سیاسی

سرپرست قطار شهری شیراز می‌گوید هیچگونه گزارشی مبنی بر کشف آثار تاریخی در مسیر مترو وجود ندارد

به گزارش هشت صبح و به نقل از انتخاب :

شهر شیراز بدون شک یکی از مهم‌ترین کلانشهر‌های تاریخی ایران است. به همین جهت توسعه‌ی عمرانی شهر از جمله مترو، همواره مورد نگرانی شهروندان و فعالان میراث فرهنگی است. چندی پیش بود که توسعه‌ی مترو در مقابل حافظه مورد انتقاد قرار گرفته بود، اما مسئولین شهری شیراز معتقدند که فاصله‌ی لازم برای عدم آسیب به حافظیه انجام شده است. حالا خبر دیگری مبنی بر یافت آثار تاریخی در توسعه‌ی مترو مطرح شده است. روزنامه پیام ما در اینباره نوشته است: «ارگاه‌های حفاری مترو زیر بافت تاریخی شیراز همچنان فعال هستند و در روز‌های اخیر سفال‌های قرون میانه اسلامی که احتمالاً متعلق به قرون ۵ تا ۱۰ هجری قمری هستند، در میان نخاله‌های یکی از کارگاه‌های حفر تونل مترو که قرار است به عبور اتوبوس‌های برقی از زیر زمین در بافت تاریخی شیراز اختصاص پیدا کند، کشف شده است. این درحالی‌است که به‌گفته فعالان میراث فرهنگی شیراز، قرار بود تا پایان مطالعات و صدور مجوز وزارت میراث‌فرهنگی برای حفر مترو در بافت تاریخی شیراز، هیچ اقدامی از سوی شهرداری شیراز برای حفر تونل مترو انجام نشود. امین طباطبایی، فعال میراث‌فرهنگی استان فارس و مدیرعامل خانه فرهنگ جاودان، درباره کشفیات جدید موجود در میان نخاله‌های خاکبرداری حفر تونل در بافت تاریخی شیراز می‌گوید: «متأسفانه نگرانی‌های ما در مورد وجود آثار و لایه‌های تاریخی در امتداد مسیر تونل مترویی که زیر بافت تاریخی شیراز حفر می‌شود، درست بود و در میان نخاله‌هایی که به‌خاطر شمع‌زنی احداث ایستگاه مترو به‌دست آمده، سفال‌هایی که احتمالاً مربوط به دوره‌های میانه اسلام است، کشف شده که نشان می‌دهد در این نقطه آثاری وجود دارد که نیاز به بررسی و کاوش باستان‌شناسی دارد.»

به جهت بررسی دقیق‌تر وضعیت مترو، گفت‌و‌گو کردیم با علی کلانتری، سرپرست قطارشهری شیراز، که درباره‌ی ادعا‌های مطرح شده نسبت به کشف برخی آثار و نشانه‌های تاریخی در روند توسعه‌ی مترو شیراز به «انتخاب» گفت: در پروژه خط ۲ و ۳ هیچ‌گونه گزارشی مبنی بر کشف آثار تاریخی وجود نداشته و موردی در این خصوص یافت نگردیده است. در لینک یک به چهار در محدوده حرم مطهر شاهچراغ آثاری از یک ساختمان قدیمی در اجرای یکی از شمع‌ها یافت شد، که پس از کاووش همکاران دانشگاه، موضوع فاقد ارزش تاریخی شناسایی گردید؛ لذا در بقیه قسمت‌های همان جبهه کاری نیز چیز قابل ارائه‌ای یافت نشد.

وی درباره‌ی روند نظارت دستگاه‌های مسئول بر توسعه‌ی مترو بیان کرد: بعد از قضییه مربوط به حافظیه، و ورود حوزه معاونت وزارت میراث فرهنگی و هماهنگی‌های بین بخشی صورت گرفته، کلیه اقدامات بر اساس پروتکل‌های توافق شده در حال انجام می‌باشد.

کلانتری درباره‌ی نقش دانشگاه هنر در مراقبت از روند توسعه‌ی مترو در مسیر‌های تاریخی گفت: قراردادی با گروه باستان‌شناسی دانشگاه هنر جهت نظارت بر فعالیت‌های زیر سطحی در دست اقدام است و مراحل پایانی ابلاغ در حال طی شدن است، لیکن به دلیل اهمیت موضوع فعالیت توسط دانشگاه هنر آغاز شده و موضوع تحت نظارت عزیزان در حال انجام است؛ و نحوه فعالیت‌های اجرایی بر اساس نظرات کارشناسی اساتید صورت خواهد پذیرفت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا