وزارت کشور: اقدام وزارت علوم در برابر اساتیدی که دچار رکود علمی بوده، اما نقش مهمی در نمایش های رسانه ای داشتند، قانونی بود؛ جای تقدیر هم دارد / اینها سپهر سیاسی دانشگاه ها را آلوده به نگاه ضد ملی می کردند
مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور نوشت: بیشترین آسیب به دانشگاه در سالهای گذشته از ناحیه جریان هایی وارد آمده است که کوشیدهاند با سیاسیبازی و بهرهبرداریهای جناحی و انتخاباتی از ظرفیت بزرگ دانشگاه و فطرت حق جوی جوانان دانشجو در راستای مطامع خود بهرهبرداری مقطعی داشته باشند.
به گزارش انتخاب، به نقل از وزارت کشور، در توضیح مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور چنین آمده است:
در ایام اخیر برخی اظهارات شتابزده و بعضا غرضآلود درباره تصمیمات وزارت علوم و پیگیری های وزارت کشور پیرامون مسائل مرتبط با دانشگاههای کشور صورت گرفته که در این راستا توجه به نکات ذیل ضروری است:
۱. دانشگاه پرچمدار پیشرفت و پیشران تحول در کشور خصوصا در طی سالیان پس از پیروزی انقلاب اسلامی بوده و هست. ظرفیت وسیع نیروی جوان در دانشگاه و توان تحولات قدرتآفرین برای پیشرفت درون زای کشور از جدیترین زمینههای نگرانی دشمنان در ادوار مختلف بوده است.
۲. اعتماد و باور رهبر حکیم و فرزانه انقلاب به دانشگاه سرمایهای بزرگ و منحصر بهفرد در طی سالیان اخیر است. منزلت والای دانشگاه در منظر رهبر گرانقدر انقلاب اسلامی با محورهایی مانند؛ پیشرفت، نهضت نرم افزاری، اعتماد به نفس ملی، خودباوری، نقد و نظریه پردازی و … نصب العین همه مسئولان کشور بوده و برای جامعه دانشگاهی سرمایه بزرگی برای رفع موانع و بن بستهای احتمالی و پیشرفت و تعالی است.
۳. بیشترین آسیب به دانشگاه در سالهای گذشته از ناحیه جریان هایی وارد آمده است که کوشیدهاند با سیاسیبازی و بهرهبرداریهای جناحی و انتخاباتی از ظرفیت بزرگ دانشگاه و فطرت حق جوی جوانان دانشجو در راستای مطامع خود بهرهبرداری مقطعی داشته باشند. افرادی که در عین رکود علمی، با بی اخلاقی سیاسی و نمایش های رسانه ای کوشیده اند تا فرصت تولید علم و به تبع آن احساس افتخار ملی و سپهر فرهنگی سیاسی دانشگاه ها را آلوده به نگرش جناحی و بعضا ضدملی کنند.
۴. آنچه وزارت علوم در برابر معدود اساتیدی که دچار رکود علمی بوده، اما نقش مهمی در نمایش های رسانه ای داشته اند، صورت داده کاملا بر مبنای موازین قانونی و اداری و البته وظیفه انقلابی این وزارتخانه برای پویایی علمی و فرهنگی دانشگاهها بوده است که جای تقدیر دارد. چرا که مسئولیت اساتید دانشگاه ها بهعنوان معیار و تراز در نهاد دانشگاه، ضمن پیشبرد اهداف آموزشی و پژوهشی، احیای حس غرور و سربلندی ملی در دانشجویان است. هرچند جریانات سیاسی که بیتوجه به ظرفیت جوانان در طی سالهای تصدی مسئولیت خود، سد راه جوانگرائی، نخبه گرایی و تغییر در مدیریت فرسوده گذشته بوده و خود عمدهترین دلیل ناامیدی بخشی از جوانان هستند، امروز پوستین وارونه پوشیده و در برابر قانون بایستند.
۵. وزارت کشور در راستای رفع موانع و کمک به تصمیم سازی وزارت علوم، بهداشت و دانشگاه آزاد در جهت توسعه علمی و افزایش ظرفیت های جذب هیات علمی دانشمند، جوان و نخبه و تبدیل دانشگاه ها به مهمترین نهاد حل مسائل واقعی کشور و تولید علم بومی نافع، آنچنان که سیاست کلان نظام جمهوری اسلامی در حوزه علم و فناوری بوده است، همواره آماده بوده و تلاش های خود را نیز صورت داده است. وزارت کشور به سبب وظیفه میانداری خود در نظام حکمرانی کوشیده است تا همه دستگاهها از جمله؛ سازمان اداری استخدامی، سازمان برنامه و بودجه و … نسبت به رفع نیازمندی های دانشگاهها و ارتقا همه جانبه امور از کیفیت تحصیل و خدمات رفاهی دانشجویان و اساتید تا جذب اعتبارات لازم برای تحول و ارتقا نظام دانش و پژوهش، بسیج گردند.
۶. «ما می توانیم» کلیدواژه پیروزی و عزت در تمامی دوران معاصر و تجربیاتی بوده است که نظام مقدس جمهوری اسلامی از سر گذرانده است. باید با ترویج این فرهنگ متعالی، افق های روشنی پیش روی جوانان در دانشگاهها ایجاد شود. انتظار آحاد جامعه از دانشگاه این بوده و است که دانشجو را متخلق، انقلابی، معتقد به آرمانها، دوستدار میهن و نظام، با خودباوری ملی و سرشار از امید و با فهم درست از موقعیت کشور تربیت کند که این مهم باید با محوریت خود دانشگاه ها دنبال شود. جامعه دانشگاهیان می توانند با تبیین پیشرفتهای عظیمی که در کشور بهوقوع پیوسته در نهضت امیدآفرینی در کشور به ایفای نقش پرداخته و تلاش های متمرکز دشمن برای یأس و ناامیدی در دانشگاه و به تبع آن در جامعه را به شکست بکشانند. بدیهی است همه دستگاههای مسئول در کشور در تقویت و تعالی چنین وضعیتی در دانشگاه های کشور وظیفهمند هستند. از جامعه دانشگاهیان و نخبگان علمی کشور نیز انتظار میرود همچون همیشه، با قدرت اراده در مسیر تولید علم و ارتقای فرهنگ بکوشند و در این مسیر تبلیغات سیاسی و جناحی را وقعی ننهند.