امیرعبداللهیان: منطقه به سمت آتش‌بس پیش می‌رود – هشت صبح

Print Friendly, PDF & Email


به گزارش خبرنگار اعزامی مهر، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان در جمع خبرنگاران، با اشاره به سفر خود به قطر اظهار کرد: در گفت‌وگوهای امروز و شب گذشته، یکی از موضوعات مورد توجه ما مسئله فلسطین و توقف جنایات علیه غزه و ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه بود.

وی ادامه داد: مجموعه فضای گفت‌وگوهای دیپلماتیک نشان می‌دهد که به مرور، منطقه به سمت یک آتش‌بس پیش می‌رود و گفت‌وگوهای مستقیم و غیر مستقیمی که بتواند این وضعیت فاجعه‌بار در غزه را پایان دهد یا حداقل در مسیر کاهش آلام مردم فلسطین از جمله ساکنان غزه و کرانه باختری باشد، جریان دارد.

وی افزود: آمریکایی‌ها مدعی هستند که تلاش می‌کنند تا پایان سال جاری میلادی و در روزهای آینده، نوعی توافق در دسترس باشد. وزیر امور خارجه کشورمان گفت: رژیم اسرائیل، همچنان به روش‌های جنگی خود و تداوم جنایات و وضعیت محاصره‌ای غزه پافشاری دارد.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه در رابطه با تحولات غزه تلاش‌های منطقه‌ای در جریان است، گفت: طبعا مقامات حماس که طرف اصلی این ماجرا به نمایندگی از ملت فلسطین و ساکنان غزه هستند، معتقدند در سایه تداوم جنگ و کشتار زنان و کودکان، دستیابی به توافق، امر عینی و واقعی نیست و اگر آمریکا و طرف‌های مقابل جدی هستند، باید بعد از برقراری نوعی آتش‌بس، وارد گفت‌وگو برای تحقق یک آتش‌بس پایدار و رفع محاصره انسانی شوند.

وی ادامه داد: بخشی از رایزنی‌ها هم با مقامت حماس و رهبران آن بود؛ از آقای «اسماعیل هنیه» شنیدم که علی‌رغم همه صحنه‌های تلخی که در غزه می‌بینیم، تاکنون حداکثر ۱۴ درصد امکانات دفاعی و نیروی انسانی مقاومت، درگیر صحنه جنگ بوده و برای ماه‌ها سعی و برنامه‌ریزی کردند تا در این جنگ نابرابر، پایداری فلسطین و غزه را نشان دهند.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به دیدار خود با وزیر امور خارجه قطر گفت: راجع به موضوع فلسطین و همچنین طرح‌های سیاسی که روی میز است، گفت‌وگو کردیم که جزییات آن را در زمان خودش، بیشتر اعلام خواهیم کرد. امیرعبداللهیان افزود: در عین حال با استفاده از فرصت حضور در قطر، در خصوص همکاری‌های تجاری، اقتصادی ، گردشگری و موضوعاتی که در مناسبات دو جانبه میان دو کشور وجود دارد، گفت‌وگو کردیم.

وی اضافه کرد: برخی از مسایل تهران و دوحه، در پی دیدار سران دو کشور حل‌وفصل شده و در مسیر خوب و به سرعت در حال پیشرفت است؛ در برخی موارد هم همچنان نیازمند پیگیری بیشتر توسط سفارتخانه‌های دو کشور هستیم و سفرای دو کشور، موضوعات را فعالانه پیگیری می‌کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا