صحبتهایی که نسبت به تغییر شیوه سوختگیری مطرح میشود، طرحهای پیشنهادی است؛ الان خیلی زود است که به این طرحها بها داده شود / مردم کارت سوختشان را همچنان حفظ کنند و به این اخبار استناد نکنند / تا اواسط سال آینده اجرای این طرحها ادامه دارد


سوختگیری در جایگاهها در حال تغییر است. طبق قانون بودجه ۱۴۰۴، وزارت نفت موظف به همکاری با بانک مرکزی به جهت انتقال سهمیه از کارت سوخت به کارت بانکی شده است. برخی مدعیاند که این طرحها احتمال سرآغاز جمعآوری کارت سوخت و شیوهی جدیدی از سوختگیری است. اگرچه جایگاهها چالشهای دیگری از نیز از جمله نیاز به نوسازی و جایگذاری در نقاط مختلف شهری را دارند.
رضا نواز، سخنگو صنف جایگاهداران کشور، دربارهی تغییر شیوهی سوختگیری با کارت بانکی به «انتخاب» گفت: صحبتهایی که در رسانه نسبت به تغییر سوختگیری مطرح میشود طرحهای پیشنهادی است و قطعیت اجرا ندارند. الان خیلی زود است که به این طرحها بها داده شود. ضمن اینکه مردم باید توجه داشته باشند که کارت سوختشان را همچنان حفظ کنند و به این اخبار استناد نکنند. این طرحها باید به صورت آزمایشگاهی اجرا شود بعد طرحهای منطقیتر مورد بررسی قرار داد. چندین طرح پیشنهادی الان مطرح است. احتمال دارد که این طرحها منجر به حذف کارت سوخت شود. تا اواسط سال آینده اجرای این طرحها ادامه دارد.
او افزود: کارت سوخت اگر نباشد، کارت بانکی با اقدامات بانک مرکزی، امکان سوختگیری خواهد داشت. اگرچه بر سر شیوهی جایگزینی کارت بانکی هم هنوز نظرات مختلفی وجود دارد و به یک نظر واحد نرسیدهاند. سهمیه هیچ تغییری نکرده است. کارتها نیز هیچ تغییری نکرده است.
وی در رابطه با لزوم نوسازی جایگاههای سوخت بیان کرد: طی سالیان دریافتی جایگاهها از جهت حق العمل چالش داشته و اعداد دریافتی پوشش سرمایهگذاری را نداشته، جایگاهها با کاهش توان مالی مواجه شدهاند. در چند سال اخیر پرداختیها بهبود داشته است. برای نوسازی تلاش داریم که وام بانکی فراهم کنیم. بستگی به هر جایگاه سوخت، نوسازی قیمت متفاوتی دارد. ممکن است از ۲ تا ۱۰ میلیارد تومان نوسازی هزینه داشته باشد. نوسازی در راستای جلوگیری از هدررفت سوخت چندان تأثیری ندارد اما نوسازی برای افزایش ایمنی جایگاهها لازم است.
نواز دربارهی میزان جایگاههای سوخت در کشور و علت کمبود جایگاه در کلانشهرها گفت: در طول ۴۰ سال گذشته، از جایگاههای موجود حدود ۵ درصد جمعآوری شده است. اگر هم جایگاهی جمع شده به دلایل گوناگونی از جمله مسائل ترافیکی، محیط زیستی، اختلاف شرکا و موضوعات حقوقی، مسألهی طرحهای توسعهی شهری و…میتواند باشد. در حال حاضر ۴۴۰۰ جایگاه فعال در کشور داریم. چون درآمد با سرمایه همخوانی خوبی ندارد، در کلانشهرها نسبت به ایجاد جایگاه استقبال کمی میشود. برخی از نقاط جایگاههای زیادی داریم و در برخی از نقاط کم داریم. مجوزهایی که صادر میشود باید بر اساس ضرورت عملیاتی صادر شود.