سیاسی

صبحانه خبری، ۳۰ تیر ۱۴۰۳؛ از شعار «ظریف گورت را گم کن» رادیکال‌ها در نماز جمعه تا اولتیماتوم علم الهدی به دولت پزشکیان قبل از تشکیل دولت

به گزارش هشت صبح و به نقل از انتخاب :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

شعار «ظریف گورت را گم کن» رادیکال‌ها در نماز جمعه
بر اساس ویدیویی که از نماز جمعه تهران منتشر شده، عده‌ای از مخالفان دولت پزشکیان، شعار «ظریف گورت رو گم کن» سر داده اند. به دنبال اظهارات ظریف درمورد اجرای ایده تبعیض مثبت و استفاده از اقلیت های دینی در کارگروه های انتخاب کابینه دولت جدید، هجمه سنگینی علیه او در فضای مجازی به راه افتاد. تجمع امروز در نماز جمعه تهران به نظر در ادامه همین حملات صورت گرفته است.

اولتیماتوم علم الهدی به دولت پزشکیان قبل از تشکیل دولت
 نماینده، ولی فقیه در استان خراسان رضوی پس از سه سال سکوت در برابر توافق و مذاکرات دولت مرحوم رئیسی با آمریکا با بیان اینکه بر ما تکلیف است که هرگز با غرب و آمریکا کنار نیاییم، سازش نکنیم و تصور تفاهم هم نداشته باشیم گفت: به دور از خرد است نان و آب ملت را به سیاست خارجی ربط بدهیم. اگر کاری بکنید مشکل نان با رفع تحریم برداشته شود، آن‌ها به قدری فشار می‌آورند همان نان ملت هم بریده شود. آن‌ها اگر بدانند ما با تحریم تحت فشار قرار می‌گیریم، قطعاً آن را تشدید خواهند کرد. 

ظریف: عقده‌گشایی‌های ۲۴ ساعت گذشته دور از انتظار نبود
 محمدجواد ظریف رئیس شورای راهبری انتخاب اعضای کابینه دولت چهاردهم نوشت: عقده‌گشایی‌های ۲۴ ساعت گذشته دور از انتظار نبود. همان‌گونه که ۱۰ سال علیه تعامل عزتمندانه با جهان در برجام به هر دروغ و ناسزایی متوسل شدند ولی اکنون خود به ارزش برجام اعتراف می‌کنند، ابتکار دکتر پزشکیان برای شفافیت بجای تعیین دولت در دخمه‌ها و تاریکخانه‌ها نیز برخی را به وحشت انداخته ولی دیر یا زود ارزش این حرکت شجاعانه و مصلحانه رئیس جمهور منتخب مردمی را خواهند فهمید.  

اختلال گسترده سیستم‌های کامپیوتری در جهان
قطع گسترده فناوری اطلاعات، بانک‌های بزرگ، رسانه‌ها و خطوط هوایی و قطار‌ها در سراسر جهان از استرالیا تا آمریکا را دچار اختلال کرد. پرواز‌ها در فرودگاه سیدنی متوقف شده‌اند، خطوط هوایی یونایتد در آمریکا پرواز خود را متوقف کرده و بورس لندن دچار قطعی شده است. گزارش‌ها همچنین حاکی است که کانال تلویزیونی «اسکای نیوز» صبح روز جمعه، ۲۹ تیرماه نتوانسته به طور زنده پخش شود. 

حضور معاون مسئول کمیسیون سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مراسم تحلیف پزشکیان
یک مقام ارشد اتحادیه اروپا اظهار داشت انریکه مورا، [معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا] در مراسم تحلیف دکتر پزشکیان رئیس جمهور آینده ایران شرکت خواهد کرد. این مقام اروپایی گفت روی کار آمدن «رئیس جمهور اصلاح طلب» امری مهم است. 

حمله پهپادی یمن به یک ساختمان مسکونی نزدیک کنسولگری آمریکا در تل‌آویو
ارتش اسرائیل از یک حمله پهپادی به ساختمانی در نزدیکی کنسولگری آمریکا در مرکز تل‌آویو خبر داد که در ساعات اولیه بامداد جمعه رخ داد. پلیس گزارش داد که جسد یک مرد در آپارتمانی نزدیک محل انفجار پیدا شده و شرایط حادثه در حال بررسی است. چهار نفر در پی جراحت ناشی از انفجار به بیمارستان منتقل شده‌اند و چهار نفر دیگر هم به‌دنبال شوک پس از حمله راهی بیمارستان شده‌اند. یمن مسئولیت حمله را بر عهده گرفت.

بابک زنجانی خودش می‌تواند اموالش را بفروشد
معاون حقوقی نهاد ریاست جمهوری گفت: طبق اطلاعاتی که ما داریم بابک زنجانی اعلام کرده چنانچه اموال وی که به داخل کشور منتقل شده برای فروش و تبدیل به وجه با مشکل مواجه شود خودش می‌تواند آن را بفروشد یا اصولا از محل سایر دارائی‌هایش مبلغ محکوم‌به را پرداخت کند که براساس گفته ضابطین پرونده و کارشناسان این حوزه این امر نیز امکان پذیر است. 

جلیلی: «دولت سایه» قوی تر از گذشته دنبال خواهد شد
سعید جلیلی در توئیتی با بیان اینکه  کسانی به دنبال این هستند که بتوانند به «دولت سایه» ایراد بگیرند نوشت که «دولت سایه»  مسیری است که قوی تر از گذشته دنبال خواهد شد. 

اتحادیه اروپا دوشنبه روابط با ایران را بررسی می‌کند
یک دیپلمات اروپایی اعلام کرد وزیران خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه روابط با ایران را پس از انتخاب رئیس جمهور جدید بررسی می‌کنند. وی افزود بازگشت ایران به برجام پیش شرط لغو تحریم‌ها است. 

ادعای استفاده ایران از قطعات تراکتور لهستانی برای ساخت پهپاد انتحاری
رسانه‌های لهستان می‌گویند یک شرکت مهندسی دولتی این کشور به نام «دبیلو‌.اس‌.کا پوزنان» (WSK Poznan) پمپ‌هایی را برای استفاده در تراکتور به یک شرکت ایرانی به نام «موتورسازان» فروخته است، اما این قطعات از هواپیماهای بدون سرنشین ارسالی ایران به روسیه سر در آورده است. 

حزب دموکرات روند کاندیداتوری بایدن را به تعویق انداخت
حزب دموکرات آمریکا روند نامزدی کاندیدای خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ به طور قابل توجهی به تاخیر انداخته است. این حزب اعلام کرده که یک فراخوان مجازی برای معرفی جو بایدن، رئیس جمهور به عنوان نامزد دموکرات‌ها در سال ۲۰۲۴ که برای هفته آینده برنامه ریزی شده بود، اکنون در ماه اوت برگزار خواهد شد. 

اوباما: بایدن باید در نامزدی خود تجدیدنظر کند
منابع آگاه گزارش دادند که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، به‌تازگی به برخی از هم‌پیمانان خود اعلام کرده است که شانس جو بایدن برای پیروزی در انتخابات آینده به شدت کاهش یافته و او باید به طور جدی در مورد ادامه نامزدی خود تجدیدنظر کند. روزنامه «واشنگتن‌پست» گزارش داد که اوباما تنها یک بار از زمان مناظره با بایدن صحبت کرده و در گفتگو‌های خود با دیگران خاطرنشان کرده است که تصمیم نهایی درباره آینده نامزدی بایدن به عهده خود اوست. اوباما تأکید کرده که هدف او حفاظت از بایدن و میراث سیاسی اوست و معتقد نیست که به تنهایی می‌تواند بر تصمیم‌گیری بایدن تأثیر بگذارد. 

وزیر ارتباطات در دیدار با پزشکیان: دلیل کندی اینترنت، تحریم و استفاده از فیلترشکن است
وزیر ارتباطات در دیدار با رییس جمهوری منتخب به چالش‌های دسترسی مردم به اینترنت اشاره کرد و گفت: بیشتر گله کاربران از سرعت اینترنت ناشی از دو موضوع محدودیت در دسترسی به برخی سرویس‌ها و تحریم‌های ظالمانه غرب در ایجاد محدودیت در دسترسی به سایت‌های مورد نیاز کاربران است. چراکه برخی از کاربران برای دور زدن این محدودیت‌ها مجبور به استفاده از فیلترشکن هستند که این امر ضمن کاهش سرعت دسترسی، باعث ناامنی گوشی و رایانه کاربران و آسیب پذیر شدن آنها در مقابل حملات سایبری می‌شود.   

واکنش معاون استانداری کهگیلویه و بویراحمد به خبر تخلفات انتخاباتی در باشت
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد به خبر تخلفات انتخاباتی در باشت واکنش نشان داد و گفت: چون هنوز اطلاعات دقیقی از این موضوع در اختیار ندارم، نمی‌توانم توضیحات خاصی بدهم؛ اما بااین‌وجود در مرحله اول انتخابات ریاست‌جمهوری شایعاتی وجود داشت و مسئولان قضایی و نظارتی به این مسئله ورود کردند. سید جواد هاشمی مهر ادامه داد: به‌همین خاطر در مرحله دوم فرماندار شهرستان باشت سلب مسئولیت شدند و در انتخابات نقشی نداشت. هاشمی گفت: در بیرون از فرمانداری در محل شعب اخذ رأی (صندوق‌های رأی) تخلفاتی انجام گرفت که مسئولان قضایی و نظارتی ورود کردند.

امیرآبادی فراهانی:آئین نامه واردات خودرو قابلیت اجرایی ندارد
امیرآبادی فراهانی، نماینده سابق قم در مجلس از  آئین نامه واردات خودرو انتقاد کرد و گفت: لطفا مردم را سر کار نگذارید؛ این آئین نامه قابلیت اجرایی ندارد. وی با هشتگ واردات خودرو نوشت: «با این آئین نامه یعنی کوه موش زایید!! یعنی رانت!!

ظریف اعضای «شورای راهبری» دولت چهاردهم را معرفی کرد
محمدجواد ظریف رئیس شورای راهبری انتخاب اعضا کابینه دولت چهاردهم فهرست اسامی اعضای شورای راهبری انتخاب اعضا کابینه دولت چهاردهم را اعلام کرد. فهرست اسامی اعضای شورای راهبری به قرار زیر است: محمد جواد آذری جهرمی، نورالدین آهی، رحمت‌الله بیگدلی، علی تاجرنیا، احمد ترک‌نژاد، سمیه توحیدلو،  محمد رضا جلایی‌پور، محسن حاجی میرزایی، الیاس حضرتی، هادی خانیکی، علی ربیعی، محسن رنانی، محمد رهبری، فیاض زاهد، علی شکوری‌راد، ابراهیم شیخ، سید رضا صالحی امیری، محمد صدوقی، علی طیب‌نیا، محمد جواد ظریف، امین عارف‌نیا، علی عبدالعلی‌زاده، حسین عبده تبریزی، عباس عبدی، رئوف قادری، محمد قائم‌پناه، محمد کبیری، حسین مرعشی، شهیندخت مولاوردی، مصطفی مولوی و فاطمه مهاجرانی.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا