مدارس آموزشوپرورش پایگاه تربیت سربازان امام زمان (عج) هستند – هشت صبح
به گزارش هشت صبح و به نقل از مهر :
به گزارش خبرنگار مهر، حجتالاسلام والمسلمین سیدابوالقاسم کاظمی، صبح پنج شنبه در مراسم تجلیل از مدیران مدارس آموزش و پرورش پیشگام در امور تبلیغی و دینی با اشاره به اندیشههای جوزف نای، نظریه پرداز جنگ نرم در قرن ۲۱، اظهار کرد: او در جملهای در این خصوص قائل است جنگ نرم عبارتست از تلاش فرد برای انجام کار مورد نظرش بدون اعمال زور و کیفر و با مجاب کردن دیگری.
وی آموزشوپرورش را بستری جدی برای جنگ نرم و مقابله با این جنگ دانست و ادامه داد: البته جنگ نرم الزاماً ناظر بر ارزشهای مثبت نیست بلکه در مقولههای منفی نیز ممکن است جریان داشته باشد و کسی که در برابر این جنگ مقاومت و مقابله میکند، مدافع نام دارد. ما متأسفانه در جریان جنگ نرم نه مهاجم و نه مدافع هستیم بلکه بیشتر، تلفات میدهیم؛ ما مکرر مورد آماج جنگ نرم هستیم و تلفات میدهیم.
مدارس بستر جنگ نرم هستند
کاظمی با تأکید بر اینکه باید از لاک دفاعی خارج شویم و جنگ نرم راه بیندازیم، بیان کرد: مقام معظم رهبری قائلند که ما باید پرده توهم اقتدار دشمن را در هم بشکنیم و این مهم مستلزم مجاهدت و بیرون آمدن از لاک دفاعی است.
وی با اشاره به آماری از پیمایش مربوط به حجاب در سال جاری، تصریح کرد: در این پیمایش نتیجه آن شد که ۸.۵ درصد بیسوادها، ۱۸ درصد افراد دارای تحصیلات ابتدایی، ۴۶.۳ درصد افراد دارای دیپلم و ۵۶.۲ درصدافراد دانشگاهی مخالف قانون حجاب هستند. پیداست که هر چه سواد ارتقا داشته میزان مخالفت با حجاب نیز افزایش یافته است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: این میزان رشد حاکی از آن است که در کنار همه مؤلفهها از رسانه گرفته تا خانواده و جامعه و … مدارس و دانشگاههای دین را آموزش نمیدهند. ما صرفاً توسط یک پوستر یا پیام مورد تهاجم فرهنگی قرار نگرفتیم بلکه چه بسا با متونی که در دانشگاه تدریس میشود مورد تهاجم واقع شدیم.
کاظمی با تأکید بر اینکه در برهوت نگاه فرهنگی به مخاطبان دانشآموز و دانشجو کارهای ارزشمندی توسط نیروهای پای کار انجام شده است، افزود: اگر روی این نسل کار فرهنگی انجام دهیم، اثرات آن را باید در نسل بعدی به نظاره بنشینیم زیرا مدت زمان اثرگذاری کار فرهنگی طولانی است. لذا نباید ناامید شویم و معلمان دغدغهمند این عرصه باید امیدوارانه در این فضا به کار ادامه دهند.
وی اعتکاف دانشآموزی را یکی از مصادیق تأثیرگذاری معلمان پیشگام در امور تبلیغی و دینی دانست و گفت: امسال یک آمار بیسابقه از جمعیت دانشآموزان معتکف در چهارمحال و بختیاری به ثبت رسید و هشت هزار و ۳۰۰ دانشآموز در این مراسم معنوی شرکت کردند.
این مدرس حوزه و دانشگاه افزود: دانشآموزی که در گوشی خود و حتی چه بسا از سوی سریالی که ساخت کشور خودمان است مورد تهاجم نرم قرار دارد، اما دغدغه حضور در فضای معنوی مسجد و شرکت در اعتکاف را دارد که این بسیار ارزشمند است. ما در این برنامه عبادی دانشآموزانی را میدیدیم که در اوج توسل و اتصال به درگاه خداوند متعال قرار داشتند.
ورود به میدان برای جلوگیری از میدانداری دشمن
کاظمی با یادآوری اینکه اگر به میدان پا بگذاریم متعلق به ماست، توضیح داد: چون ما میدان را خالی کردیم، دشمن میداندار شده و تهاجمش اثرگذار بوده است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه این نهاد دارای توان و ظرفیت مشخص است، ادامه داد: اگر نگاه دستگاهی و نهادی وجود داشته باشد کاری پیش نمیرود اگرچه نهادهای متولی هم باید وظایف خود را انجام دهند، معلمان باید با رویکرد دینی و تبلیغی سر کلاس حاضر شوند و خودشان را موظف به تربیت دینی فرزندان این مرز و بوم بدانند.
کاظمی بیان کرد: اگر این نگاه حاکم شود، هر معلم یک مبلغ خواهد بود و بسیار میتوانیم در کارها پیش برویم. در این راستا معلمان از جمیع جهات از جمله درونی و نفسانی، معرفتی، مهارتی و … باید خود را توانمند کنند. اگر این مهم محقق شود، این آمارها که ذکر شد برعکس میشود.
مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری با یادآوری اینکه مدارس ما باید پایگاههای تربیت سربازان مکتب امام زمان (عج) باشند، توضیح داد: تبلیغات اسلامی اینجا میتواند در امر توانمندسازی معلمان برای امر تبلیغ ایفای وظیفه کند که به نظرم این رویکرد بهتر است از اینکه بخواهیم مبلغ به مدارس اعزام کنیم چرا که توان پوشش همه مدارس وجود ندارد.
کاظمی در پایان گفت: معلمان در مدارس زیست مشترک با دانش آموزان را تجربه میکنند لذا شایسته است خودشان را برای میدان تبلیغ آماده و توانمند کنند.