سیاسی

وزیر علوم و آموزش و پرورش برای عدالت آموزشی قدمی برنداشته‌اند / آن دانش‌آموز که در مناطق دورافتاده در حال تحصیل است با دانش آموزی که در تهران درس می‌خواند نباید تفاوتی داشته باشد / در ژاپن دانش آموزی که در حاشیه درس می‌خواند با دانش آموزی که در توکیو درس می‌خواند ۱۰ درصد تفاوت دارد اما در ایران ۴۹ درصد تفاوت دارند

به گزارش هشت صبح و به نقل از انتخاب :

این روز‌ها دانش‌آموزان دچار مشکلات جدی از نظر کیفیت تحصیلی و سیاست‌های وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش هستند. از طرفی عدالت آموزشی نیز در بیشتر نقاط کشور رعایت نشده و برخی از دانش‌آموزان که دسترسی مالی بیشتری دارند، مسلماً شانس بیشتری نیز برای دست یافتن به معدل بالاتر و یا صندلی بهتر در دانشگاه‌ها دارند. 

ابراهیم سحرخیز، معاون پیشین وزارت آموزش و پرورش، درباره‌ی وضعیت فعلی معدل‌ها و تأثیر در کنکور به «انتخاب» گفت: همه‌ی مدارس غیردولتی وضعیت خوبی ندارند که بگوییم در کل کشور رتبه‌های برتر را گرفته‌اند. میانگین معدل دانش‌آموزان مدارس غیردولتی، مقداری با مدارس دولتی تفاوت می‌کند. مدرسه‌هایی که در شهر تهران قرار دارد و به مدارس لاکچری معروف هستند و آموزش ورودی دارند، به دلیل شرایط خاص آموزشی، معدل بهتری هم دارند و رتبه‌ی بالاتری هم می‌گیرند. وقتی معدل را به طور کلی حذف کنیم چه اتفاقی می‌افتد؟ دیگر اصلاً مدرسه از کانون توجه خارج می‌شود و دیگر کسی به آموزش توجه نمی‌کند. الان جامعه حساس است که چرا وزیر وضعیت مدارس و معدل‌ها را پیگیری نمی‌کند اما بعداً این مسائل به حاشیه می‌رود. قبل از تأثیر قطعی معدل، سال آخر دبیرستان‌های تهران تعطیل بود و به معلم‌ها می‌گفتند شما به مدرسه نیایید چون بچه‌ها به کلاس کنکور ‌می‌روند. 

وی در رابطه با رونق تست زنی به جای یادگیری دروس بیان کرد: ما در کنکور فقط روی سؤالات تستی کار می‌کنیم که آن هم تبدیل به یک تکنیک شده است. ما از بسیاری دبیران سؤال می‌کنیم که خود شما اگر کنکور دهید چگونه عمل خواهید کرد؟ می‌گویند برای برخی از سؤالات به تنهایی باید نیم ساعت وقت بگذاریم در نتیجه دانش‌آموز را به سراغ تکنیک تست زنی می‌فرستند. سؤالات امتحانات نهایی تشریحی است و دانش‌آموز واقعاً باید چیزی بلد باشد و ناچار به یادگیری مفهومی است. در کنکور ممکن است طرف خیلی شیمی بلد نباشد و فقط تست‌زده باشد. شما فقط کافیست که فنون را یاد بگیرید. 

او درباره‌ی عدم توجه به کیفیت مدارس در سال آخر دبیرستان گفت: ما نباید شانس استفاده از کنکور را از افراد بگیریم چون معدل قابل تغییر است. ممکن است دانش‌آموزی به سال کنکور دنبال درس برود. این روز‌ها دانش‌آموزانی داریم که اصلاً به مدرسه نمی‌روند و بعد مدارکشان را برای آموزش و پرورش می‌فرستند تا تأیید شود. ما باید مدارس را رقابتی کنیم تا مدیر مدرسه پاسخگو باشد. دبیری که سر کلاس رفته و تمام دانش‌آموزانش در امتحان نهایی افتاده‌اند باید پاسخگو باشد. 

او افزود: الان چه دلیلی دارد این همه مدرسه‌ی متعدد از جمله شاهد و … داشته باشیم؟ چرا مدارس را طبقاتی کرده‌ایم و معلم ها اینقدر بی انگیزه هستند؟برخی از درس‌های مهم اصلا تعطیل شده اند، آزمایشگاه‌ها عموما تعطیل شده‌اند. با انشا و هنر چگونه رفتار می‌شود؟دروسی که خلاقیت ایجاد می‌کنند اصلا مورد توجه نیستند.

سحرخیز درباره‌ی فقدان عدالت آموزشی گفت: وزیر علوم و آموزش و پرورش برای عدالت آموزشی قدمی برنداشته‌اند. آن دانش‌آموزی که در مناطق دورأفتاده در حال تحصیل است با دانش‌آموزی که در تهران درس می‌خواند، نباید تفاوتی داشته باشند. در ژاپن دانش‌آموزی که در حاشیه درس می‌خواند با دانش‌آموزی که در توکیو درس می‌خواند، ۱۰ درصد تفاوت دارند اما در ایران ۴۰ درصد تفاوت دارند. وقتی وزارت آموزش و پرورش بدون آزمون رقابتی نیرو گرفته و آخرین پرداختی‌ها را بین وزارتخانه‌ها دارد، مسلماً معلم‌ها نیز از تدریس با کیفیت استقبال نمی‌کنند. ۵۰ درصد معلمان رشته‌ی تحصیلی‌شان با درسی که می‌دهد تفاوت دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا