سخنگوی وزارت خارجه خطاب به آمریکا و ۳ کشور اروپایی: به هرگونه تحریمی پاسخ متناسب و متقابل می‌دهیم

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش هشت صبح و به نقل از انتخاب :

فارس: سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: هرگونه تحریم جدید براساس ادعا‌های بی پایه و اساس کاملا مردود است و ایران این حق را برای خود محفوظ می‌داند و به هرگونه اقدام غیرمسؤولانه واکنش جدی و متناسب در زمان خود نشان خواهد داد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) ۱۹ تیر ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت.

این دیپلمات ارشد ایرانی درباره نشست اخیر شورای امنیت و اینکه شاهد بهانه جویی سه کشور اروپایی بودیم، اظهار داشت: تحریم‌های یکجانبه به عنوان ابزار قانونی توسط آمریکا و متحدان آن علیه ایران استفاده شده است. گفته‌ایم توسل به این تحریم‌ها غیرقانونی و نقض حقوق بشر است.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: درباره برجام هم دولت آمریکا به صورت غیرقانونی از یک توافق بین‌المللی خارج شد و هم دولت‌های اروپایی از انجام تعهداتشان در چارچوب برجام اجتناب کردند و به رغم وعده‌هایی که دادند نتوانستند نقصان آمریکا را جبران کنند. دولت‌های اروپایی و سه دولت به اندازه آمریکا در اجرای تعهداتشان مسؤولیت دارند و کوتاهی کردند و باید پاسخگوی کوتاهی باشند.

وی گفت: اینکه در موضع مدعی بنشینند و علیه ایران اتهاماتی را مطرح و یا تحریم‌هایی را برمبنای ادعا‌های واهی علیه ایران اعمال کنند، یک اقدام کاملا غیرقانونی و غیرقابل پذیرش است. این اقدامات را رد می‌کنیم و غیرسازنده و حرکت در مسیر کاملا بی نتیجه می‌دانیم که هم دولت آمریکا و هم طرف‌های اروپایی مدت‌ها در این مسیر حرکت کردند و به نتیجه نرسیدند.

کنعانی ادامه داد: دولت‌های اروپایی به جای بهانه‌جویی و اتهام زنی پاسخگوی خود در مورد برجام و ایران باشند. هرگونه تحریم جدید براساس ادعا‌های بی پایه و اساس کاملا مردود است و ایران این حق را برای خود محفوظ می‌داند و به هرگونه اقدام غیرمسؤولانه واکنش جدی متناسب در زمان خود نشان خواهد داد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری درباره سفر رئیس جمهور به آفریقا بیان کرد: آفریقا قاره فرصت‌هاست. ایران در زمینه‌های دانش بنیان می‌تواند کمک‌های جدی و موثر به کشور‌های آفریقایی داشته باشد. این سفر را نقطه آغاز جدید می‌توانیم بدانیم که جهش جدیدی در روابط ایجاد کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا