افتوخیز پروژه ریلی لرستان – هشت صبح
به گزارش هشت صبح و به نقل از مهر :
خبرگزاری مهر – گروه استانها؛ فاطمه حسینی: یکی از مشکلات اساسی لرستان وجود پروژههای نیمهتمام فراوان در این استان است و همین امر موجب نارضایتی افکار عمومی شده است، یکی از این پروژهها، راهآهن دورود – خرمآباد است، پروژهای که همچنان باگذشت سالها عملیاتی نشده است.
راهآهن لرستان اواخر سال ۸۹ مجوز کمیسیون ماده ۳۲ را گرفت تا پروژههای ریلی لرستان از یک خوان دیگر عبور کنند و این بار دیگر بهانه عدم توجیه اقتصادی پروژه به دستاویز مسئولان تبدیل نشود، از اخذ مجوز ماده ۳۲ پروژه که بیش از هشت ماه گذشت مسئولان برای آغاز عملیات اجرایی این پروژههای ریلی مهم محمود احمدینژاد رئیسجمهوری وقت را به لرستان دعوت کردند تا مراسم آغاز عملیات اجرایی این پروژهها در مهرماه سال ۹۰ برگزار شود، پروژهای که همچنان به مرحله تکمیل و اجرا نرسیده است.
افتوخیز پروژه ریلی لرستان
در جریان سفر دولت سیزدهم به لرستان، دوباره این پروژه در بین مصوبات سفر قرار گرفت تا تکمیل این طرح قوت بگیرد، اما باوجود تأکیدات رئیسجمهور شهید در عملیشدن این مطالبه دیرینه مردم لرستان آن طور که باید پیشرفت چشمگیری پیدا نکرد تا در اواخر سال گذشته، دوباره به دلیل نداشتن اعتبار تعطیل شد.
این تعطیلی پروژه واکنشها و انتقادات افکار عمومی و رسانهها را در پی داشت، موضوعی که موجب شد دوباره مسئولان ملی از جمله معاون اجرایی رئیسجمهور شهید پیگیر رفع مشکلات اعتباری آن از محل تهاتر شوند.
باوجود این وعده و خبر مسئولان وقت، اما همچنان این پروژه حیاتی لرستان با کمبود اعتبار مواجه است بهطوریکه مسئولان قرارگاه خاتم بهعنوان مجری طرح راهآهن لرستان میگویند که فعالیت کارگاه این پروژه به دلیل نداشتن منابع اعتباری پایدار همواره با افتوخیز مواجه است.
موقعیت استراتژیک راهآهن لرستان در کشور
منصور حمیدی سرپرست کارگاه پروژه راهآهن لرستان در جریان بازدید استاندار لرستان از این پروژه، اظهار داشت: ابتدای مسیر این پروژه دورود تا خرمآباد به طول ۱۱۴ کیلومتر است.
وی عنوان کرد: پروژه راهآهن لرستان جز کریدور اصلی راهآهن جنوب به شمال ایران است و بندر امام خمینی را به بنادر شمالی ایران متصل خواهد کرد.
سرپرست کارگاه پروژه راهآهن لرستان با بیان اینکه کریدورهای دیگری داریم که از این کریدور اصلی منشعب میشود، عنوان کرد: همین امر اهمیت پروژه راهآهن لرستان را مشخص میکند و اینکه این ۱۱۴ کیلومتر کریدور اصلی شمال به جنوب ایران را به هم متصل میکند.
وجود بزرگترین تونل ریلی خاورمیانه در راهآهن لرستان
حمیدی با تأکید بر اینکه این مسیر از دورود شروع میشود و شامل دو قطعه است، گفت: قطعه اول راهآهن لرستان به طول ۱۱۴ کیلومتر دورود به خرمآباد است که در دست احداث است و حدود ۵۱ درصد پیشرفت فیزیکی و ریالی دارد و مسیر دوم نیز به طول ۲۱۹ کیلومتر، خرمآباد – پلدختر – اندیمشک است، در مجموع ۳۳۳ کیلومتر طول مسیر است.
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه قطعه اول راهآهن لرستان که دورود را به خرمآباد متصل میکند، ۱۱۴ کیلومتر مسیر است، افزود: طویلترین تونل ریلی خاورمیانه را به طول چهارهزار و ۶۰۰ متر در این مسیر داریم.
سرپرست کارگاه پروژه راهآهن لرستان با بیان اینکه همچنین یک تونل دیگر به طول سه هزار و ۷۰۰ متر در این مسیر قرار دارد، ادامه داد: در این تونل نزدیک به دو کیلومتر پیشروی داشتهایم، از سمت دهانه ورودی هم نزدیک به هزار و ۱۰۰ متر پیشروی داشتهایم، در مجموع ۶۰۰ متر دیگر از این تونل باقیمانده است تا دو طرف تونل به هم متصل شوند.
۴۷ کیلومتر از تملک پروژه باقیمانده است
حمیدی، بیان داشت: در مسیرهای ریلی تونلهای بالای دو کیلومتر اضطراری نیز تعریف شده است.
وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه در تونل سه هزار و ۷۰۰ متری مسیر ریلی دورود – خرمآباد، ۸۰ درصد خاکبرداری انجام شده است، تصریح کرد: همچنین ۲۴ درصد خاکریزی، ۵۰ درصد بتنریزی، ۳۳ درصد آرماتوربندی، ۴۴ درصد قاب گذاری تونلها، ۴۵ درصد حفاری حد تونلها نیز انجامگرفته است.
سرپرست کارگاه پروژه راهآهن لرستان با اشاره به اینکه ۳۳ کیلومتر طول تونلهای اصلی و اضطراری در این مسیر است، ادامه داد: از این میزان ۱۵ کیلومتر انجام شده و ۱۸ کیلومتر دیگر باقیمانده است.
حمیدی، تصریح کرد: در مجموع ۴۷ کیلومتر باقیمانده از مسیر ۱۱۴ کیلومتر باقیمانده که تملک شود.
پروژه به منابع پایدار نیاز دارد
وی با بیان اینکه پروژه در حال حاضر نزدیک به ۲۸ جبهه کاری فعال و ۷۰۰ پرسنل مشغول به کار دارد، گفت: بالغ بر ۳۰۰ دستگاه سبکوسنگین در پروژه مشغول فعالیت هستند.
سرپرست کارگاه پروژه راهآهن لرستان در ادامه سخنان خود با تأکید بر اینکه ما برای این پروژه به منابع مالی پایدار نیاز داریم تا پروژه تعطیل نشود، بیان داشت: الان شرایط بهگونهای است که در یک برهه زمانی به پروژه اعتبار تزریق میشود، بعد از مدتی منابع قطع میشود و مجدد کارگاه از افتوخیزی که دارد میافتد.
حمیدی، بیان داشت: اگر منابع بهصورت پایدار و دائم باشد تا روند کار به شکل صحیح اداره شود، به اینکه کار در پروژه استمرار داشته باشد کمک میکند و در مدتزمان کمی به بهرهبرداری برسد.
باید به پروژه نگاه کلان و ملی داشت
سید سعید شاهرخی استاندار لرستان نیز در جریان این بازدید با بیان اینکه پروژه راهآهن لرستان یکی از باعظمتترین پروژههای ریلی کشور بهحساب میآید، اظهار داشت: نگاه این نباید باشد که راهآهن میخواهد به خرمآباد بیاید، ما جزئی از یک کار بسیار بزرگ در حوزه حملونقل و اقتصاد کشور هستیم، بنادر جنوب را به شمال وصل میکنیم، با این نگاه باید پروژه را دنبال کنیم.
وی با بیان اینکه ما از بابت قرارگاه خاتم خیالمان راحت است؛ چون خود را اثبات کرده است، گفت: همه تلاش ما این است که بتوانیم با کمک قرارگاه، منابع مالی پروژه را تقویت کنیم، در مرکز نیز به این امر توجه دارند و از اهمیت این پروژه مطلع هستند و این پروژه را یک پروژه ملی میدانند.
استاندار لرستان با تأکید بر اینکه باید پیگیری و تلاش کنیم که منابع مالی برای این پروژه باعظمت با ۷۰۰ نیروی مشغول به کار و ۳۰۰ دستگاه سبکوسنگین را تأمین کنیم، گفت: به امید خدا، با کمک هم و با نگاهی که دولت در مرکز هم دارد، منابع مالی تأمین شود، خیلی به پروژه امیدوار هستم.
شاهرخی، گفت: درست است که لرستان از این پروژه و طرح منتفع میشود، اما ما برای کل کشور داریم کار میکنیم، مهم این است که این پروژه جنوب را به شمال متصل میکند.
وی گفت: ما به دنبال این هستیم که هم برای این پروژه و هم پروژههای مهم و کلانی که در استان داریم و نیمهتمام باقیمانده است، مدل مالی قوی تعریف کنیم.