گزارش بازاریابی دیجیتال در ایران سال ۱۴۰۲
دومین روایت یکتانت از بازاریابی دیجیتال در ایران منتشر شد. این گزارش در ۹ فصل طراحی و منتشر شده است و شامل دادههای ارزشمندی از صنعت دیجیتال مارکتینگ در ایران ۱۴۰۲ میشود؛ از انواع و اقسام تبلیغات دیجیتال گرفته تا نگاهی به دغدغههای بازار کار و متخصصان این حوزه. در این گزارش مجموعههای مختلفی در کنار یکتانت برای تهیه و جمعآوری دادهها و نیز انجام مطالعات پیمایشی همراه شدهاند: شرکت پژوهش بازار رسانه امروز (emrc)، زلکا، جریان، کافه بازار، سیب اپ، ادیوری، تریبون، فرست ادز، نجوا و جاب ویژن.
چک کردن شبکههای اجتماعی؛ کار اول و آخر کاربران
یکی از نقاط متمایز گزارش سال ۱۴۰۲ یکتانت از بازاریابی دیجیتال در ایران در مقایسه با گزارش اول، اختصاص یک فصل مجزا به نتایج یک مطالعه پیمایشی درباره رفتار کاربران ایرانی در فضای آنلاین است.
دادههای این پیمایش که با مشارکت ۱۱۰۰ نفر به دست آمده نشان میدهد سر زدن به شبکههای اجتماعی و پیامرسانها به طور متوسط اولین کار کاربران در ابتدای روز و آخرین کار آنها پیش از خواب است و در این میان، نسل Z پرچمدار این رفتار هستند؛ همچنین این دسته از افراد، بیش از کاربران بزرگتر از خودشان هنگام تماشای فیلم و سریال به عنوان فعالیت جانبی با دیگران چت میکنند.
کسبوکارها به تبلیغ در وبسایتها ادامه میدهند
میزان نمایش تبلیغ در وبسایتهای مختلف ایرانی در سالهای اخیر بیشتر شده است. این موضوع شاهدی برای رشد سریع اکوسیستم تبلیغات دیجیتال مبتنی بر وبسایت در ایران است. به گزارش یکتانت، تعداد دفعات نمایش تبلیغ در وبسایتهای فارسی ۱۲.۵ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش داشته است و در مجموع بیش از ۹۰۰ میلیارد تبلیغ در وبسایتهای ایرانی به کاربران نمایش داده شده است. هرچند که در تعداد ناشران تغییری ایجاد نشده است و همچنان بیش از ۴ هزار وبسایت فارسی نمایش دهنده تبلیغ فعال بودهاند.
همچنین بر اساس دادههای یکتانت از پایگاه داده ناشران این پلتفرم، بیشتر وبسایتهایی که میزبان و ناشر تبلیغات کسبوکارها هستند در درجه اول، در حوزه «آهنگ و موسیقی» فعالیت دارند و پس از آن وبسایتهای فعال در موضوعات «سیاسی، اجتماعی»، «ورزشی» و «اقتصادی» بیشترین تبلیغات را ارائه میدهند.
خانواده و سبک زندگی؛ موضوع پردرآمد اینفلوئنسرهای ایرانی
یکتانت در دومین روایت خود از بازاریابی دیجیتال در ایران ۱۴۰۲ عمیقتر از گذشته به شبکههای اجتماعی فعال در ایران و تبلیغات در آنها پرداخته است؛ بر اساس دادههای این بخش از گزارش که از سوی پلتفرم پایش زلکا تهیه شده است به نظر میرسد در سال ۱۴۰۲ با کاهش نا آرامیها و گذر از اختلالهای گسترده در دسترسی به اینترنت، آرامش و فعالیت به اینستاگرام فارسی بازگشته است؛ به طوری که بازدید ویدئو، لایک و تعداد کامنتها در این شبکه به عنوان پارامترهای تعامل کاربران، روند صعودی را نشان میدهد. مشابه این الگو را میتوان در فعالیت و تعامل کاربران در تلگرام فارسی نیز شاهد بود.
افزایش چشمگیر حضور کاربران ایرانی در پلتفرمهای مختلف، به ویژه اینستاگرام و فعالیت بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار فروشگاه، گواهی بر اهمیت فزاینده شبکههای اجتماعی در زندگی ایرانیهاست.
سرویس تبلیغات بازار؛ خدمت محبوب اپلیکیشنهای اندروید
در گزارش سال ۱۴۰۲ یکتانت، روند نصب و به روز رسانی اپلیکیشنها در استورهای مختلف با دادههای دو بازیگر اصلی اپلیکیشنهای اندروید و iOS یعنی کافه بازار و سیب اپ تأمین شده است. بر اساس این گزارش، تعداد کاربران ایرانی اندروید در سال ۱۴۰۲ از مرز ۷۰ میلیون نفر گذشته است. این کاربران در مجموع ۲.۷ میلیارد بار عملیات نصب و به روز رسانی را برای اپلیکیشنهای کافه بازار انجام دادهاند که از این میان بیش از ۸۱۹ میلیون بازی نصب کردهاند.
دادههای مربوط به ۶ میلیون کاربر iOS و روند نصب اپلیکیشنهای سیب اپ نیز نشان میدهد که در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۲۰۰ اپلیکیشن جدید در بستر iOS توسعه یافتهاند که نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش ۲۰ درصدی داشته است.
همچنین بر اساس دادههای مربوط به تبلیغات در کافه بازار، کاربران در سال ۱۴۰۲ به طور متوسط روزانه بیش از ۶۹ میلیون مرتبه از تبلیغات اپلیکیشنها در بازار بازدید کردهاند و تعداد اپلیکیشنهایی که از سرویسهای تبلیغات بازار استفاده کردهاند رشد ۲۵ درصدی داشته است.
استخدام کارشناس دیجیتال مارکتینگ در اولویت کارفرمایان
یکتانت در دومین روایت خود از صنعت بازاریابی دیجیتال در ایران به بازار کار این حوزه نیز پرداخته است. آمارهای فصل بازار دیجیتال مارکتینگ در این گزارش از سوی جاب ویژن، پلتفرم کاریابی و استخدام، تأمین شده است. در این بخش آمده است که در سال ۱۴۰۲ تعداد فرصتهای شغلی برای تخصص دیجیتال مارکتینگ نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۱۳۰ درصد رشد کرده است و مجموع فرصتهای شغلی حوزه بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ با ۸۸ درصد افزایش از مرز ۱۰۰ هزار فرصت شغلی عبور کرده است.
از سوی دیگر آمارها نشان میدهد که جذب دیجیتال مارکتر در رتبه کارشناس برای کسبوکارها نسبت به سایر درجات شغلی در اولویت است. علاوه بر این تعداد متقاضیان زن برای این نوع شغل در سال ۱۴۰۲ بیشتر از مردان بوده است.
شبکههای اجتماعی و وبسایتهای ایرانی، کانال مطلوب تبلیغات از نگاه متخصصان بازاریابی
بر اساس دادههای یکتانت از نظرسنجی متخصصان به نظر میرسد برای تمامی مشتریان، اولویت استفاده از روشهای مختلف تبلیغات در سال ۱۴۰۳ با تفاوتهای مختصری در میزان استفاده از کانالهای مختلف تبلیغات همراه خواهد بود. به نظر میرسد برای همه کسبوکارها تبلیغ در شبکههای اجتماعی، وبسایتها و بازاریابی پیامکی در اولویت قرار داشته است.برای مشتریان کلیدی یعنی آن دسته از کسبوکارهایی که بودجه قابل توجهی برای تبلیغات خود اختصاص میدهند، تبلیغات در شبکههای اجتماعی، وبسایتها و بازاریابی پیامکی در اولویت بوده است. همچنین ایمیل مارکتینگ نسبت به تبلیغ در VOD ها سهم بیشتری در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال ۱۴۰۲ خواهد داشت.
در مجموع، گزارش یکتانت نشان میدهد که تبلیغات دیجیتال در ایران و جهان با شتابی فزاینده در حال رشد در تمام ابعاد است؛ از تعداد رسانهها و کانالهای تبلیغاتی گرفته تا بودجههایی که در آنها هزینه میشود. بررسی وضعیت تبلیغات محیطی و تلویزیونی نیز در گزارش سال ۱۴۰۲ یکتانت و با تفصیل بیشتر نسبت به گزارش قبلی این پلتفرم حاوی اطلاعات ارزشمندی درباره آفلاین مارکتینگ در ایران است.
نسخه کامل گزارش یکتانت از بازاریابی دیجیتال در ایران ۱۴۰۲ را از اینجا دریافت کنید.