مهر گزارش می‌دهد؛ تکاپوی ریاکارانه غرب برای توافق پس از روسیاهی در اجرای «پلنB» وزیر امور خارجه قطر در حالی روز گذشته پیام طرف‌های غربی برجام را به تهران آورد که در ماه‌های گذشته غرب هر چه در توان داشت برای اجرای عملیات آشوب در ایران به اجرا گذاشت. هشت صبح، گروه سیاست- محمد مهاجرانی: […]

مهر گزارش می‌دهد؛

تکاپوی ریاکارانه غرب برای توافق پس از روسیاهی در اجرای «پلنB»

تکاپوی ریاکارانه غرب برای توافق پس از روسیاهی در اجرای «پلنB»

وزیر امور خارجه قطر در حالی روز گذشته پیام طرف‌های غربی برجام را به تهران آورد که در ماه‌های گذشته غرب هر چه در توان داشت برای اجرای عملیات آشوب در ایران به اجرا گذاشت.

هشت صبح، گروه سیاست- محمد مهاجرانی: روز گذشته (یک‌شنبه) و پس ار آنکه چرخ‌های هواپیمای قطری فرودگاه مهرآباد را لمس کرد، چشم‌انداز جدیدی برای تحلیگران روابط بین الملل به جهت پیش‌بینی فرجام مذاکرات برای رفع تحریم‌ها و سایر مسائل دوجانبه ایران و سایر طرف‌های برجامی ایجاد شد.

«شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر امور خارجه قطر که در ماه‌های اخیر به عنوان یکی از چهره‌های مؤثر در انتقال پیام‌ها بین ایران و طرف‌های برجامی از جمله ایالات متحده عمل کرده است بار دیگر برای ارائه‌ پیام غرب به ایران به تهران سفر کرد.

اولین نکته قابل توجه این است که «شیخ محمد» این بار به صراحت از هدف سفر خود و پیام غربی‌ها برای تهران سخن گفت و عملاً رفتار ریاکارانه‌ی غربی‌ها در انکار تبادل پیام با تهران را خنثی کرد. موضوعی که غربی‌ها در ماه‌های گذشته به محض ارسال پیام، آن را انکار می‌کردند و اینگونه وانمود می‌ساختند که برجام و مذاکرات از اولویت آن‌ها خارج شده است.

از نشست خبری مشترک وزرای خارجه ایران و قطر که روز گذشته برگزار شد می‌توان اینگونه برداشت که محور مذاکرات این دو دیپلمات ارشد در خصوص ترتیبات منطقه‌ای و مذاکرات ایران و غرب در خصوص رفع تحریم‌ها بوده است.

استقبال ایران از هرگونه ابتکار عمل و گفتگو

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در جریان این نشست خبری ضمن تأیید دریافت پیام غربی‌ها گفت: در گفت‌وگوها با وزیر خارجه قطر بر نقش غیرسازنده و اقدامات مداخله آمیز آمریکا و به ویژه سه کشور اروپایی در اغتشاشات اخیر در ایران اشاره کردم، ولی در خصوص تلاش‌های قطر و انتقال پیام‌ها در حل مسئله گفت‌وگو برای لغو تحریم‌ها، از هرگونه ابتکار عملی که توسط دوستان ما در قطر در دستورکار قرار گرفته، استقبال می‌کنیم.

وزیر امور خارجه قطر نیز تصریح کرد: درباره توافق هسته‌ای، قطر همه طرف‌ها را تشویق می‌کند به این توافق بازگردند. درباره افزایش امنیت منطقه‌ای و کاهش تنش‌ها در منطقه هم گفت‌وگو کردیم.

وی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا احتمال دارد قطر میزبان گفتگوی ایران و آمریکا باشد؟ بیان کرد: کار ما براساس خوشبینی و عدم ناامیدی صورت می‌گیرد. تا جای ممکن تلاش می‌کنیم که ترس‌ها و دغدغه‌ها بین طرفین توافق از بین برود تا محیط مناسبی برای انجام گفتگوها حاصل شود؛ گذشته از اینکه این گفت‌وگوها در کجا صورت گیرد!

اگرچه در ماه‌های گذشته و با سیاست‌های ریاکارانه و زیاده‌خواهانه‌ی واشنگتن روند مذاکرات در ظاهر متوقف شده است و غربی‌ها با حمایت رسمی از اغتشاشات و جریان آشوب‌طلب خارج نشین درصدد اعمال فشار حداکثری و اجرای پلن بی علیه ملت ایران بودند اما اکنون با نمایان شدن شکست مفتضحانه آن‌ها در هدایت آشوب، یک نشریه انگلیسی می‌گوید که غربی‌ها به نوعی توافق موقت با ایران که در برابر محدودیت در فعالیت‌های هسته‌ای ایران نوعی کاهش محدود تحریم‌ها را از پی داشته باشد، علاقمند هستند.

وحشت غرب از پیشرفت‌های هسته‌ای ایران

بر اساس گزارش این نشریه غربی، یک مقام غربی که نامی از او آورده نشده تاکید دارد: «اکنون به نوعی توافق دیگر که قابل حصول باشد تمایل وجود دارد. اگر هیچ کاری نکنیم، ایران به غنی‌سازی ۹۰ درصدی اورانیوم نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود و خطر سوءتفاهم و بدترشدن اوضاع به‌صورت واقعی وجود دارد.»

اگرچه این اولین بار نیست که غربی‌ها با طرح ادعاهای واهی و علی‌رغم نظارت بی‌سابقه آژانس بین المللی انرژی اتمی، اتهامات ساختگی علیه برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز کشورمان مطرح می‌کنند، اما این نکته که فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان به همت جوانان و دانشمندان ایرانی، هر روز در حال توسعه و پیشرفت است بر کسی پوشیده نیست؛ لذا می‌توان اینگونه ارزیابی کرد که یکی از نگرانی‌های جدی غرب، پیشرفت‌های اخیر کشورمان در حوزه هسته‌ای است و در حال حاضر به دنبال راهکاری برای توقف این روند است و از این جهت توافق موقت را فرصتی برای توقف کوتاه‌مدت پیشرفت‌ها می‌داند.

گروسی در راه تهران!

همچنانکه مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در راه تهران است و محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان درباره سفر رافائل گروسی گفته است: در اسناد رسمی شأن و واحدهای اطلاعاتی شأن گفتند هیچ نشانه‌ای از انحراف در برنامه هسته‌ای وجود ندارد و تعاملات با آژانس برقرار است و برنامه و رایزنی برای تنظیم سفر مدیرکل آژانس هم در دستور کار قرار دارد و در حال پیگیری آن هستیم.

به نظر می‌رسد پس از آنکه شورای وزیران اتحادیه اروپا نتوانست بر سر قطعنامه خصمانه پارلمان اروپا علیه سپاه پاسداران به اجماع برسد، اکنون آن‌ها به دنبال باز نگه داشتن پنجره‌ی دیپلماسی در کنار اعمال فشار حداکثری هستند و تکاپوی اخیر دیپلماتیک آن‌ها را در همین راستا می‌توان ارزیابی کرد.