هشت صبح: هنری کیسینجر، وزیر خارجه سابق آمریکا گفت که به اعتقاد او دعوت از اوکراین برای پیوستن به ناتو دلیلی بود که مجموعه‌ای از وقایع را رقم زد و به عملیات نظامی روسیه در آن کشور ختم شد. هنری کیسینجر در مصاحبه‌ با نشریه «دی‌ تسایت» که بخش‌هایی از آن چهارشنبه منتشر شد، گفت […]

هشت صبح: هنری کیسینجر، وزیر خارجه سابق آمریکا گفت که به اعتقاد او دعوت از اوکراین برای پیوستن به ناتو دلیلی بود که مجموعه‌ای از وقایع را رقم زد و به عملیات نظامی روسیه در آن کشور ختم شد.

هنری کیسینجر در مصاحبه‌ با نشریه «دی‌ تسایت» که بخش‌هایی از آن چهارشنبه منتشر شد، گفت که او عملیات نظامی روسیه را تایید نمی‌کند و از «مقاومت اوکراین و غرب» در برابر اقدامات روسیه حمایت می‌کند.

او گفت: «فکر نمی‌کنم همه تقصیرها متوجه ولادیمیر پوتین (رئیس‌جمهوری روسیه) باشد.»

هنری کیسینجر گفت که قبلا در سال ۲۰۱۴ درباره دعوت از اوکراین برای پیوستن به ناتو «ابراز تردید جدی» داشته است. او گفت: «این آغاز یک سری رویدادها بود که به عملیات نظامی روسیه ختم شد.»

این وزیر خارجه اسبق آمریکا پیشتر گفته بود، بحران اوکراین احتمالا به یک «نقطه عطف» نزدیک می‌شود و گفت‌وگوهای صلحی که توسط چین پیشنهاد شده، می‌تواند تا پایان ۲۰۲۳ آغاز شوند.

این وزیر امور خارجه سابق که مدت‌ها مشاور روسای جمهور و معمار مواضع سیاست خارجی ایالات متحده بود، دو روز دیگر در ۲۷ مه، ۱۰۰ ساله می‌شود.

کیسنیجر سال گذشته میلادی با اظهاراتش خشم کی‌یف را برانگیخت. او پیشنهاد کرد که اوکراین باید بازگشت به شرایط قبل را بپذیرد یا از ادعای سرزمین‌های خود چشم‌پوشی کند و به خاطر صلح به مناطق دونتسک و لوهانسک خودمختاری بدهد. این وزیر خارجه سابق ۹۹ ساله آمریکا در آن زمان صراحتا اعلام کرد که این مناطق مذکور پس از آتش‌بس و خروج روسیه در راس مذاکرات قرار می‌گیرد.