنجیده نشده بود.
حسین پورفرزانه افزود: با توجه به ارزش ۱۶ میلیارد مجموعه فرودگاههای کشور و در مقابل ارزش تنها یک میلیارد دلاری ناوگان هوایی شاهد ناترازی و عدم توازن در این بخش در کشور هستیم.
وی بیانداشت: به جای ۵۰۰ میلیون دلار در فرودگاههای یاد شده میتوانستیم دست کم ۱۰۰ هواپیمای پنج میلیون دلاری شبهنو وارد کشور کنیم، اما در گذشته به این مهم به هیچ عنوان توجه نشد.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ادامهداد: چنانچه ۲ میلیارد دلار از رقم ۱۶ میلیارد دلار یاد شده صرف توسعه ناوگان میشد، امروز سه برابر ناوگان فعلی هواپیما داشتیم.
وی تصریح کرد: امروز در حال بررسی این مساله هستیم تا بتوانیم اقتصاد صنعت هوایی را مجدد روی مدار درست آن بیاوریم.
پورفرزانه تاکید کرد: این مسائل باید برای مردم روشنگری شود و اینطور نباشد شاهد باشیم که یک فرد با شعار تبلیغاتی بتواند به سرمایهها در کشور آسیب بزند و مردم به مطالبات بهحقشان نرسند.
برنامهریزی برای افزایش پروازهای مستقیم توریستی از شهرهای بزرگ
این مقام مسئول در ادامه اظهار داشت: امروز به دنبال آن هستیم که از شهرهای بزرگی همچون مشهد، تبریز، اصفهان و شیراز که متقاضیان فراوان و ایرلاینهای درخواست کننده داریم، به مقاصد توریستی در دیگر کشورها پرواز مستقیم داشته باشیم و درصددیم تا پیش از فرا رسیدن عید نوروز چند مورد از آنها را راهاندازی کنیم.
وی بیانداشت: ما به دنبال آن هستیم که از ظرفیت اقتصادی ایرلاینهای داخلی استفاده کنیم و چنانچه در داخل پروازهای غیراقتصادی انجام میدهند، کمک کنیم تا با برقراری پروازهای خارجی جبران مافات شود.
پورفرزانه با اشاره به انجام پرواز مستقیم به شهر دوشنبه (پایتخت تاجیکستان)، گفت: با توجه به اینکه برنامه توسعه گردشگری با تاجیکستان در دستور کار است، باید پروازها به این کشور توسعه یابد و در این راستا باید رغبت لازم را در آژانسهای گردشگری ایجاد کنیم.
وی ادامهداد: همچنین هم اکنون به مسکو و سن پترزبورگ پرواز مستقیم داریم و بسته به وجود متقاضی، برای برقراری و افزایش پروازها به روسیه اقدام خواهیم کرد.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با توضیح اصطلاح کاپوتاژ، افزود: در قوانین هوانوردی به ایرلاینهای خارجی اجازه داده میشود که ۷۲ ساعت پرواز در داخل خاک کشور ما انجام دهند و سپس به مبدا خود برگردند. در این صورت عملاً فرصت خواهند داشت تا برخی پروازهای داخلی ما را نیز پوشش بدهند.
وی تاکید کرد: برای انجام این مهم مشکلی وجود ندارد و طی یکی دو هفته آینده نظر نهایی خود را در این باره اعلام خواهیم کرد.
پورفرزانه اضافهکرد: در این راستا باید ببینیم چقدر ناوگان نیاز داریم و همچنین باید بررسی کنیم که این مساله منجر به غیر اقتصادی شدن برخی ایرلاینهای داخلی یا سرکوب و ضعیف شدن آنها نشود.
فرودگاههایی که با وجود هزینه نیممیلیارد دلاری متروکه شدند/ آوردن هواپیما تنها راه نیست
وجود ۱۳۰ تا ۱۵۰ ناوگان هوایی فعال در کشور
وی اظهار داشت: هم اکنون بین ۱۳۰ تا ۱۵۰ ناوگان هوایی فعال در کشور وجود دارد. همچنین ۱۸۵ هواپیما رجیستر فعال داریم و این فاصله ۳۰ تا ۵۰ فروندی را میتوان با انجام تعمیرات به ناوگان برگرداند و مورد استفاده قرار داد.
آوردن هواپیما به کشور تنها راه حل نیست
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با تاکید بر اینکه آوردن هواپیما به کشور تنها راه حل نیست، خاطرنشانکرد: در بازمعماری صنعت هوانوردی به مواردی همچون آزادیهای پرواز، اجاره هواپیما، پروازهای کانکشن یا پروازهای نماد مشترک (Code Sharing ) نیز توجه داریم.
قرارداد نماد مشترک به ایرلاین ها اجازه می دهد تا به صورت تایید شده و کاملا رسمی، پروازهای اشتراکی خود را در مسیرهای معین انجام دهند. به عبارتی، در پروازهای نماد مشترک، ایرلاین داخلی ما با یک ایرلاین خارجی توافق میکند که فروش بلیت را یکی از آنها انجام دهد، اما مسافران دیگر دغدغه اینکه بارشان در کجا مینشیند را نداشته و بار به صورت اتوماتیک تحویل ایرلاین دیگر میشود.
وی همچنین گفت: امید داریم که در انجام پروازها به مقاصد اروپایی کارشکنی نشود، زیرا به صورت منطقی و قانونی موارد را به پیش بردیم و باید تلاش کنیم دشمن بهانه جویی نکند و ما نیز بهانه به دست آنان بدهیم.