اقتصادی

افزایش سالانه ۱۵ میلیارد دلاری درآمدهای نفتی در دولت سیزدهم – هشت صبح

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش هشت صبح و به نقل از مهر :

به گزارش خبرگزاری مهر، داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه افزایش ۱۵ میلیارد دلاری درآمدهای حاصل از صادرات نفت در سال را از اقدام‌های اقتصادی دولت سیزدهم برشمرد و گفت: استفاده حداکثری از ظرفیت صادرات نفت توانست بودجه دولت را پایدار کند.

وی در این خصوص توضیح داد: توانستیم با شناسایی منابع پایدار به‌جای انتشار اوراق، به‌طرف منابع پایدارتر برویم که عمده‌ترین آن‌ها مالیات و حقوق گمرکی بود، البته دولت از ظرفیت‌های خالی صادرات نفت نیز استفاده کرده است.

وی افزود: در دولت گذشته، بازار صادراتی نفت در اختیار نداشتیم و نفت روی کشتی‌ها باقی می‌ماند تا برای آن مشتری پیدا کنیم، اما در این دولت این‌گونه نبود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به افزایش ظرفیت تولید نفت در دولت سیزدهم، افزود: خوشبختانه در دولت شهید رئیسی توانستیم در درآمد حاصل از صادرات نفت افزایش قابل توجهی ایجاد کنیم، به‌طوری که در این دولت نسبت به سال‌های آخر دولت قبل به‌طور تقریبی سالانه ۱۵ میلیارد دلار به درآمد حاصل از صادرات نفت اضافه شد.

منظور تصریح کرد: مهم‌ترین اصلاح ساختار بودجه‌ای که ما در این دولت انجام دادیم واقعی‌کردن درآمدها و منابع، کاهش میزان انتشار اوراق، حرکت به‌سوی منابع پایدار بودجه‌ای و استفاده حداکثری از ظرفیت صادرات نفت کشور بود که توانست بودجه دولت را پایدار کند.

وی ادامه داد: در این دوره تلاش کردیم کسری بودجه دولت را به نظام بانکی منتقل نکنیم و این مسئله سبب شد در بخش پولی نیز به یک انضباط برسیم. یعنی انضباط بودجه‌ای مقدمه‌ای برای تحقق انضباط پولی در کشور شد، ازاین‌رو یکی از مهم‌ترین رویکردهای ما در دولت شهید رئیسی این بود که بتوانیم دولت را به‌صورت پایدار با اتکا به منابع قابل اعتماد و پایدار، تأمین مالی کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: در سه سال گذشته، رشد اقتصادی کشور بالای ۵ درصد بوده است. سال ۱۴۰۰، ۵.۵ درصد رشد داشتیم، در ۱۴۰۱، ۵ درصد رشد اقتصادی ثبت شد و در ۱۴۰۲ نیز نزدیک به ۶ درصد رشد را تجربه کردیم. این رشد نشان‌دهنده جهش در اقتصاد است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا