رئیس مجمع عمومی: جهان به درگیری هسته‌ای نزدیک است

Print Friendly, PDF & Email

هشت صبح: چابا کوروشی دیپلمات مجارستانی که در حال حاضر ریاست مجمع عمومی سازمان ملل را عهده‌دار است، در مصاحبه با تاس گفت: در مورد نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا، اجازه دهید که صریح باشیم. این یک مسئله مهم ایمنی هسته‌ای است. فکر می‌کنم بهترین چیزی که می‌توانیم از همه کشورها بخواهیم، غیرنظامی کردن این نیروگاه هسته‌ای است؛ نیروها را خارج کنید و اطمینان حاصل کنید که هیچ عملیات نظامی در قلمرو این نیروگاه هسته‌ای صورت نمی‌گیرد.

کوروشی افزود که چنین گزینه حل و فصلی “برای اوکراین، برای روسیه و برای همه کشورها خوب خواهد بود”.

نیروگاه اتمی زاپوریژیا واقع در انرگودار تحت کنترل نیروهای روسیه است و اخیراً تحت حملات مداوم اوکراین بوده است.

سازمان ملل

در اوایل ماه جاری، تیم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) به رهبری رافائل گروسی، مدیر کل این سازمان، از این نیروگاه بازدید کرد. این آژانس بعداً گزارشی را منتشر کرد که در آن خواستار ایجاد یک منطقه ایمنی در اطراف کارخانه برای جلوگیری از حوادث ناشی از عملیات‌های نظامی شد. واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد پیشتر گفته بود که غیرنظامی کردن، ایمنی نیروگاه مذکور را تضمین نمی‌کند، بلکه آن را در معرض خطر “تحریکات اوکراینی” قرار می‌دهد.

به گفته آندری رودنکو، معاون وزیر امور خارجه روسیه، مسکو در حال مطالعه جزئیات گزارش مربوط به نیروگاه زاپوریژیاست که توسط تیم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه شده است، اما برای پاسخ به پیشنهادات ذکر شده در آن به زمان نیاز دارد.

بحران موشکی کوبا

رئیس هفتاد و هفتمین مجمع عمومی سازمان ملل همچنین گفت که جهان از زمان بحران موشکی کوبا هیچگاه تا این حد به یک درگیری هسته‌ای نزدیک نشده بود.

او با بیان اینکه جهان نباید به دورانی برگردد که از سلاح‌های هسته‌ای “به عنوان یک سلاح سیاسی به صورت هفتگی یا ماهانه” استفاده می‌شد، گفت: ما از زمان بحران موشکی کوبا هرگز به اندازه امسال به یک درگیری هسته‌ای واقعی نزدیک نشده بودیم. و من فکر می‌کنم، این یک علامت هشدار بسیار بسیار جدی برای همه ماست. گزینه هسته‌ای نباید اجرا شود. گزینه هسته‌ای باید از جعبه ابزار کشورهای عضو حذف شود.

در تابستان ۱۹۶۲، در چارچوب عملیات مخفی آنادیر، اتحاد جماهیر شوروی موشک‌های بالستیک و کلاهک‌های هسته‌ای را به کوبا تحویل داد و بیش از ۴۰۰۰۰ پرسنل را در آنجا مستقر کرد. در ماه اکتبر، این موشک‌ها توسط اطلاعات ایالات متحده شناسایی شد که منجر به تشدید تنش در روابط اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده شد که به عنوان بحران موشکی کوبا شناخته می‌شود.

ضرورت همکاری با روسیه

این دیپلمات ارشد همچنین در بخش دیگری از مصاحبه با خبرگزاری تاس و در آستانه نشست‌های عالی‌رتبه سازمان ملل که از ۲۰ سپتامبر آغاز می‌شود، گفت این نهاد جهانی به همکاری با روسیه به منظور حل و فصل مسائل مورد دغدغه دوجانبه نیاز دارد.

او به خبرنگار تاس گفت: من از کاهش اعتماد، نه تنها از طریق یک کشور، یک کشور عضو، بلکه به عنوان یک گرایش کلی آگاه هستم و فکر می‌کنم این باید متوقف شود. در حالی که من باید خیلی محکم روی منشور سازمان ملل بایستم، باید از منشور سازمان ملل و حقوق بین‌الملل بسیار محکم دفاع کنم و تمام تلاش خود را می‌کنم تا اطمینان حاصل کنم که همه کشورهای عضو می‌توانند گرد هم بیایند و در مورد مسائل مورد علاقه مشترک از جمله، البته کشوری که شما از آن آمده‌اید (روسیه)، بحث کنم.

چابا کوروشی خاطرنشان کرد: ما به روسیه احتیاج داریم. ما به همکاری روسیه احتیاج داریم. روسیه عضو موسس این سازمان است. روسیه عضو شورای امنیت است. روسیه عضو کمیته اعتبارنامه است. روسیه عضو بسیاری از آژانس‌ها و کمیته‌های دیگر سازمان ملل است.

به گفته کوروشی، به دنبال جنگ اوکراین، همکاری با روسیه ضروری است. او گفت: و بیایید آینده را پیش‌بینی کنیم. بیایید فراتر از جنگی که در جریان است، ببینیم. نیاز به همکاری وجود خواهد داشت؛ چگونه می‌خواهیم قطعات را در کنار هم قرار دهیم. ما به یک سیستم بین‌المللی برای همکاری تقویت‌شده نیاز داریم و روسیه باید در این امر نقش داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا