سیاسی

صبحانه خبری، ۱۳ مرداد ۱۴۰۳؛ از ناگفته‌های جدید از ترور هنیه در تهران تا آخرین اخبار از پاسخ احتمالی ایران به ترور اسماعیل هنیه

به گزارش هشت صبح و به نقل از انتخاب :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

۱۲ ناو آمریکایی در خاورمیانه مستقر شدند
روزنامه واشنگتن پست در گزارشی نوشت: به دنبال تشدید تنش‌ها در منطقه خاورمیانه، ایالات متحده ۱۲ ناو خود از جمله ناو هواپیمابر «یو اس اس تئودور روزولت»، ناوهای همراه آن و گروه عملیاتی آبی خاکی وسپ شامل سه ناو و بیش از چهار هزار تفنگدار دریایی و ملوانان خود را در خاورمیانه مستقر کرده است. 

رحیم پور ازغدی: کسی که به «مرگ بر» قائل نیست، شیعه نیست
 حسن رحیم پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: کسی که رسیدگی به ضعفا (اعم از ضعفای مالی، فرهنگی، اجتماعی و…) ندارد، به فکر خدمت به خلق نیست، ادعای مذهبی بودن دارد، اما موضع نمی‌گیرد؛ نه به «مرگ بر» قائل است نه به «درود بر»، با همه موافق یا با همه مخالف است، در بهترین حالت، محب اهل بیت (ع) است نه شیعه ایشان. 

خطیب جمعه تهران: خاک بر سر کنگره آمریکا 
حجت الاسلام والمسلمین حاج‌علی اکبری امام جمعه موقت تهران گفت: [نتانیاهو] از سر استیصال، آن جلاد وحشی و جرثومه فساد و تباهی در آغوش شیطان بزرگ آمریکا  رفته و به کنگره آن کشور می رود و مورد استقبال قرار می گیرد. خاک بر سر کنگره و این حماقت و رسوایی آنها. او پناه برده به کاخ سیاه که مثل خانه عنکبوت  است. لابد آنجا [برای ترور هنیه] اجازه گرفته و چراغ سبز گرفته اند. 

کاخ سفید: تهدیدات حوثی‌ها یکی از روش‌های پاسخ ایران به ترور هنیه است
کربی سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت: ما در برابر تهدیدات حوثی‌ها هوشیار خواهیم بود و باید این را به عنوان یکی از روش‌های پاسخ ایران [به ترور هنیه]در نظر بگیریم.

ماجرای فیلم منتشر شده از لحظه ترور هنیه
صابرین نیوز نوشت: بررسی ساده نشان می‌دهد فیلم ادعایی با عنوان اولین فیلم از لحظه اصابت موشک به ساختمان استقرار اسماعیل هنیه در تهران با تصاویر اصلی اقامتگاه تطبیق ندارد و مربوط به این عملیات تروریستی نیست. فیلم منتشر شده متعلق به لحظه برخورد موشک به محل اقامت مراد دهده فرمانده فلسطینی در کرانه باختری است که در ژانویه سال جاری رخ داده است. عملیات تروریستی اسرائیل در شمال تهران منجر به تخریب درون اتاق شده اما در این تصاویر بخش وسیعی از ساختمان فرو‌ می‌ریزد.

اظهارات ظریف پس از حکم پزشکیان برای او
 معاون راهبردی رییس جمهور گفت: قرار نداشتم در این دولت مسئولیتی را قبول کنم.  ولی نگرانی، دلخوری و اصرار هم میهنان بزرگوار، به ویژه در فضای مجازی، در چند روز گذشته باعث شد که ناگزیر شوم آن نگاه را قدری تغییر دهم؛ ولی در حد رسمیت یافتن یک مسئولیت مشورتی که بارها گفته‌بودم در خدمت رئیس جمهور عزیز خواهم بود.  

تکذیب انتخاب خالد مشعل به‌عنوان جانشین هنیه
عضو دفتر سیاسی و مسئول بخش روابط بین‌الملل جنبش حماس روز جمعه ضمن تکذیب تعیین‌شدن جانشین برای شهید هنیه، گفت که برای این منظور انتخابات برگزار می‌شود. 

کامالا هریس رسما نامزد حزب دموکرات شد
کامالا هریس معاون رئیس جمهور کنونی آمریکا با به دست آوردن حد نصاب وکلای انتخاباتی (دلیگیت ها) نامزد حزب دموکرات این کشور برای انتخابات ۵ نوامبر ۲۰۲۴ (۱۵ آبان ۱۴۰۳) شد. 

ناگفته‌های جدید از ترور هنیه در تهران
خالد القدومی، نمایندهٔ حماس در ایران روایت نیویورک‌تایمز مبنی بر شهادت هنیه بر اثر یک بمب را تکذیب کرد و گفت: ساعت یک و ۳۷ دقیقهٔ بامداد ساختمان لرزید؛ من بلافاصله از اتاق خارج شدم و دود غلیظی دیدم. بعد از آن متوجه شدم حاج ابوالعبد(هنیه) به شهادت رسیده است. وی ادامه داد: از شدت لرزش ساختمان فکر کردم زلزله رخ داده یا صدای رعدوبرق بوده؛ پنجره را باز کردم ولی خبری از باران یا رعدوبرق نبود. هوا گرم بود؛ به طبقهٔ چهارم که اتاق شهید بود، رفتیم. دیدم که دیوار و سقف اتاق فرو ریخته است. او گفت: از وضعیت محل حمله و پیکر شهید هنیه مشخص بود که این حمله با یک پرتابه از هوا یا موشک صورت گرفته است. القدومی دربارهٔ ادعای کار گذاشتن بمب زیر تخت‌خواب هنیه تأکید کرد: واقعیت‌های روی زمین با روایت‌های نیویورک‌تایمز و سخنگوی ارتش اسرائیل در تضاد است.

بایدن در تماس با نتانیاهو صدایش را بالا برد 
اکسیوس از قول یک مسئول آمریکایی نوشت که جو بایدن در گفت‌وگوی روز پنجشنبه خود با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، محکم و قاطع بود. بایدن در این تماس  تلفنی دشوار، از نتانیاهو خواست تا از تشدید تنش‌ها در منطقه خودداری کند و به نتانیاهو هشدار داد که اگر بار دیگر اوضاع را به تنهایی تشدید کند، ایالات متحده به کمک او نخواهد شتافت. بایدن در طول تماس اظهار داشت که از جهت گیری نتانیاهو راضی نیست. همچنین یک مقام اسرائیلی ارشد به اکسیوس گفت:  بایدن صدایش را بالا برد و به نتانیاهو گفت که می‌خواهد طی یک تا دو هفته به توافق برسد.

آخرین اخبار از پاسخ احتمالی ایران به ترور اسماعیل هنیه
رسانه‌های اسرائیلی اعلام کردند: در پی نگرانی از قطع ارتباطات بر اثر جنگ احتمالی با ایران، تلفن‌های همراه ماهواره‌ای در اختیار وزا قرار گرفت. نیویورک تایمز نوشت که واشنگتن در تدارک اعزام جنگنده‌های بیشتر به منطقه در پاسخ به تهدیدات ایران علیه اسرائیل است. اکسیوس هم نوشت: دولت بایدن نگران دشواری ایجاد ائتلافی از کشور‌هایی است که در مقابل حمله قبلی ایران به اسرائیل کمک کردند. سازمان رادیو و تلویزیون اسرائیل هم اعلام کرد که اسرائیل خود را برای پاسخ هماهنگ شده‌ای از سوی ایران و احزاب و گروه‌ها در یمن، لبنان، سوریه و عراق آماده می‌کند و پاسخ ایران احتمالا در پایان این هفته خواهد بود. این رسانه گفته است که پاسخ ایران ممکن است شامل پهپادهای انفجاری و موشک‌های بالستیک و کروز باشد اما برخلاف حمله آوریل گذشته، ایران پایگاه‌هایی در مرکز اسرائیل را هدف قرار دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا