بعد از انتشار اخبار مذاکرات، بازار به ثبات رسیده و تولیدکنندهها بیشتر میل به فروش دارند/ بیشترین تورم در چند ماه اخیر، متعلق به حبوبات است/ روغن در بازار کم شده و به علت عدم افزایش قیمت، تولیدکننده چندان فروشی ندارد/ [تأسیس] فروشگاههای زنجیرهای در نزدیکی سوپرمارکتهای کوچک، باعث افت فروش شده؛ در گذشته حداقل ۵۰۰ متر فاصله باید بین دو مغازه ایجاد میشد که این قانون برداشته شده
![بعد از انتشار اخبار مذاکرات، بازار به ثبات رسیده و تولیدکنندهها بیشتر میل به فروش دارند/ بیشترین تورم در چند ماه اخیر، متعلق به حبوبات است/ روغن در بازار کم شده و به علت عدم افزایش قیمت، تولیدکننده چندان فروشی ندارد/ [تأسیس] فروشگاههای زنجیرهای در نزدیکی سوپرمارکتهای کوچک، باعث افت فروش شده؛ در گذشته حداقل ۵۰۰ متر فاصله باید بین دو مغازه ایجاد میشد که این قانون برداشته شده](https://8sobh.ir/wp-content/uploads/2025/05/1979691_965-780x470.jpg)
تداوم تورم و تغییر سریع قیمتها باعث نگرانی جامعه و سختتر شدن شرایط برای طبقه متوسط و فرودست شده است. چالشهای اقتصادی در سوپرمارکتها بیشتر خود را نشان میدهد و این صنف نیز با مشکلات اساسی از جمله کمبود نیروی کار، مالیات و گسترش فروشگاههای زنجیرهای مواجه است.
شاهرخ شریفی، رئیس اتحادیه سوپرمارکت تهران، درباره میزان تورم کالاهای مصرفی در چند ماه اخیر به «انتخاب» گفت: نمیتوان الان آمار دقیقی از میزان تورم کالاها داد. بر اساس گزارشهای ما از اردیبهشت سال قبل تا اردیبهشت امسال در حبوبات ۱۲۰ درصد افزایش قیمت داشتیم که موج آن از ماه رمضان شروع شد. در یک سری از اقلام کاهش قیمت هم داشتیم. بعد از انتشار اخبار مذاکرات بازار به ثبات رسیده و تولیدکنندهها بیشتر میل به فروش دارند. در چند ماه اخیر بیشترین تورم متعلق به حبوبات است. در چند روز اخیر افزایش قیمت بالا متعلق به خرما بوده که علت آن مشخص نیست. متأسفانه روغن در بازار کم شده و به علت عدم افزایش قیمت، تولیدکنندهها چندان فروشی ندارند. صنف شیرینی فروشها و قنادها نیز در فاکتورها به قیمت بالاتری روغن را خریداری میکنند. کارخانهها الزام میکنند که کالاهای دیگری از ما بخرید تا روغن بدهیم.
وی درباره تغییر سریع قیمتها بیان کرد: ماکارونی و لبنیات هم افزایش قیمت داشته، اما چندان زیاد نبوده است. تغییر قیمت لحظهای کالاها نیز ادعا درستی نیست، اما ممکن است یک شرکت در یک ماه قیمت خود را تغییر دهد. متأسفانه همیشه در حق فروشگاههای کوچک ظلم میشود. فروشگاههای بزرگ با مدل قدیم و به صورت چکی کار میکنند، اما سوپرمارکتهای کوچک باید نقدی پرداخت کنند.
وی در رابطه با کاهش انگیزه نیروی کار برای کار در سوپرمارکتها بیان کرد: در ایران کمبود کالا نداریم؛ متأسفانه فضای مجازی اثر منفی گذاشته است. فضای مجازی باعث شده نیروی کار کافی نداشته باشیم. من سه ماه است که دنبال ۳ نفر نیرو میگردم، اما نمیتوانم استخدام کنم. میانگین حقوق در فروشگاهها ۲۲ میلیون است و بیمه و ناهار و شام هم دارند، اما باز هم کسی سر کار نمیآید.
شریفی درباره عدم صرفه اقتصادی برای سوپرمارکتها گفت: سوپرمارکت دیگر مثل قدیم نیست که سودداشته باشد. بیمه و مالیات غیرکارشناسی باعث زیان جدی سوپرمارکتها شده است. هزینهها سنگینتر از مالیات است. تورمی که ایجاد میشود باعث میشود مغازه دار منفعتی نداشته باشد و فقط کالاهای قدیمی خود را به راحتی بفروشد. شما یک مغازه صد متری را بخواهید سوپرمارکت کنید بیش از ۱۰ میلیارد سرمایهگذاری میخواهد. به همین خاطر خیلی از سوپرمارکتها جمعآوری میکنند.
او افزود: در کنار سوپرمارکتها مجوز فروشگاه زنجیرهای دادهاند که نزدیک سوپرهای کوچک هستند، این موضوع باعث افت فروش شده است. طبق قانون نظام صنفی، باید مجوزها با فاصله از هم تأسیس میشدند، اما این قانون برداشته شده است. در گذشته حداقل ۵۰۰ متر فاصله باید بین دو مغازه ایجاد میشد.