توسعه خوشه های کسب وکار و آزمون دولت چهاردهم
در یادداشت قبلی به تاریخچه کوتاهی از ورود ادبیات توسعه خوشه ای به کشور عزیزمان نوشتم . یکی از وعده های ریاست محترم جمهور منتخب ما ، عمل به اسناد بالادستی و ادامه مسیر تعیین شده در سند چشم انداز و برنامه های کلان کشور می باشد ، این وعده و قول برای همه دغدغه مندان توسعه کشور مایه تسلی خاطر گردید زیرا برخی از نابسامانی هایی موجود به دلیل عدم اجرا و یا انحراف از مسیر اجرای کلان روند های تعیین شده برای کشور بوده است .توسعه خوشه های کسب وکار نیز از این امر مستثنی نیست ، کلان روندی که هنوز آثار مطلوب آن در جامعه کسب وکار کشور و اقتصاد ایران ملموس نیست . یکی ازانتقادات مهم به توسعه خوشه های کسب و کاردر ایران عدم توجه به ساختار مدیریتی جهانی این مدل توسعه می باشد . لزوم انتصاب مدیربرنامه ملی توسعه خوشه های کسب وکار از سوی رییس جمهور و یا معاون اول رییس جمهور به عنوان رهبر ارکستر توسعه خوشه ای کشور و نگاهی فراتر از وزارتخانه و اتاق های بازرگانی را طلب مینماید .مدیربرنامه ملی توسعه خوشه های کسب و کار فردی است که در یک بازه زمانی ۵ ساله می بایست خوشه های مصوب در نقشه ملی را از تمامی ابعاد توسعه ای مورد راهبری قرار دهد و با گفتگو با نمایندگان سه قوه کشور و بخش خصوصی باعث رفع مشکلات و تسهیل توسعه خوشه ها و شبکه های کشور گردد .منصوب نبودن این فرد به یک وزارتخانه خاص و جایگاه بالاتر وی کمک مینماید که توسعه خوشه ای با سرعت و کیفیت بالاتری تحقق یابد . تجربیات سازمان یونیدو در توسعه خوشه های صنعتی در جهان و همچنین بررسی چالش های توسعه خوشه ای در طی ۲۰ سال گذشته ، انتصاب مدیربرنامه ملی توسعه خوشه های کسب وکار را برای کشور غیر قابل اجتناب مینماید . تیم اقتصادی رییس جمهور جدید در کنار برنامه های خود می بایست به این کلان روند توسعه ای مصوب کشور نگاه ویژه تری داشته باشد . در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به نام جهش تولید و مشارکت مردمی نام گرفت . کوتاه ترین و مناسب ترین مسیر برای رسیدن به این چشم انداز و هدف ؛ گذرگاه توسعه خوشه های کسب وکار می باشد .
نویسنده: سید کامران یگانگی – عضو هیات علمی دانشگاه