اقتصادی

تخفیفی درباره حرایم مرغ لاین وجود ندارد – هشت صبح

به گزارش هشت صبح و به نقل از مهر :

به گزارش خبرنگار مهر، امروز یکشنبه دوم اردیبهشت ۱۴۰۳ نشست خبری رئیس سازمان دامپزشکی کشور در محل این سازمان برگزار شد. مجتبی نوروزی، رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به تصمیم گیری درباره حرایم و فواصل امکان مربوط به دام گفت با توجه به اخذ نظر انجمن‌ها، وزارتخانه‌های مربوط و نهادهای حاکمیتی جمع بندی شده و به زودی ابلاغ می‌شود.

وی افزود: نگهداری و پرورش هر نوع حیوان اهلی در محدود روستاها بلامانع بوده و مستلزم اخذ مجوز نیست. البته این به این معنی نیست که نظارت بهداشتی بر دام روستایی انجام نمی‌شود بلکه انجام واکسیناسیون، سمپاشی و فعالیت‌های ترویجی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در خصوص استقرار امکان دامی و صنایع وابسته به دام با سکونتگاه‌ها، پارک‌های ملی، تالاپ ها، دریاچه‌ها، اثر طبیعی ملی، پناهگاه‌های حیات وحش، قنوات و…. نیاز به استعلام از سازمان محیط ملی حفاظت محیط زیست است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: با توجه به حساسیت مراکز نگهداری و پرورش مرغ لاین، حریم‌هایی که فبلا در نظر گرفته شده بود با توجه به نقش آن در امنیت غذایی برای این مراکز همچون سابق مشمول هیچ تخفیفی نمی‌شود.

وی درباره نزدیکی استقرار واحدهای دامی و صنایع وابسته آن به جاده‌ها و فرودگاه‌ها نیز اظهار کرد: الزام رعایت حریم بین واحدهای دامی با این مرکز از سوی وزارت راه و شهرسازی تعیین می‌شود و از حوزه مسؤولیت سازمان نظامپزشکی کشور خارج است.

نوروزی درباره امکان استقرار دامی و صنایع وابسته به دام با خطوط انتقال گاز، برق و… هم گفت: مسؤولیت تعیین حرایم و فواصل در این خصوص با وزارت نیرو و نفت خواهد بود. از سوی دیگر تعیین کننده فواصل کارخانجات اقلام خوراکی و بسته بندی مواد غذایی تا واحدهای دام و صنایع وابسته به آن نیز برابر با بخشنامه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در هر استان کمیته فنی وجود دارد که تصمیم‌های لازم را اتخاذ می‌کند.

وی گفت: این کمیته‌های فنی از سوی سازمان غذا و دارو کشور تشکیل شده که البته این گونه نیست که نظارتی بر عملکرد آنها نباشد بلکه فعالیت شأن از سوی سازمان دامپزشکی کشور مورد ارزیابی قرار خواهد کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه این کمیته‌های فنی ۵ عضو دارد، اظهار کرد: کمیته‌های فنی استان‌ها می‌توانند با توجه به شرایط با ۵۰ درصد تخفیف درباره الزامات حریم‌ها و فواصل برای واحدهای دامی و صنایع وابسته به آنها را اتخاذ و اجرا کنند.

وی درباره حریم و فاصله بین واحدها و کارخانجات از یک نوع فعالیت نیز یادآور شد: حریم بهداشتی صنایع وابسته به دام نسبت به یکدیگر مانند دو سردخانه مربوط به فرآورده‌های خام دامی می‌تواند صفر باشد. همین طور بین دو کشتارگاه دام به لحاظ مسائلی بهداشتی حفظ فاصله الزام نیست چون هر دو واحد یک فعالیت دارند. در گذشته این الزام بین ۵۰۰ متر تا یک کیلو گرم بود.

نوروزی با بیان اینکه حرایم و فواصل مرغداری‌ها تغییری نداشته و بر اساس روال گذشته است، تصریح کرد: حریم بهداشتی پرورش دام با سایر فعالیت‌ها با توجه به ظرفیت واحد، نحوه بهره برداری (دام، طیور، آبزی، اقلیم جغرافیایی، عوارض طبیعی، آمایش سرزمین و…) بر اساس تصمیم‌های اتخاذ شده در کمیته فنی هر استان تعیین تکلیف می‌شود و این کمیته‌ها اجازه دارند تا ۳۰ درصد تخفیف را اعمال کنند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: استانداردهای تعیین شده در خصوص حرایم و فواصل صنایع دامی با سایر مراکز با توجه به تجربه ۵ کشور و تجربه‌ها و مطالعات داخلی با صاحب نظران به دست آمده است. این حریم‌ها در برخی کشورها سختگیرانه تر است به ویژه در حوزه آبزی پروری؛ اما ملاک عمل سازمان دامپزشکی کشور شرایط بومی کشور است.

رییس سازمان دامپزشکی کشور در پاسخ به پرسش مهر مبنی بر اینکه این دستو.رالعمل ها چه زمانی ابلاغ و اجرایی می‌شود، گفت: این دستورالعمل‌ها تا پایان هفته در اختیار وزیر جهاد کشاورزی قرار خواهد گرفت و پس از رأی گیری در هیأت دولت و مصوب شدن آن برای ابلاغ به سازمان دامپزشکی کشور اعلام می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا