اقتصادی

صد راهکار بهینه‌سازی باید با هم انجام شود اما توجه دولت فقط به تعویض بخاری و کولر بوده / باید قانونی تصویب شود که اگر یک مصرف‌کننده، ۵ برابر حد طبیعی، انرژی مصرف کرد هزینه آن را با نرخ جهانی پرداخت کند

به گزارش هشت صبح و به نقل از انتخاب :

مهدی مراغه‌ای، کارشناس بهینه‌سازی معتقد است الان سقف تعرفه‌های انرژی در ایران بالا نیست و یک نفر اگر از صبح تا شب به طور ممتد، گاز و برق و آب مصرف کند، هزینه چندانی پرداخت نمی‌دهد.

مهدی مراغه‌ای، کارشناس بهینه‌سازی درباره اقدامات اولیه دولت در زمینه بهینه‌سازی به «انتخاب» گفت: دولت هر وقت در زمینه بهینه‌سازی خواست که کاری بکند، فقط به یک سبک کار توجه کرده است و آن تعویض بخاری و کولر بوده است. در حالیکه صد راهکار بهینه‌سازی باید با هم انجام شود. از تغییر اقدامات قانونی تا ارائه یارانه به مصرف‌کننده، اجبار سازنده در به روز کردن محصولات، اتخاذ جریمه برای پرمصرف‌ها، الزام سازمان‌ها برای انجام بهینه‌سازی و بالا بردن تعرفه‌های مصرف که هر یک به اندازه‌ی سهم خود، مصرف را مدیریت می‌کنند. الان سقف تعرفه‌های انرژی در ایران بالا نیست و یک نفر اگر از صبح تا شب به طور ممتد، گاز و برق و آب مصرف کند، هزینه چندانی پرداخت نمی‌دهد. باید قانونی تصویب شود که اگر یک مصرف‌کننده، ۵ برابر حد طبیعی، انرژی مصرف کرد باید با نرخ جهانی هزینه پرداخت کند.

وی در ادامه درباره لزوم تعیین متولی برای بهینه‌سازی بیان کرد: استفاده از ظرفیت افراد باتجربه و متخصص در زمینه بهینه‌سازی و استفاده از انجمن‌های صنفی، نخستین گامی است که رئیس جمهور جدید باید برای بهینه‌سازی بردارد. یک سازمان باید متولی بهینه‌سازی در کشور شود تا نیاز‌های مربوط به بهینه‌سازی پیش برود. باید یک بازنگری در زمینه بهینه‌سازی انجام شود. رویکرد‌های بهینه‌سازی باید برای ۴ سال آینده تغییر کند. هر روزیکه بدون بهینه‌سازی می‌گذرد، بخشی از ثروت کشور در حال از دست رفتن است. باید محاسبه شود که هر روز بدون بهینه‌سازی چقدر از ثروت کشور از دست می‌رود.

مراغه‌ای درباره تغییرات قانونی در حوزه بهینه‌سازی گفت: در سازمان‌های دولتی و وزارتخانه‌هایی که در حوزه بهینه‌سازی وظیفه دارند، یک سری چالش اساسی دارند. به عنوان مثال در طرح‌های سرمایه‌گذاری بهینه‌سازی، ریال را درنظر گرفته‌اند، اما تغییرات نرخ ارز در این حوزه کاملاً بی توجه مانده است. الان که وزیر نفت جدید می‌آید، فرصت خوبی است که مانع زدایی‌های قانونی در زمینه بهینه‌سازی را انجام دهد. باید طرح‌های تحقیق و توسعه در زمینه بهینه‌سازی نیز آغاز شود. من با وزارت نفت و نیرو و آب و فضلاب جلسه داشتم، اما تمام طرح‌ها با فرسودگی اجرا می‌شود و اینقدر موانع سر راه بهینه‌سازی است که اصلاً نتیجه نمی‌دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا