شورای نگهبان فراموش نکند که جگرگوشه «نامزد نمایندگی مجلس» در کدام کشور ساکن است! – تابناک

Print Friendly, PDF & Email

شورای نگهبان فراموش نکند که جگرگوشه «داوطلب گرامی» در کدام کشور ساکن است!

تابناک _ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، برای شورای نگهبان وظایف متعددی را بر شمرده است. عمده این وظایف به طور مشترک بر عهده فقها و حقوق­دانان است و تعدادی دیگر، وظایف اختصاصی فقها می‌باشد.از میان مجموعه وظایف شورای نگهبان، سه مورد «نظارت بر قانونگذاری»، «تفسیر قانون اساسی» و «نظارت بر انتخابات» دارای اهمیت بسیاری هستند و مباحث زیادی نیز در خصوص هر کدام وجود دارد که در شرایط حاضر وظیفه این شورا در موضوع «نظارت بر انتخابات» از اهمیت دوچندان برخوردار شده زیرا از یک سو توصیه ها و تاکیدات مهمی برای ایفای نقش موثر این شورا در رونق بخشیدن به انتخابات وجود دارد و از سوی دیگر هم نگرانی های مهمی از سوء استفاده از این توصیه ها و تاکیدات قابل بیان است.

اساس فلسفه نظارت بر انتخابات، پیشگیری از رقابت ناسالم بین داوطلبان و نیز جلوگیری از تخلفات و خطا‌های برگزارکننده انتخابات و صیانت از آرای مردم است. هر جا که تخلّف، تقلّب و خطای مجری قانون و یا سوء استفاده محتمل باشد، نظارت نیز موضوعیت پیدا می‌­کند. شورای نگهبان نظارت خود بر انتخابات را از طریق هیئت­‌های نظارت اعمال می­ کند.یکی از موضوعات مربوط به نظارت بر صحت انتخابات، مسئله بررسی صلاحیت داوطلبان نمایندگی یا انتخاب شوندگان است. این موضوع، یکی از مهمترین مراحل هر انتخابات به شمار می­­‌رود. در مورد انتخابات مجلس شورای اسلامی، مجری انتخابات (وزارت کشور) به صلاحیت داوطلبان، رسیدگی می­‌نماید و شورای نگهبان نیز بر آن نظارت خواهد کرد.در واقع این شورا در موقعیت بسیار مهمی قرار گرفته است و انتظارات بسیار متعدد و به جایی از آن وجود دارد که موجب شده تا نگاه همه فعالان سیاسی و مردم به عملکرد این نهاد در نحوه بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ۱۱ اسفند ماه باشد .

همانگونه که در ابتدا بیان شد از یک سو این توقع وجود دارد که متاسفانه بی مبالاتی و کم کاری هایی که در هیئت های اجرایی برای بررسی صلاحیت دواطلبان رخ داد و تعدادی از این داوطلبان با نگاه سخت گیرانه ای مواجه شدند و رد صلاحیت شدند؛ اصلاح شود تا آنها وارد گود رقابت انتخاباتی گردند و از سوی دیگر این نگرانی وجود دارد به همین بهانه برخی از افراد و گروه های سودجو با جوسازی و مطالبه گری های ایذایی این نهاد را تحت فشار قرار داده و آن توصیه ها و تاکیدات را بهانه ای نمایند برای فضاسازی علیه شورای نگهبان.لذا به نظر می رسد در چنین دوره ای باید موارد مهم و عینی و ملموس و قابل پذیرش در افکار عمومی در بررسی صلاحیت داوطلبان بیشتر مورد توجه قرار گیرد که یکی از این موارد می تواند «حضور یا عدم حضور» اطرافیان درجه یک به خصوص فرزندان فرد دواطلب در خارج از کشور به خصوص کشورهای غربی باشد.

کاملا واضح و مبرهن است که اگر مسئول یا مقام اجرایی و یا نماینده مجلسی فرزندش در یک کشور دیگر سکونت داشته باشد و یا تابعیت آن کشور را دریافت کرده باشد آن فرزند می تواند به طور بالفعل یا بالقوه تبدیل به یک ابزار برای نفوذ یا تحت فشار قرار دادن آن فرد مسئول یا نماینده مجلس در داخل کشور شود زیرا یکی از مهمترین روش های کسب اطلاعات و نفوذ سرویس های جاسوسی سوء استفاده از دوستان یا اقوام و وابستگان مقامات و مسئولان در کشورهای دیگر است که موارد متعددی از آن وجود داشته که بعدا به مدد هوشمندی سرویس های امنیتی داخل کشور یا خنثی سازی شده اند و یا کشف و برملا گردیده اند.

البته درمورد چرایی و چگونگی حضور فرزندان مسئولان در خارج از کشور نظرات موافق و مخالف زیادی وجود دارد زیرا برخی معتقدند فرزندان مسئولان مثل هر شهروند دیگری حق دارند در هر جای دنیا که بخواهند زندگی کنند و اتفاقا حضور این افراد می تواند به انتقال دانش و تجربه به داخل کشور کمک به سزایی نماید اما در مقابل هم بسیاری بر این باور هستند که زندگی فرزندان مسئولان و نمایندگانی که شعار استکبارستیزی و مبارزه با اقدامات کشورهای استکباری را می دهند در همان کشور استکباری در اصل یک عمل متناقض و یا حتی منافقانه بوده زیرا نمی شود که از یک طرف دائم بر علیه یک کشور شعار سرداد اما از طرف دیگر فرزند یا به اصطلاح «جگرگوشه» آقا یا خانم مسئول یا نماینده در همان کشور استکباری حضور داشته باشد.

نکته مهم این است که به نظر می‌رسد آنچه سبب حساسیت مردم و افکار عمومی و دلسوزان در این زمینه شده، برداشت تناقض میان حرف و عمل مسئولان و برخی از نمایندگان و تبعیض میان آنها و دیگران است. این افراد از این گلایه دارند که برخی مسئولان و نمایندگان با رویکردها و دادن شعار علیه کشورهای غربی، زمینه ساز فشارها و هزینه‌هایی برای مردم می‌شوند؛ با این حال در زمان انتخاب محل زندگی، فرزندانشان سر از همین کشورهای مورد عتاب پدران و مادران در می‌آورند و انتقاد مردم هم به همین تناقض و تبعیض است .

حال در این شرایط است که به نظر می رسد گرچه شورای نگهبان باید موضوع «نگاه موسع» در امر تایید صلاحیت ها را مد نظر قرار دهد اما از کنار چنین مواردی عینی و قابل پذیرشی در نزد افکار عمومی به سادگی عبور نکند و هر پرونده صلاحیتی هر داوطلبی را که فرزندان و وابستگان درجه یک آنها در خارج از کشور به خصوص کشورهای غربی و کشورهایی که در حال حاضر رابطه مناسبی با ما ندارند حضور داشته و یا اقامت دارد را به کمک دستگاه های امنیتی و نظارتی به طور دقیق بررسی و این تذکر مهم را فراموش ننماید که گاهی لطمات و صدماتی که از ناحیه افراد به اصلاح و در ظاهر «خودی» و «موجه» به این نظام و انقلاب وارد شده است بسیار بدتر از لطماتی بوده که توسط دشمنان شناخته شده به این کشور وارد شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا