خط و نشان کشیدن‌های جناح‌های سیاسی در ۱۱۳ روز مانده به انتخابات – تابناک

Print Friendly, PDF & Email

خط و نشان کشیدن های جناح های سیاسی در ۱۱۳ روز مانده به انتخابات

تابناک _ در ۱۱۳ روز مانده به انتخابات ۱۱ اسفند ماه سال جاری، هرچند موضوع مهمی به نام حملات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی به مردم مظلوم غزه به صدر توجه افکار عمومی داخلی و خارجی تبدیل شده است، به دلیل انتخابات مهمی که در پایان سال برگزار می‌شود، شاهد هستیم که جناح‌های سیاسی در امر رایزنی و تشکیل گروه‌ها و گعده‌های همگرا بسیار فعال بوده و به دنبال این هستند که با افزایش حوزه نفوذ خود در بین افراد سرشناس و افکار عمومی با دست پر از انتخابات ۱۱ اسفند عبور کنند.

در حال حاضر باید آرایش جناح‌های سیاسی فعال در کشور را به چند دسته عمده و زیرشاخه‌های آن تقسیم نمود. در میان جناح «اصوگرا» شاهدیم که فعالیت‌های عیان بیشتری در حال رخ دادن است و چهره‌های سرشناس این جریان با اعلام آخرین مواضع خود سعی دارند تا فضای سیاسی و انتخاباتی کشور را روز به روز گرمتر نمایند. در این جناح، چند گروه و جریان فعال هستند که آن‌ها را می‌توان به چند زیر شاخه کلی تقسیم کرد.

یکی از گروه های فعال در جناح اصولگرا «شورای ائتلاف اصولگرایان» است که در آخرین گردهم‌آیی بزرگ خود که با سخنرانی آقایان محسن رضایی و محمد باقر قالیباف و غلامعلی حداد عادل در حرم مطهر امام خمینی برگزار شد، نام «مبنا» (مجمع بیداری نیرو‌های انقلاب) را برای خود برگزید.

به اعتقاد ابراهیم رسولی، سخنگوی شورای ائلاف اصولگرایان تجمع مبنا به معنای افتراق بین اصولگرایان نبوده و همچنین وقتی آقای قالیباف به عنوان رئیس مجلس شورای اسلامی، آقای حدادعادل به عنوان رئیس شورای ائتلاف، آقای محسن رضایی به عنوان دبیر شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا و آقای حسینی به عنوان معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در این اجتماع حضور یافتند یا سخنرانی کردند، این موضوع در نوع پیام وحدت‌بخش دارد و نشان می‌دهد که همه نیرو‌های انقلابی دارند، تلاش می‌کنند تا تنور انتخابات، گرم شود.

در جناح اصولگرایان گروه دیگری که به طور شاخص در حال فعالیت بوده «جبهه پایداری» است که بر اساس گفته‌های چهره‌های شاخص این جریان در انتخابات گذشته و سوابق آن می‌توان گفت در هر دوره‌ای کمترین تمایل را به ائتلاف با دیگر گروه‌های سیاسی داشته، اما به دلایل مختلف در آخرین لحظات و بر اساس آخرین رایزنی‌ها به پیوستن به گروه‌های دیگر اصولگرا متمایل شده است.

متقی فر سخنگوی این جبهه در آخرین گفت‌وگوی تفصیلی خود هم بر این نکته تاکید داشت که  عملکرد گروه‌ها در ماجرای برجام و فتنه ۸۸ برای این جبهه مهم است. وی در ادامه افزود: ممکن است فردی توبه کرده باشد؛ حرفی نیست و امیدواریم خداوند توبه او را قبول کند، لیکن توبه‌ کردن، ملاک احراز شایستگی فرد یا افراد نیست. چه کسی گفته می‌توان آدم توبه‌کار را در رأس یک کار قرار داد؟ کوچک‌ترین مسأله این است که چنین فردی در قوه تشخیص خود، ضعف دارد.

سخنگوی این جبهه پایداری با بیان اینکه انتخاب گزینه اصلح، صفر و صدی نیست گفته است: ما نمی‌توانیم برای مجلس، دویست و نود سلمان فارسی پیدا کنیم و در این زمینه فقط شاخص‌های اعلامی از سوی امامین انقلاب ملاک ماست، ولو اینکه از پایداری نباشد.

بر اساس برخی شنیده ها این گروه برای ائتلاف با دیگر گروه های اصولگرا شرط های سختی به مانند انتخاب سرلیست و حضور حداکثری در لیست ها را تعیین نموده است که همین امر می تواند ائتلاف آن با برخی گروه ها را دچار چالش نماید.

گروه دیگری که در جریان اصولگرایان در حاضر بسیار فعال بوده و اتفاقا تشکل نوپا و نوپدیدی هم هست تشکل شبکه راهبردی یاران انقلاب اسلامی با نام اختصاری «شریان» است که  بنا به گفته موسسان آن، بعد از خرداد ۱۴۰۰ نطفه آن بسته شده و حالا تولد خود را در سپهر سیاسی ایران جشن می‌گیرد. در این تشکل، چهره‌های سرشناسی چون حمید رسایی و سید مهدی هاشمی هستند که البته بر اساس شنیده‌ها و سخنان اعلام شده مهرداد بذرپاش که در حال حاضر در دولت حضور دارد، در امر راهبری این تشکل نقش بسیار پررنگ و موثری دارد. بذرپاش در کنگره این حزب در لباس یک رهبر کاریزماتیک، خطاب به اعضای آن با تاکید بر اینکه فرزندان انقلاب نباید کنار بکشند و فقط منتظر پاسخگویی مسئولان باشند، گفته بود: «اگر می‌خواهید مجموعه متمایزی به نسبت سایر مجموعه‌های سیاسی که در سالیان اخیر آمدند و رفتند باشید، باید از تجربه گذشته درس بگیرید و بر نقاط مثبت متمرکز شوید و از اشتباهات و تجربیات غلط گذشته هم درس بگیرید و آن‌ها را جبران کنید.»

شورای وحدت اصولگرایان دیگر گروه سیاسی فعال در جناح اصولگرایان بوده که چهره‌های سنتی و سرشناسی چون مصطفی پورمحمدی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز، منوچهر متکی و سید شهاب الدین صدر و حسن بیادی و ابوالقاسم رئوفیان را به عنوان چهره‌های تاثیرگذار خود می‌بیند و در ایام اخیر هم با برگزاری چند مراسم فعالیت خود را پررنگ تر کردند. پورمحمدی و متکی در مصاحبه هایی با تاکید بر حضور گسترده مردم در انتخابات نسبت به کاهش شدید مشارکت در شهر تهران و همچنان نگاه سلیقه ای در امر تایید صلاحیت ها هشدار داده بودند.

در کنار این جریان جبهه پیروان خط امام و رهبری به راهبری محمد رضا باهنر قرار دارد. جبهه پیروان خط امام و رهبری یک ائتلاف از تعدادی از احزاب اصول‌گرا تشکیل شده‌ است. این جبهه، قدیمی‌ترین ائتلاف اصول‌گرایی است و طیف سنتی‌تر این جناح را نمایندگی می‌کند. ائتلاف پیروان خط امام و رهبری پیش از انتخابات مجلس ششم تأسیس شد. حبیب‌الله عسگراولادی رئیس این جبهه بود. پس از درگذشت وی، نایب‌رئیس این جبهه یعنی محمدرضا باهنر، ریاست این تشکل سیاسی را بر عهده گرفت.

همچنین سید کمال‌الدین سجادی سخنگوی این تشکل سیاسی است.چهره شاخص این جبهه اخیرا ثبت نام خود را علنی کرد و گفت قصد دارد وارد رقابت های انتخاباتی شود.باهنر همچنین خبر داد که برای تشویق لاریجانی نسبت به ثبت نام تلاش های متعددی داشته که البته منجر به نتیجه نشده است. او همچنین گفته است هرچند لاریجانی شخصا ثبت نام نکرده، در امر تشویق نمایندگان ادوار برای ثبت نام بسیار فعال بوده و در حال حاضر هم در حال سازماندهی برخی از این لیست ها و چهره هاست.

اما بر خلاف اصولگرایان در جناح اصلاح طلبان چندان تحرک و فعالیتی دیده نمی شود؛ البته اخیرا کارگزاران سازندگی با برگزاری مجمع انتخاباتی تحرکاتی داشت و گویا اعضای این حزب به طور گسترده در تهران و شهرستانها ثبت نام نموده و احتمالا فعالترین حزب اصلاح طلب در انتخابات باشند.همچنین حزب اعتدال و توسعه که از حامیان و همراهان فکری حسن روحانی بوده هم مجمع انتخاباتی داشت و چهره های مشهور این جریان مانند محمد باقر نوبخت در انتخابات ثبت نام کرده اند.البته حزب های دیگری مانند مردمسالاری و برخی از گروه های نزدیک به آن هم ائتلافی تشکیل داده و مصطفی کواکبیان در حال برنامه ریزی برای انتخابات آخر سال است.

در جمع بندی می توان گفت که اگر در پایان سال شاهد شور و شوق انتخاباتی باشیم احتمالا مجددا دو جریان عمده اصولگرا و اصلاح طلب با تشکیل ائتلاف های بزرگ و عمده به رقابت با یکدیگر خواهند پرداخت اما اگر این مهم رخ ندهد، جریان ها و گروه هایی که نسبت به سازماندهی آرای پای کار و ثابت خود بیشتر اهتمام داشته اند می توانند صندلی های بیشتری از بهارستان را به خود اختصاص دهند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا