بلومبرگ: توقف ۱۱ نفتکش حامل نفت ایران در نزدیکی مالزی؛ نشانهای از کند شدن روند انتقال به چین؟


بلومبرگ نوشت: تقریباً دوازده نفتکش که تحت تحریمهای آمریکا قرار دارند، در نزدیکی مالزی متوقف شدهاند و نفت خام ایران را حمل میکنند. برخی از این کشتیها بیش از یک ماه است که در این مرکز انتقال نفت لنگر انداختهاند، که میتواند نشانهای از کند شدن روند لجستیکی این تجارت حساس با چین باشد.
به گزارش انتخاب، بر اساس دادههای ردیابی کشتی که توسط بلومبرگ جمعآوری شده است، حداقل ۱۱ نفتکش حامل نفت ایران این هفته در نزدیکی مالزی متوقف شده یا با سرعت بسیار پایینی حرکت میکنند. این کشتیها که در مجموع حدود ۱۷ میلیون بشکه نفت حمل میکنند، در منطقهای در شرق شبهجزیره مالزی مستقر شدهاند، جایی که معمولاً انتقال کشتی به کشتی نفت ایران در آنجا انجام میشود.
در ماههای اخیر، با تشدید رویکرد «فشار حداکثری» از سوی ایالات متحده و اعمال تحریمهای جدید علیه کشتیها و نهادهای مرتبط با ایران، حرکت نفت خام ایران از پایانههای اصلی صادراتی مانند جزیره خارگ به مراکز انتقالی مانند مالزی تحت نظارت بیشتری قرار گرفته است.
طبق گزارش شرکت OilX، که بخشی از گروه مشاورهای Energy Aspects است، میزان نفت ایران که حداقل یک ماه در نزدیکی مالزی و سنگاپور متوقف مانده، به بالاترین سطح از آگوست رسیده است. دلالان نفت و تحلیلگران میگویند که این ناوگان نفتکشها بزرگتر از حد معمول است، اما تعیین تعداد دقیق کشتیهای متوقفشده دشوار است، زیرا بسیاری از آنها برای پنهان کردن تحرکات خود، سیستمهای ردیابی دیجیتال را خاموش میکنند.
دادههای OilX نشان میدهد که تعداد کشتیهای حامل نفت ایران که در هفتههای اخیر در حالت توقف بودهاند، رو به افزایش است، اما این آمار ممکن است در آینده با شفافتر شدن انتقالهای غیرقابلردیابی اصلاح شود.
در حال حاضر، مشخص نیست که نفتکشهای متوقف در نزدیکی مالزی در انتظار انتقال محمولههای خود به کشتیهای دیگر هستند یا اینکه منتظر مشتریان خصوصی در پالایشگاههای چین میباشند.
انتقال محمولههای نفتی در دریا به دلیل کاهش تعداد نفتکشهای غیرتحریمی که امکان جابهجایی نفت ایران را دارند، پیچیدهتر شده است. افراد و نهادهای مرتبط با زنجیره تأمین نفت ایران، از مالکان کشتیها گرفته تا بنادر و پالایشگاههای نفتی، پس از اقدام اخیر واشنگتن برای تحریم یک پالایشگاه خصوصی چینی، یک پایانه ذخیرهسازی و چندین نفتکش، به حالت آمادهباش درآمدهاند.
طبق گزارشها، تا اواخر فوریه، بیش از دو سوم نفتکشهایی که در سال ۲۰۲۴ نفت خام ایران را حمل کردهاند، در لیست سیاه قرار گرفتهاند. این اقدام، همزمان با کاهش سرعت انتقال نفت در دریا، باعث شده است که کشتیها نام و پرچم خود را تغییر دهند تا از شناسایی توسط مقامات آمریکایی جلوگیری کنند.
با این حال، تلاشهای آمریکا احتمالاً نمیتواند به طور کامل تجارت نفت بین ایران و چین را متوقف کند. ایران همچنان ظرفیت ذخیرهسازی و حملونقل کافی دارد. به گفته Tankertrackers.com Inc.، که با استفاده از تصاویر ماهوارهای و ابزارهای دیگر مسیر انتقال نفت خام را ردیابی میکند، بیش از ۲۰ نفتکش در نزدیکی پایانه بارگیری جزیره خارگ خالی و در حالت آمادهباش لنگر انداختهاند.