هشت صبح: «سعید المحروقی» نویسنده و تحلیلگر بارز عمانی پیش بینی کرد که مهم‌ترین پرونده‌هایی که در سفر «هیثم بن طارق آل سعید» سلطان عمان به تهران مورد بحث قرار خواهد گرفت، مسائل مربوط به نفت و گاز، سرمایه گذاری و گردشگری و پروژه راه‌آهن منطقه ای از ایران به عمان و سپس عربستان و […]

هشت صبح: «سعید المحروقی» نویسنده و تحلیلگر بارز عمانی پیش بینی کرد که مهم‌ترین پرونده‌هایی که در سفر «هیثم بن طارق آل سعید» سلطان عمان به تهران مورد بحث قرار خواهد گرفت، مسائل مربوط به نفت و گاز، سرمایه گذاری و گردشگری و پروژه راه‌آهن منطقه ای از ایران به عمان و سپس عربستان و امارات خواهد بود.

 سعید المحروقی در گفت‌وگو با تارنمای «الخلیج آنلاین» در این باره اعلام کرد: این سفر همچنین با رایزنی درباره پروژه گاز و نفت در مناطق مشترک میان عمان و ایران و تشویق گردشگری و سرمایه گذاری در بندر «الدقم» همراه خواهد بود.

المحروقی افزود: عمان تلاش می‌کند تا به جای اروپا، انبار امنیت غذایی غلات باشد، بنابراین خواهان هماهنگی میان کشورهای حوزه خلیج‌فارس، ایران و منطقه است.

وی همچنین تاکید کرد: عمان با سیاست خود و به واسطه روابطش با ایران و آمریکا موفق به حل اختلافات عمده در منطقه خلیج فارس شده است و عربستان سعودی می‌پذیرد که عمان در حل برخی مشکلات نقش داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: سلطان عمان با سفرهای خارجی خود درصدد تقویت روابط کشور با کشورهای جهان و کمک به حل اختلافات بین کشورها است و در عین حال برای تقویت روابط اقتصادی کشورش با کشورهای همسایه تلاش می‌کند.

المحروقی همچنین گفت که بازتاب سفر سلطان عمان به ایران بر روابط اقتصادی دو کشور به ویژه با حضور بلوک‌های اقتصادی میان آنها نمایان خواهد شد.

وی ابراز عقیده کرد: در سفر سلطان عمان پرونده هسته‌ای ایران به طور گسترده مورد بررسی قرار نخواهد گرفت و محور اصلی سفر وی نخواهد بود و بدر بن حمد البوسعیدی وزیر امور خارجه عمان کسی است که این پرونده را مدیریت می‌کند.

چهارشنبه گذشته دربار سلطنتی عمان در بیانیه‌ای اعلام کرد که «هیثم بن طارق» سلطان این کشور روز یکشنبه به مدت دو روز به منظور تحکیم پیوندهای دوستی و تقویت روابط مثمر ثمر و حسن همجواری میان این کشور و ایران و در پاسخ به دعوت آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر می‌کند.

در این بیانیه آمده است: این سفر در چارچوب رایزنی‌ها و هماهنگی‌های مستمر میان رهبران دو کشور برای بحث در مورد تحولات مختلف در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و ارتقای هر آنچه که موجب بهبود جنبه‌های موجود همکاری میان دو کشور در زمینه های مختلف می‌شود، انجام خواهد شد.

طبق این بیانیه، در این سفر هیئت بلندپایه عمان؛ شهاب بن طارق آل سعید، معاون نخست‌وزیر در امور دفاعی، خالد بن هلال البوسعیدی، وزیر دیوان دربار سلطنتی، سپهبد سلطان بن محمد النعمانی وزیر دفتر سلطنتی، بدر بن حمد البوسعیدی وزیر امور خارجه، سلطان بن سالم الحبسی وزیر دارایی، دکتر حمد بن سعید العوفی، رئیس دفتر خصوصی، عبدالسلام بن محمد المرشدی، رئیس سازمان سرمایه گذاری عمان، قیس بن محمد الیوسف، وزیر بازرگانی، صنعت و ترویج سرمایه گذاری، عبدالله بن خمیس الرئیسی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح سلطان و چند مقام دیگر، سلطان عمان را همراهی خواهند کرد.