مجلس سقف بودجه را افزایش نداد

قالیباف در گفتگوی زنده تلویزیونی:

مجلس سقف بودجه را افزایش نداد

مجلس سقف بودجه را افزایش نداد

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس نه‌تنها سقف بودجه را افزایش نداد بلکه آن را ۲.۶ درصد کاهش داد، گفت: اصلاح ساختار بودجه در کاهش نقدینگی و کاهش تورم می‌تواند موثر باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگوی زنده با مردم ایران درباره بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲، با اشاره به بررسی این لایحه در صحن مجلس، اظهار داشت: امسال به دلیل آنکه هم باید برنامه هفتم توسعه و هم بودجه در مجلس تصویب شد، باید دولت لوایح برنامه و بودجه را به مجلس ارائه می‌داد.

بودجه با بیش از یک ماه تأخیر به مجلس آمد

وی بیان کرد: اما برنامه هفتم توسعه با تأخیر تدوین شد و در نهایت تصمیم بر این شد که برنامه ششم توسعه را شش ماه تمدید کنیم و دولت لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ را بر اساس برنامه ششم توسعه تقدیم مجلس کرد و بودجه با بیش از یک ماه تأخیر به مجلس آمد و بررسی بودجه در مجلس فشرده‌تر شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مجلس در این ایام به صورت سه شیفت هم در کمیسیون تلفیق و هم در صحن مجلس بودجه را بررسی کرد و توانست آن را در زمان مناسب بررسی کند و الان هم در مرحله بررسی در شورای نگهبان است و طبیعتاً تا آخر این هفته بودجه نهایی خواهد شد.

وی بیان کرد: کمیسیون تلفیق ایرادات شورای نگهبان را امروز بررسی کرد و فردا هم بخش دیگری را بررسی می‌کند. ما در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته جاری ایرادات را برطرف می‌کنیم و سعی می‌کنیم تا چهارشنبه شب یا پنجشنبه مصوبات را با رفع ایرادات به شورای نگهبان ارائه کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی درباره فشار اقتصادی بخشی از مردم با توجه به تورم، تاکید کرد: حتماً این موضوع را قبول دارم که به اندازه تورم نتوانستیم پوشش کامل دهیم، مخصوصاً آنهایی که یک مقدار ضعیف‌تر هستند.

سیاست‌های جبرانی بودجه برای تورم

وی ادامه داد: البته ما سیاست‌های جبرانی مانند کالابرگ الکترونیکی یا معافیت‌های مالیاتی را هم در نظر گرفتیم. الان هر کسی که درآمد زیر ۱۰ میلیون تومان داشته باشد، از معافیت برخوردار است چه در حوزه کارمندی باشد یا چه در بخش مربوط به قانون کار باشد.

قالیباف اظهار داشت: ما امسال بخشی از جامعه را که آسیب پذیر هستند و تحت پوشش بیمه نبودند، آنان را تحت پوشش بیمه قرار دادیم مانند ملوانان، بنده در سفرهای استانی که به شمال و جنوب کشور رفتم، دیدم که این افراد تحت پوشش بیمه نبود اما تحت پوشش قرار گرفتند.

وی متذکر شد: سال گذشته بحث مربوط به این را داشتیم که هر کسی که بیمه سلامت نبود را بدون اخذ وجه بیمه کردیم که بیش از ۶ میلیون نفر شدند و این را دو مرتبه برای سال آینده تمدید کردیم تا اگر کسانی هستند که هنوز بیمه نشدند حتی نه فقط در دهک‌های پایین بلکه اگر در دهک‌های بالاتر هم هستند. حتماً بیمه شوند.

قالیباف گفت: محرومیت زدایی ها که اتفاق می‌افتد در بخش‌های مختلف باید مورد توجه باشد. در دو سال قبل یعنی در سال ۹۹ حقوق سربازان که جمع کثیری از جوانان کشور هستند و جمعی از آن متأهل هستند و معمولاً هم قشر ضعیف ما هستند، ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومان بود اما امروز یک فرد متأهل که به خدمت سربازی می‌رود، بیش از ۷ میلیون تومان و اگر در مناطق عملی باشد، بیش از آن حقوق می‌گیرد و این کمک‌ها هم سیاست‌های جبرانی ما بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: البته بنده اقرار می‌کنم که حتماً نمی‌تواند همه تورم را پوشش دهد. ما واقعاً در کلان کشور یعنی مجلس و دولت و مخصوصاً دولت که مسئولیت اجرایی کار را دارد، باید تلاش کنیم تا تورم را کاهش دهیم تا قدرت خرید مردم حفظ شود و این اولویت ماست و ان‌شاءالله در برنامه پنج ساله هفتم باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.

اصلاح ساختار بودجه در کاهش تورم مؤثر است

وی ادامه داد: مخصوصاً اصلاح ساختار بودجه یکی از گام‌های جدی است که در کاهش نقدینگی و کاهش تورم می‌تواند اثرگذار باشد که امیدواریم این اتفاق به طور کامل بیفتد.

وی با بیان اینکه بودجه عمومی دولت حدود ۲ هزار و صد و خرده‌ای میلیارد تومان است، گفت: بودجه عمومی و بودجه شرکت‌های دولتی به صورت مشترک بیش از ۵ هزار میلیارد تومان است.

قالیباف ادامه داد: مجلس سعی کرد نه تنها سقف بودجه را افزایش ندهد، بلکه ۲.۶ درصد سقف بودجه کاهش پیدا کرد. نزدیک به ۴ درصد یعنی کمتر از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمومی افزایش پیدا کرد که این افزایش در مقابل دو هزار و خرده‌ای میلیارد تومان بسیار افزایش ناچیزی است که انجام شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به دلایل این مسئله، گفت: این مسئله به دلیل آن است که ما سقف بودجه را حتی اگر نمایندگان پیشنهاد داشتند، باز هم افزایش نمی‌دادیم و سعی می‌کردیم همان درآمد را در جایی که ممکن است درآمدها پایدار نباشد، به آنجا اضافه کنیم تا بودجه ناترازی پیدا نکند. لذا اگر بودجه کسری عملیاتی داشته باشد، بدین معناست که تورم رشد کرده و افزایش نقدینگی پیدا می‌کنیم.

وی تاکید کرد: سیاست قطعی ما در مجلس این بود که به محرومیت‌زدایی، معیشت و اشتغال توجه داشته باشیم و هم از طرفی افزایش سقف بودجه نداشته باشیم و من فکر می‌کنم مجلس در این کار موفق بود.

قالیباف در ادامه درباره اعداد و ارقام موضوعات معیشتی مردم در بودجه سال ۱۴۰۲، بیان کرد: نخستین بحث در زمینه معیشت، مربوط به حقوق است؛ ما در سال ۱۴۰۱ حدود متوسط ۱۰ درصد حقوق را در میانه سال افزایش دادیم و دو مرتبه در انتهای سال نیز یک افزایش حقوق داشتیم. اما برای سال آینده تصویب کردیم به طور متوسط حقوق ۲۰ درصد افزایش یابد.

معافیت حقوق زیر ۱۰ میلیون از مالیات

وی ادامه داد: از طرفی دیگر ما در سال ۱۴۰۲ و در زمینه حقوق سعی کردیم افرادی که ۱۰ میلیون تومان به پایین حقوق می‌گیرند، از مالیات معاف شوند و این به نوعی کمک به حوزه معیشت مردم قلمداد می‌شود.

قالیباف با اشاره به سایر اقدامات معیشتی برای سال ۱۴۰۲، تاکید کرد: ما سعی کردیم به حوزه تولید هم توجه داشته باشیم و در این بخش ۷ واحد درصد مالیات بخش تولید را کاهش دادیم که این موضوع در اقتصاد اثر می‌گذارد.

قالیباف با بیان اینکه مجلس در بودجه سال ۱۴۰۱ موضوع کالابرگ را تصویب کرده بود، ادامه داد: براساس این روند مجلس دولت را مکلف کرده بود در پی تبدیل ارز ترجیحی، کالا برگ به مردم دهد. یکی از علت‌ها در این بخش این بود که وقتی ما کالابرگ می‌دادیم قیمت اقلام اصلی، مصرف مردم و خرید مردم را حفظ می‌کردیم لذا کالابرگ می‌توانست قدرت خرید مردم را حفظ کند.

وی ادامه داد: امسال هم ما این را پیش‌بینی کردیم و به دولت اجازه دادیم که به پنج دهک پایین و به ویژه سه دهک پایین که احتیاج بیشتری دارند، کالابرگ دهد و این علاوه بر مباحث مربوط به یارانه نقدی است. بنابراین ما تلاش کردیم به نوعی برای خانواده‌های که نسبت به تورم قدرت خرید پایینی دارند، از این طریق مسائل را جبران کنیم.


در حال تکمیل…

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا