ورزشی

ورزشگاه آزادی به لیگ نخبگان می‌رسد؟/ الزام AFC برای معرفی یک ورزشگاه خانگی

به گزارش هشت صبح و به نقل از ایسنا؛

کمتر از یک ماه تا آغاز لیگ نخبگان آسیا باقی مانده و این در حالی است که تیم‌های استقلال و پرسپولیس هنوز ورزشگاه میزبان خود را به کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) معرفی نکرده‌اند.

به گزارش ایسنا، مدتی است که تیتر یک رسانه‌ها استانداردسازی ورزشگاه‌ها و به خصوص تعمیر استادیوم آزادی است؛ موضوعی که فدراسیون فوتبال تلاش می‌کند آن را مطابق الزامات و دستورالعمل‌های AFC پیش ببرد اما کند بودن در این زمینه باعث شده تا مشکلاتی برای استقلال، پرسپولیس و همچنین تیم ملی فوتبال به وجود بیاید.

لیگ نخبگان آسیا از تاریخ ۲۶ شهریور آغاز خواهد شد و استقلال و پرسپولیس باید تا مهلت تعیین شده ورزشگاه میزبان خود را معرفی کنند. بر اساس گفته مسئولان ورزشگاه آزادی، این استادیوم در خوشبینانه‌ترین حالت اواخر ماه مهر آماده خواهد شد. این در حالی است که استقلال در تاریخ ۲۶ شهریور باید میزبان الغرافه قطر باشد و ۹ مهر پاختاکور ازبکستان به ایران می‌آید تا با پرسپولیس بازی کند.

ورزشگاه آزادی در این سال‌ها علاوه بر دیدارهای لیگ برتر همواره میزبان بازی‌های آسیایی استقلال و پرسپولیس هم بوده و آماده نبودن این ورزشگاه به جدی‌ترین مساله این روزهای فوتبال ایران تبدیل شده است چرا که بنا بر اعلام AFC باشگاه‌ها باید در همان ورزشگاه خانگی خود که بازی‌های لیگ کشورشان را در آن میزبانی می‌کنند، در لیگ نخبگان پذیرای حریفان باشند و البته بندی نیز به عنوان تبصره در نظر گرفته که در موارد استثنا قابل بررسی است. استقلال اکنون ورزشگاه سردار آزادگان قزوین را به عنوان میزبان لیگ در اختیار دارد و پرسپولیس در ورزشگاه امام خمینی اراک میزبانی می‌کند.

کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرده است که اگر باشگاه ورزشگاهی را برای میزبانی معرفی کند باید تا اتمام مسابقات در همان استادیوم بازی‌های خود را انجام دهد و اگر باشگاهی قصد تغییر در ورزشگاه میزبان خود را دارد باید ۳۰ روز قبل از مسابقه به AFC اعلام کند تا آن‌ها بررسی‌های لازم را انجام دهند و اگر شرایط استثنایی بود با آن موافقت خواهند کرد. باشگاه استقلال که اول آبان باید از النصر عربستان میزبانی کند باید این نکته را در نظر بگیرد و اگر ورزشگاه آزادی تا آن موقع آماده می‌شود، آنها باید در تاریخ یکم مهر به کنفدراسیون فوتبال آسیا درخواست تغییر ورزشگاه میزبان را بدهند که مشخص هم نیست با این درخواست موافقت بشود یا خیر.

حال و با این اوصاف استقلال و پرسپولیس باید جانب احتیاط را رعایت کرده و ورزشگاهی را معرفی کنند که تمام استانداردهای AFC را داشته باشد تا اگر با تغییر استادیوم به آزادی موافقت نشد، باشگاه‌ها متضرر نشوند. کنفدراسیون فوتبال آسیا این حق را دارد که در طول مسابقات و در هر زمان برای بررسی استاندارد ورزشگاه به ایران بیاید. چرا که اگر بنا به هر دلیلی استادیوم استانداردهای AFC را نداشته باشد، آنها علاوه بر جریمه، خود یک ورزشگاه بی‌طرف را برای میزبانی آن باشگاه انتخاب می‌کنند. 

نکته دیگر ظرفیت تماشاگران استادیوم است که ورزشگاه معرفی شده باید گنجایش قابل قبولی داشته باشد تا تیم از میزبانی‌ بهره ببرد. ورزشگاه سردار آزادگان قزوین و امام خمینی اراک هر کدام تنها ۱۵ هزار نفر ظرفیت دارند که برای برگزاری بازی آسیایی پرطرفدارترین تیم‌های ایران اصلا قابل قبول نیست. ورزشگاه نقش جهان با ۷۵ هزار نفر گنجایش بعد از آزادی بزرگ‌ترین ورزشگاه ایران است.

موضوعی که در نهایت باید به آن توجه شود این است که باشگاه‌ها بنای کار خود را بر احتمال نگذارند چرا که بعید نیست AFC سخت‌گیری کند. آنها این مساله را در این سال‌ها با حذف استقلال و پرسپولیس از آسیا نشان داده‌اند. با توجه نکردن به نکات گفته شده، عواقب سختی برای باشگاه‌ها رقم خواهد خورد.

انتهای پیام 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا