اقتصادی

از دو هفته جهنمی تا افزایش ۵ درصدی مصرف آب با افزایش دما – هشت صبح

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش هشت صبح و به نقل از مهر :

به گزارش خبرنگار مهر، وزارت نیرو درخواستی برای تعطیلی نداشته است، ۸ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی جدید احداث می‌شود و ۸۰ همت عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی در بازار بورس از مهمترین اخبار آب و انرژی در هفته جاری بودند.

افزایش مصرف برق کشور به دلیل افزایش بی‌سابقه دما

علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو با بیان اینکه به دلیل افزایش بی‌سابقه دما در دو هفته پیش رو نیاز مصرف برق کشور جهش قابل توجهی خواهد داشت، گفت: تأمین برق برای بخش‌های مختلف با مدیریت مصرف محقق می‌شود.

وی ادامه داد: استقرار گنبد حرارتی و افزایش شدید دما تنها محدود به ایران نیست و کل منطقه غرب آسیا با این شرایط رو به رو است و گزارش‌ها نشان می‌دهد برخی کشورهای منطقه خلیج فارس که از زیرساخت‌های مناسبی نیز در حوزه برق رو به رو هستند به ناچار نسبت به اعمال خاموشی اقدام کرده‌اند.

وی با تأکید بر این نکته که باوجود افزایش بسیار زیاد دمای هوا شاهد پایداری شبکه سراسری برق در ایران هستیم، افزود: با توجه به شرایط ویژه‌ای که در آن قرار داریم، تمامی بخش‌های صنعت برق کشور اعم از نیروگاه‌ها، بخش انتقال و بخش توزیع و در آماده‌باش کامل هستند و نهایت تلاش خود را برای تولید و توزیع حداکثری برق در بخش‌های مختلف مصرفی انجام می‌دهند.

تصمیمات جدید برای برخورد با مشترکان اداری پرمصرف

حامد احمدی با بیان اینکه دو هفته بسیار گرم هم به لحاظ افزایش و هم ماندگاری دما پیش رو داریم، تصریح کرد: این شرایط که موجب خواهد شد شبکه برق تحت فشار بیشتری قرار گیرد چرا که احتمال عبور نیاز مصرف برق از ٧٨ هزار مگاوات وجود دارد که نشانگر رشد ٧.٨ درصدی مصرف برق نسبت به سال گذشته است.

احمدی با اشاره به اینکه این میزان به معنای افزایش ۵ هزار و ۵٠٠ مگاواتی مصرف برق و معادل مصرف استان‌های خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان است، تاکید کرد: هفته آینده به شدت نیازمند اجرای کامل همه برنامه‌های مدیریت مصرف هستیم و در بخش اداری نیز باید مدیران و مسئولان انرژی ادارات در استفاده از سیستم‌های سرمایشی نظارت بیشتری داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: با تصمیمات اتخاد شده قرار شد برق اداراتی که مصرف آنها با کنتورهای هوشمند پایش می‌شود و یا در مواردی که با گزارش‌های مردمی اقدام به قطع برق آنها خواهد شد، تنها با اخذ تعهد، دوباره وصل شود.

آبرسانی به ۹۰۰ روستا از ابتدای امسال تاکنون

هاشم امینی مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در جریان سفر خود به استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: از ابتدای امسال بیش از ۹۰۰ روستای کشور از آب شرب پایدار بهره‌مند شده‌اند.

وی ادامه داد: آبرسانی به بیش از ۱۰ هزار روستای دارای تنش آبی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت بود که در قالب این طرح آب شرب پایدار ۵۰۰۰ روستا در پایان سال ۱۴۰۲ تأمین شد.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور تصریح کرد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده امسال بیش از ۵۰۰۰ روستای دارای تنش آبی در کشور از آب پایدار برخوردار خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: بیش از ۸۲ درصد روستاهای کشور قبل از دولت سیزدهم زیر پوشش شرکت آب و فاضلاب شهری قرار داشتند که این میزان هم اکنون به ۸۷ درصد رسیده است و تلاش داریم تا پایان امسال بیش از ۹۱ درصد روستاهای کشور از آب پایدار برخوردار شوند.

دو هفته جهنمی؛ پیش‌بینی تداوم گرما در استان‌ها و نوار جنوبی کشور

محمدرضا کاویانپور رئیس مؤسسه تحقیقات آب گفت: ماه گذشته در تاریخ و سابقه دمای کره زمین، یکی از گرم‌ترین ماه‌های کره زمین به ثبت رسیده است و این در حالی است که ماه جاری در ادامه ۱۲ ماه گذشته میلادی گرمایش کره زمین ادامه دارد.

رئیس مؤسسه تحقیقات آب کشور با بیان اینکه افزایش دما در نیمکره شمالی قابل توجه است، افزود: این شرایط سپس در غرب آسیا حائز اهمیت بوده است.

وی با بیان اینکه روند تغییرات دمای هوا طی دو هفته پیش رو (تا ۱۰ مرداد) با شیب افزایشی پیش‌بینی می‌شود، یادآور شد: البته در این بین ممکن است شاهد بروز و ظهور نوسانات جوی باشیم، اما تداوم و ماندگاری گرمای هوا به ویژه در استان‌هایی چون خوزستان، ایلام، کرمان، سیستان و بلوچستان و نیز نوار جنوبی کشور پیش‌بینی می‌شود.

کاویانپور بیان کرد: کره زمین نسبت به قبل از انقلاب صنعتی ۱.۶۳ درجه سانتی‌گراد افزایش دما را ثبت کرده است و ایران بر اساس رکوردهای جهانی در سال گذشته ۱.۰۳ سانتی گراد افزایش دما را نسبت به میانگین بلند مدت تجربه کرده است و پیش بینی می‌شود در سال جاری این عدد افزایش یابد.

افزایش ۵ درصدی مصرف آب با افزایش دما

علی سیدزاده مدیرکل دفترمدیریت مصرف آب، خدمات مشترکان و کاهش هدررفت آبفای کشور با بیان اینکه افزایش شدید دما تنها محدود به ایران نیست و کل منطقه غرب آسیا با این شرایط رو به رو است، گفت: بر اساس گزارش‌های سازمان هواشناسی در دو هفته پیش رو شاهد افزایش بی‌سابقه دما در سراسر کشور خواهیم بود که به دلیل همزمانی این افزایش دما در نقاط مختلف کشور، تقاضای مصرف برق و آب در کشور به شدت افزایش می‌یابد.

مدیرکل دفترمدیریت مصرف آب، خدمات مشترکان و کاهش هدررفت آبفای کشور با بیان اینکه تغییرات مصرف آب متناسب با دما در آستانه‌های متفاوت دمایی متفاوت است، گفت: بر اساس مطالعات انجام شده در آستانه اول ۱۴ درجه با مثبت یا منفی ۲ درجه تغییرات دما اثری بر مصرف ندارد، در آستانه دوم ۳۰ درجه با مثبت و منفی ۲ درجه تغییرات مصرف و دما خطی است و در آستانه سوم دمای بالاتر از ۳۰ و به ویژه ۴۰ درجه تغییرات کم دما باعث افزایش زیاد مصرف می‌شود.

سیدزاده با بیان اینکه در ایران به طور میانگین ۱ درجه افزایش دما بالای ۴۰ درجه باعث افزایش مصرف آب به میزان ۲.۵ درصد شده است، خاطرنشان کرد: این در حالی است که در برخی شهرها با افزایش ۵ درصدی مصرف آب مواجه بوده است.

به گفته وی: در ایران به طور میانگین ۱ درجه افزایش دما بالای ۴۰ درجه باعث افزایش مصرف آب به میزان ۳ تا ۵ درصد شده است.

کدام استان‌ها بیشترین مصرف برق را داشتند؟

محسن ذبیحی معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر با اشاره به رشد ۷.۵ درصدی مصرف برق از استقرار هوای گرم در کشور در هفته کاری خبر داد و گفت: بررسی‌ها نشانگر آن است که استان‌های اصفهان، تهران، خوزستان، فارس، هرمزگان و خراسان رضوی بیشترین رشد مصرف را داشته‌اند که ارتباط مستقیمی با نحوه مصرف و آب و هوای استان دارد.

همه نیروگاه‌های کشور با تمام ظرفیت در مدار تولید هستند

مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل شرکت توانیر با بیان اینکه برای دو هفته بسیار گرم پیش رو برنامه‌ریزی لازم در بخش‌های مختلف تولید و توزیع برق انجام شده است، گفت: همه نیروگاه‌های کشور با تمام توان و ظرفیت در حال تولید برق پایدار برای همه مشترکان هستند.

وی خاطرنشان کرد: به‌موازات اینکه مقرر شده تا حداکثر تولید برق را داشته باشیم و شبکه‌های برق پایدار باشند، اما در بخش مصرف نیز لازم است مشترکان صنعتی، تجاری و کشاورزی در برنامه‌های مدیریت مصرف که برای آنها تعیین شده نهایت همکاری را داشته باشند.

افزایش تحویل سوخت به نیروگاه‌های کشور در تابستان ۱۴۰۳

سعید عقلی مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ۳۱ تیر در گفت‌وگویی با بیان اینکه سوخت نیروگاه‌های کشور از گاز طبیعی و فرآورده‌های نفتی تأمین می‌شود، تصریح کرد: اکنون نسبت به زمان مشابه پارسال حدود ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب / لیتر سوخت بیشتری به نیروگاه‌ها و مولدهای برق کشور تحویل می‌شود که ۹۱ درصد این حجم گاز طبیعی است.

وی افزود: هم‌اکنون ۱۰۷ نیروگاه بزرگ‌مقیاس کشور و ۴۰۰ نیروگاه کوچک‌مقیاس و مولد برق از گاز طبیعی بهره‌مند هستند که روزانه معادل ۳۳۳ میلیون مترمکعب / لیتر از سوی وزارت نفت به آن‌ها تحویل می‌شود.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران گفت: همچنین اکنون با روند افزایش مصرف، در بخش صنایع غیر عمده کشور روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب و در بخش صنایع عمده، پتروشیمی‌ها، صنایع فولادی، سیمان و پالایشی روزانه ۲۰ میلیون مترمکعب مصرف می‌شود.

قطعی برق در کمین مشترکان پرمصرف خانگی

مصطفی رجبی مشهدی با اشاره به اینکه ٣٢ میلیون مشترک خانگی داریم، یادآور شد: از این تعداد فقط ٢ درصد بالای ۲.۵ برابر الگو مصرف می‌کنند که لازم است در نحوه مصرفشان تجدید نظر کنند زیرا برای جلوگیری از تضییع حقوق دیگر مشترکان ناگزیر به محدودسازی و در صورت لزوم نسبت به قطع برقشان اقدام می‌شود.

۸۰ همت عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی در بازار بورس

مرتضی شاهمیرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه در تأمین ارز صنعت پتروشیمی بسیار خوش درخشید، گفت: برنامه ارزآوری پتروشیمی در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۶ میلیارد دلار بود، این رقم به میزان ۱۲ میلیارد دلار محقق شد.

وی افزود: در سال ۱۴۰۱ این رقم به ۱۶ میلیارد دلار و در سال ۱۴۰۲ با وجود ریزش قیمت‌های جهانی و عرضه بیشتر محصولات در بازارهای داخلی با عرضه اعتباری برای کمک به هزاران کارگاه‌های تولیدی، رقم خوبی حاصل شد که بانک مرکزی در حال جمع‌آوری آمار آن است‌.

وی ادامه داد: سال گذشته بیش از ۸۰ همت عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی در بازار بورس صورت گرفت که موجب افزایش و رونق تولیدات محصولات پایین دستی و صنعتی در کشور شد.

۸ هزار مگاوات نیروگاه جدید احداث می‌شود

امیر دودابی‌نژاد معاون برنامه‌ریزی و توسعه مدیریت شرکت برق حرارتی با اشاره به استقرار گنبد حرارتی و افزایش شدید دما در کشور، گفت: به طور متوسط به ازای هر یک درجه افزایش دما حدود یک‌هزار و ۸۰۰ مگاوات به تقاضای مصرف برق در کشور افزوده می‌شود و به همین دلیل تولید روزانه نیروگاه‌ها هم اکنون به بیش از ۱.۲ میلیارد کیلووات ساعت رسیده است؛ در حالی که طی یک روز مشابه در فصل غیرتابستان این رقم حدود ۸۰۰ میلیون کیلووات ساعت است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه مدیریت شرکت برق حرارتی با تاکید بر اینکه مصرف برق به دلیل گرمای هوا بالغ بر ۸۰ درصد افزایش پیدا می‌کند، اضافه کرد: در حوزه تولید نیز به ازای هر یک درجه افزایش دمای هوا، بالغ بر هفت‌دهم درصد از ظرفیت قابل تولید یک توربین گاز کاهش پیدا می‌کند.

دودابی‌نژاد با اشاره به اینکه بیش از هشت هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی جدید با میانگین پیشرفت ۴۰ درصد در حال احداث است، گفت: در تلاشیم با تأمین به موقع منابع و استفاده حداکثری از تمام ظرفیت‌های تولیدکنندگان تجهیزات نیروگاهی، پیمانکاران و سرمایه‌گذاران مربوطه بتوانیم این واحدهای جدید را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به مدار تولید اضافه کنیم.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه مدیریت شرکت برق حرارتی تاکید کرد: طبیعتاً این برنامه‌ها یک حرکت پیوسته است که متناسب با رشد تقاضا و مصرف برق باید شاهد افزایش ظرفیت نیروگاهی کشور باشیم.

مصرف برق رکورد زد / وزارت نیرو درخواستی برای تعطیلی نداشته است

مصطفی رجبی مشهدی مدیر عامل توانیر با اشاره به پشت سر گذاشتن اوج بار ۷۸ هزار و ۱۰۶ مگاواتی گفت: در روزهایی هستیم که رکوردهای جدیدی را پشت سر می‌گذاریم بسیار زیاد است و لازم است که بخش‌های مختلف با صنعت برق همکاری لازم را داشته باشند.

مدیر عامل توانیر در پاسخ به این سوال که آیا درخواست تعطیلی از سوی وزارت نیرو صورت گرفته است خاطر نشان کرد: در خصوص تعطیلی تا کنون وزارت نیرو درخواستی مبنی بر تعطیلی نداشته است و در صورتی که هوا گرم شود و امکان تأمین برق وجود نداشته باشد و یا شرایط شبکه‌های برق به گونه‌ای باشد که پاسخگوی نباشد، ابتدا مشترکان پر مصرفی که اخطار دریافت کرده‌اند نسبت به قطعی برقشان اقدام کنیم و تا این لحظه درخواستی مبنی بر تعطیلی نداشته‌ایم و استان‌هایی که تعطیلی داشتند در جهت رفاه مردم بوده است و جلوگیری از گرمازدگی بوده که در آن نقطه هوا به صورت نقطه‌ای گرم بوده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا