سیاسی

مجریان طرح مرکز گردشگری در جنگل الیمالات گفته بودند که ۳ هزار درخت را قطع کرده اند / الان مشخص نیست که توقف اجرای این طرح چقدر جدی است / ۵ میلیون هکتار از جنگل‌ها در ده سال اخیر کاهش یافته

به گزارش هشت صبح و به نقل از انتخاب :

قطع درختان در شمال کشور به بهانه‌های مختلف در حال افزایش است. در آخرین نمونه قطع درختان جنگل الیمالات به بهانه ساخت پارکینگ یک مرکز گردشگری، صدای فعالان محیط زیست را درآورده است. 

محمد درویش، فعال محیط زیست، درباره قطع درختان جنگل الیمالات به «انتخاب» گفت: اولین بار که این ماجرا رسانه‌ای شد اسفند ۱۴۰۲ بود. خبر آمد که به بهانه توسعه طرح گردشگری، مجریان آن طرح ۳ هزار درخت را قطع کرده‌اند. دادستان مازندران به این ماجرا ورود کرد و آن طرح متوقف و مدیرکل منابع طبیعی مازندران برکنار شد. همچنان آن پرونده در حال طی کردن روند قانونی بود تا اینکه ۱۰ شهریور دادستان مازندران از سمت خود کنار‌زده شد و مجریان طرح گردشگری دوباره به فعالیتشان پرداختند. سرپرست اداره کل منابع طبیعی مازندران اعلام کرده بعد از اینکه این خبر را در شبکه‌های اجتماعی دیدیم، یگان حفاظت ما از ادامه تخریب جلوگیری کرده است.

او افزود: الیمالات یک گوشه کوچک از ماجرای تجاوز به جنگل‌های ما به بهانه‌های مختلف است. یک زمان استقرار شهرک صنعتی، یک زمان توسعه کشاورزی، یک زمان جانمایی مسکن مهر و یک زمان هم طرح گردشگری است.

وی در ادامه درباره میزان دقیق قطع درختان جنگل الیمالات گفت: این سه هزار درخت، اظهار نظر خودشان است، اما فعالان محیط زیست منطقه می‌گویند رقم قطع درخت بیش از ۴ هزار درخت است. در مراسم رونمایی از این طرح، مسئولین وقت محیط زیست و منابع طبیعی هم شرکت داشتند. در واکنش‌ها، میزان قطع درخت‌ها را انکار می‌کردند. دادستان در نهایت گفت مجرمین در اظهارنامه گفته‌اند ۳ هزار درخت قطع شده و شما چطور انکار می‌کنید؟ البته هنوز هم مشخص نیست توقف این طرح چقدر جدی است.

 درویش درباره کاهش میزان رویشگاه‌های جنگلی ایران در ده سال گذشته گفت: اندک رویشگاه‌های جنگلی ما در حال کاهش است. مطالعه‌ای که بخش تحقیقات جنگل در مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها انجام داده، اشاره می‌کند که وسعت رویشگاه‌های ما به ۱.۶ میلیون هکتار کاهش پیدا کرده در حالیکه این رقم در دهه سی، ۳.۵ میلیون هکتار بوده و بیش از نیمی از رویشگاه‌های جنگلی را در ۷۰ سال اخیر از دست داده‌ایم. طرح‌های بوستان خانوادگی و طرح‌هایی که با عنوان رونق کسب و کار ارائه شده، دلیلی برای شتاب بخشیدن به تغییرات کاربری شده است. گزارشی اوایل دهه ۹۰ کمیسیون اصل نود مجلس منتشر کرد که به صورت قانونی ۲ میلیون از مناطق منابع طبیعی تغییر کاربری یافته است. طبق آمار منابع طبیعی جنگل‌ها به ۸۵ میلیون هکتار کاهش یافته و ۵ میلیون هکتار در ده سال اخیر کاهش داشته است. این‌ها نشانه‌هاییست که می‌گوید در حال از بین بردن ریه‌های سرزمین هستیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا