اولین نشست هشت کشور حوزه خلیج فارس پایان شهریور ماه در نیویورک برگزار خواهد شد

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش هشت صبح و به نقل از انتخاب :

معاون سیاسی وزارت خارجه گفت: در ابتدای دولت سیزدهم ما با دو کشور عربستان و بحرین قطع رابطه بودیم و کشورهای کویت و امارات متحده عربی در ایران سفیر نداشتند. امتداد رویکرد همسایگی باعث شد دولت کویت سفیر جدیدی معرفی کند و دولت امارات سفیر خود را به تهران برگرداند، همچنین روابط با عربستان برقرار شد.

باقری کنی خبر داد: اولین نشست هشت کشور حوزه خلیج فارس در سطح وزرای خارجه پایان شهریور ماه در نیویورک برگزار خواهد شد. این نشست در حاشیه مجمع عمومی نخستین نشست کشورهای حوزه خلیج فارس است که تحت عنوان مجمع گفت‌وگوهای منطقه‌ای برگزار می‌شود و این هم رهاوردی دیگر از سیاست همسایگی است. آمریکایی‌ها می‌خواستند این نشست را با محوریت خودشان شکل دهند اما اکنون در چهارچوب سیاست همسایگی جمهوری اسلامی صورت می‌گیرد و این زیرساخت خروج نرم بیگانگان از منطقه را فراهم می‌کند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: پیوستن ایران به بریکس و شانگهای در بعد بین المللی سیاست خارجی دولت است. جنبه بین المللی سیاست خارجی مبتنی بر این است که ایران بتواند به جایگاه شایسته خود در مناسبات بین المللی برد.

باقری عنوان کرد: بیش از پانزده سال بود که ایران در صف عضویت در شانگهای بود. در دولت‌های قبل اقدام‌هایی انجام شده بود. پیوستن ایران به شانگهای حلقه دیگری از سیاست همسایگی دولت بود. ایران در قالب همکاری شانگهای با کشورهای عضو این سازمان وارد تعامل سیاسی و امنیتی با منشا منطقه‌ای و با برد بین المللی شد.

باقری با اشاره به زمان زیادی که برای عضویت ایران در شانگهای در دولت‌های گذشته صرف شد گفت: از زمانی که ایران اراده کرد در بریکس عضو شود تا این اقدام شکل عملیاتی بگیرد یک زمان کوتاهی سپری شد؛ علت آن بود که قابلیت‌های جمهوری اسلامی ایران برای نهادهای بین المللی روشن شد و جمهوری اسلامی ایران سازوکارهای لازم برای هم افزایی با سازمان های بین المللی را بروز داد. پیوستن به بریکس نشان داد ایران در کنار دیگر قدرت های مستقل اراده دارد تا منافع خود را بر اساس منافع درون زای خودش تعقیب کند.

مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی بیان کرد: یک ویژگی که سیاست خارجی دولت آقای رئیسی دارد این است که در عرصه سیاسی، امنیتی و اقتصادی یک بازی برد برد برای کشورهای منطقه تعریف کرده است. این بازی برد برد سیاست همسایگی دولت سیزدهم را موفق کرده است. در دوسال اخیر ما به یک ثبات پایداری در مناسبات با کشورهای منطقه دست پیدا کرده‌ایم. روندی که در اسفندماه سال گذشته در پکن برای عادی سازی روابط ایران و عربستان ایجاد شد در شرایط عادی چندین سال طول می‌کشید اما اراده سیاسی رهبران دو کشور و تجربه کشورهای منطقه از ناهنجاری‌های دخالت بیگانگان یک عقلانیت جمعی را در منطقه حاکم کرد و باعث شد سیاست همسایگی به عنوان راهبردی برای ثبات و امنیت کشورهای منطقه پذیرفته شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا