در جلسه غیرعلنی نمایندگان مجلس با وزیر کشور چه گذشت؟ – تابناک

Print Friendly, PDF & Email

در جلسه غیرعلنی نمایندگان مجلس با وزیر کشور چه گذشت؟

 

تابناک _ روز گذشته وزیر کشور در نامه‌ای به استانداران سراسر کشور، بندهای جنجالی بخشنامه رئیس ستاد انتخابات کشور را که موجب گلایه نمایندگان مجلس شورای اسلامی شده بود، ملغی‌اثر اعلام کرد؛ اما این اقدام هم موجب جلب رضایت نمایندگان نشد و امروز وزیر کشور برای ادای توضیحاتی در جلسه غیرعلنی مجلس حضور یافت.

قرار بود جلسه مجلس از ساعت ۱۱ برای بررسی بخشنامه اخیر وزارت کشور برای اعمال محدودیت نمایندگان، غیر علنی برگزار شود؛ منتها به دلیل طولانی شدن رسیدگی به ایرادات شورای نگهبان در طرح اصلاح قانون انتخابات، این نشست با دقایقی تاخیر برگزار شد.

پیش از آغاز جلسه غیرعلنی، وحیدی وزیر کشور وارد مجلس شد که همزمان با ورود او نمایندگان به نشانه مخالفت با بخشنامه اخیر معاون سیاسی وزیر کشور درباره محدودیت همکاری استانداران و فرمانداران با نمایندگان «دو دو» کردند.

شماری از نمایندگان مجلس دور وزیر کشور جمع شده و با فریاد، اعتراض خود را بیان می کردند؛ روندی که باعث اخلال در نشست علنی شد و چندین بار قالیباف از نمایندگان خواست در رای گیری برای بررسی ایرادات شورای نگهبان در طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شرکت کنند.

سرانجام تعدادی از اعضای هیات رئیسه به میان نمایندگان معترض رفته و از آن ها خواستند برای دقایقی تا غیرعلنی شدن جلسه صبر کنند.

در همین حین، سیدغنی نظری، نماینده خلخال با صدای بلند گفت به نشانه اعتراض به حضور وزیر کشور، جلسه مجلس را ترک می کند که تعدادی از نمایندگان همچون سیدکاظم موسوی مانع خروج او شدند.

در همین ارتباط، عضو هیات رئیسه مجلس پس از برگزاری جلسه غیرعلنی با حضور وزیر کشور برای بررسی حواشی پیش آمده در نتیجه یکی از بخشنامه های معاونت سیاسی وزارت کشور گفت: در این جلسه، آقای وحیدی ضمن ابراز تاسف از اوضاع ایجاد شده، از لغو بخشنامه مذکور خبر داد و تاکید کرد، با توجه به جایگاه مجلس، وظیفه همه استانداران و فرمانداران این است که با نمایندگان همراه باشند و درباره اتفاقات اخیر نیز پس از بررسی، تصمیمی خواهم گرفت و اقدامی خواهم کرد که رضایت مجلس و دولت در آن وجود داشته باشد.

احمد نادری  در جمع خبرنگاران درباره جلسه غیرعلنی امروز مجلس شورای اسلامی با حضور احمد وحیدی وزیر کشور گفت: اخیرا معاون سیاسی وزیر کشور در بخشنامه ای به استانداران و فرمانداران تاکید شده که نمایندگان حق ورود به پروژه‌ها و امور را ندارند و نباید با نمایندگان مجلس همکاری شود. این موضوع اهانت به مجلس و جایگاه نمایندگان مردم است و به همین دلیل امروز وزیر کشور در جلسه غیرعلنی حضور یافت تا در این باره توضیح دهد.

وی افزود: وزیر کشور در توضیحات خود گفت که از ابلاغ این بخشنامه اطلاعی نداشته و آن را لغو و به همه استانداران نیز تاکید کرده که نهایت همکاری و همراهی را با نمایندگان مردم داشته باشند.

عضو هیات رئیسه مجلس اضافه کرد: وحیدی در این جلسه تاکید کرد که نمایندگان نقش بسیار مهمی در در پیشرفت روستاها، شهر و استان دارند و هر کسی از مدیران استان که با نمایندگان همراهی نکند، تذکر خواهد گرفت و به همه استانداران گفته ام که کمترین بی توجهی یا خدای نکرده توهین به نمایندگان را بر نمی تابیم.

نادری با بیان این که اکثریت نمایندگان مجلس در جلسه غیرعلنی از معاون سیاسی وزیر کشور گلایه شدید داشتند گفت: اشاره نمایندگان این بود که امسال سال انتخابات است و مقوله حساس انتخابات نیاز به مدیریت توسط فردی با تجربه دارد، در حالی که در سوابق معاون فعلی چنین تجاربی وجود ندارد.

عضو هیات رئیسه مجلس در پایان گفت: وزیر کشور وعده داد تا موضوع را بررسی کرده و درباره معاون سیاسی خود تصمیمی بگیرد و اقدامی انجام دهد که مورد رضایت مجلس و دولت باشد.

یک عضو دیگر هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به جلسه غیر علنی مجلس گفت: در این جلسه وزیر کشور به نمایندگان قول داد در اسرع وقت با معاون سیاسی و رئیس ستاد انتخابات برخورد جدی کند.

محمد رشیدی که با ایسنا گفت‌وگو کرده با اشاره به جلسه غیر علنی امروز مجلس در خصوص بخشنامه اخیر وزارت کشور درباره اعمال محدودیت برای نمایندگان گفته است: به تازگی معاونت سیاسی وزارت کشور بخشنامه‌ای صادر کرد که به موجب آن، محدودیت برای حضور نمایندگان در کارها و پروژه‌ها اعمال می‌شد؛ بخشنامه‌ای که توهین به نمایندگان بود.

وی افزود: نمایندگان از این بخشنامه بسیار ناراحت بودند، چون به نظر آنها این توهینی به خانه ملت و مردم و نمایندگان است. در همین راستا، امروز مجلس جلسه‌ای غیرعلنی را با وزیر کشور برگزار کرد که آقای وحیدی توضیح داد این بخشنامه بدون هماهنگی و اطلاع او صادر شده است؛ لذا بلافاصله بعد از اطلاع این بخشنامه را لغو کرده است.

وی افزود: با وجود این، نمایندگان قانع نشدند که کسی با چنین ادبیات و نگاهی در جایگاه بسیار حساس ریاست ستاد انتخابات باشد، چون خدشه به انتخابات وارد می‌شود. لذا خواستار عزل و برکناری و استعفای معاون سیاسی شدند که خود دکتر وحیدی هم تایید کرد.

این عضو هیات رئیسه مجلس در ادامه گفت: مقرر شد وزیر کشور با معاون سیاسی برخورد جدی کند و در این صورت نمایندگان قانع شدند.

رشیدی با بیان این‌که مجلس همراه و همدل با دولت است، گفت: ما بنا بر تاکید رهبری بر همدلی از دولت حمایت کرده و کمک می‌کنیم و بر همین اساس هم امروز به وزیر پیشنهادی کشاورزی رای دادیم اما تعامل و همدلی باید دو طرفه باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا