اقتصادی

توسعه خوشه های کسب وکار و آزمون دولت چهاردهم

در یادداشت قبلی  به  تاریخچه  کوتاهی از  ورود ادبیات  توسعه خوشه ای به کشور عزیزمان نوشتم . یکی از وعده های ریاست محترم جمهور  منتخب   ما  ، عمل به  اسناد بالادستی  و ادامه  مسیر   تعیین  شده    در سند چشم انداز و برنامه های کلان کشور می باشد ، این وعده  و قول  برای همه  دغدغه مندان  توسعه کشور   مایه تسلی خاطر گردید زیرا  برخی  از نابسامانی هایی موجود به دلیل  عدم اجرا  و یا انحراف  از مسیر اجرای   کلان روند های تعیین شده برای کشور بوده است .توسعه خوشه های کسب  وکار نیز از این امر مستثنی  نیست ، کلان روندی که هنوز  آثار مطلوب آن در جامعه کسب وکار کشور و اقتصاد ایران ملموس نیست . یکی ازانتقادات  مهم به توسعه خوشه  های کسب و کاردر ایران عدم توجه به ساختار مدیریتی  جهانی   این  مدل توسعه می باشد .  لزوم  انتصاب  مدیربرنامه ملی توسعه خوشه های کسب وکار  از سوی رییس جمهور و یا معاون اول رییس جمهور به عنوان  رهبر ارکستر توسعه خوشه ای کشور  و  نگاهی فراتر از وزارتخانه  و اتاق های بازرگانی را طلب مینماید .مدیربرنامه ملی توسعه خوشه های کسب و کار   فردی است که در یک بازه زمانی ۵ ساله می بایست  خوشه های  مصوب  در نقشه ملی را  از تمامی ابعاد توسعه ای مورد راهبری قرار دهد و با  گفتگو  با نمایندگان سه قوه کشور و بخش خصوصی   باعث رفع مشکلات و تسهیل توسعه خوشه ها و شبکه های کشور گردد .منصوب نبودن  این فرد به یک وزارتخانه خاص و  جایگاه بالاتر وی کمک مینماید که  توسعه خوشه ای  با سرعت و کیفیت  بالاتری تحقق یابد . تجربیات سازمان یونیدو در توسعه خوشه های صنعتی در جهان  و همچنین  بررسی چالش های توسعه   خوشه ای در طی ۲۰ سال گذشته ، انتصاب مدیربرنامه  ملی توسعه خوشه های کسب وکار را برای کشور غیر قابل اجتناب مینماید . تیم اقتصادی رییس جمهور  جدید   در کنار برنامه های  خود  می بایست  به این کلان روند  توسعه  ای  مصوب کشور  نگاه ویژه تری داشته باشد . در سالی که از سوی مقام معظم رهبری  به نام جهش تولید و مشارکت مردمی  نام گرفت . کوتاه ترین و مناسب ترین مسیر برای  رسیدن به این چشم انداز   و هدف  ؛  گذرگاه توسعه خوشه های کسب وکار می باشد .

نویسنده: سید کامران یگانگی – عضو هیات علمی دانشگاه

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا