امسال میزان کمبود دارویی کمتر از سال گذشته بود – هشت صبح

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش خبرنگار مهر، بهرام عین‌اللهی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه ۱۹ دی ماه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی گزارش کمیسیون بهداشت و درمان درباره وضعیت بازار دارو و تجهیزات پزشکی، گفت: موضوع تأمین دارو و تجهیزات مسأله‌ای بین وزارتخانه‌ای و بین سازمانی است که نیاز به همکاری از ابتدا تا انتها دارد.

وی ادامه داد: در تأمین دارو و تجهیزات پزشکی ارگان‌هایی مانند بانک مرکزی، گمرک، سازمان استاندارد، سازمان برنامه و بودجه و بیمه‌ها باید همکاری لازم را به صورت پیوسته با هم داشته باشند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: در ابتدا برای تأمین دارو باید ارز برای مواد اولیه و داروهایی که قرار است وارد شوند، در نظر گرفته شود. ثبت سفارش و نقدینگی برای واردات مواد اولیه و دارو هم موضوع مهم بعدی است که باید لحاظ شود.

عین‌اللهی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد واردات دارو توسط بخش خصوصی انجام می‌شود، اظهار کرد: اگر ارز پس از ثبت سفارش به موقع تأمین شود و به بانک مورد نظر خارجی واریز شود، دارو وارد خواهد شد، اما گاهی اوقات همه کارها انجام می‌شود و صرفاً به دلیل تحریم‌ها، بانک مورد نظر خارجی مانع کار می‌شود که اخیراً یک بانک خارجی همین کار را برای واردات دارو انجام داد.

وزیر بهداشت و درمان ادامه داد: وزارت بهداشت برای آنکه بتواند همه حامیان فرآیند و عوامل دخیل در دارو و تجهیزات را وارد کند، «قرارگاه تدابیر ویژه دارویی» به مسؤولیت وزیر بهداشت و نمایندگانی از سازمان برنامه، سازمان‌های بیمه‌گر و نهادهای نظارتی تشکیل داده است که به صورت مرتب جلسات آن تشکیل می‌شود و در آنجا تصمیمات و هماهنگی‌هایی انجام می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه امسال میزان کمبود دارویی کمتر از سال گذشته است، متذکر شد: تابستان امسال علی‌رغم گرمای زیاد، کمبود سرم تزریقی در کشور نداشتیم و حدود ۲۰۷ میلیون سرم در همان زمان تأمین شد امسال بیماری‌های تنفسی و عفونت و آنفلوآنزا زیاد بود، اما خوشبختانه کمبودی درباره آنتی بیوتیک و داروهای بیهوشی نداشتیم.

عین‌اللهی تصریح کرد: با پیگیری‌های انجام شده و کمک مجلس شورای اسلامی، میزان مالیات بر ارزش افزوده داروهای موجود در گمرک صفر شد و کالا به راحتی ترخیص شد. ما از مجلس شورای اسلامی درخواست داریم که در بودجه سال آینده این مصوبات پایدار بماند تا مشکل نداشته باشیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا