پارلمان دانشجویی گامی برای تربیت حکمرانان توانمند در کشور است – هشت صبح
به گزارش هشت صبح و به نقل از مهر :
به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم افتتاحیه چهارمین دوره پارلمان دانشجویی امروز در مرکز پژوهشهای مجلس برگزار شد.
بابک نگاهداری، در این مراسم مردمیسازی حکمرانی را یکی از رویکردهای مورد تاکید رهبر انقلاب دانست که رئیس مجلس هم این رویکرد را در قوه مقننه پیگیری میکند.
وی ادامه داد: مرکز پژوهشهای مجلس هم به جد در اقدامات خود رویکرد مردمیسازی را در اولویت قرار داده و اقدامات مهمی را در سطوح مختلف در این زمینه انجام داده است.
نگاهداری راهاندازی پارلمان دانشجویی را نمادی از اقدامات مرکز پژوهش در زمینه مردمیسازی دانست و گفت: مردمیسازی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مورد اشاره و توجه قرار گرفته است. تحقق این هدف دارای پیچیدگیهایی است که همه ارکان کشور باید برای حصول به این مهم، دست به دست هم بدهند. در حال حاضر با همه تلاشهایی که در این زمینه صورت گرفته نتیجه رضایتبخش نیست.
وی افزود: قانون اساسی از مشارکت مردم در تصمیمسازی و تصمیمگیری و اجرا سخن میگوید؛ بنابراین باید این پرسش را از خود بپرسیم که مشارکت مردم تنها در کسب قدرت است یا بلکه در اداره امور و اداره قدرت هم باید نقش داشته باشند.
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس تصریح کرد: مشارکت مردم فقط محدود به زمان انتخابات نیست بلکه بعد از آن هم مردم باید در اداره امور نقش داشته باشند و برای این امر سازوکار مناسب باید شکل گیرد.
وی با طرح این پرسش که چرا مردمیسازی محقق نشده است، تصریح کرد: برای تحقق این امر به چهار سطح اقدام نیاز داریم که مرکز پژوهشهای مجلس در هر چهار سطح و به حد بضاعت خود اقداماتی را طراحی و اجرا کرده است.
نگاهداری نخستین اقدام و سطح را گفتمانسازی برای مشارکت مردم دانست و ادامه داد: ایجاد ذهنیت و گفتمان مشترک بین مردم و مسئولین برای مشارکت مردم و اینکه این مشارکت باعث ارتقای حکمرانی و کارآمدی میشود، ضروری است. مردم راهحل برون رفت از مشکلات هستند نه آنگونه که برخی تصور میکنند مردم خود بخشی از مشکل هستند که این انگاره غلط است.
وی در توضیح اقدامات مرکز پژوهشهای مجلس، افزود: در این زمینه مرکز پژوهشهای مجلس منشور حکمرانی مردمی را آماده کرده و به مسئولان ارائه کرده است و همچنین ترویج حکمرانی مردمی را در دستور کار خود قرار داده است.
وی مسئله دوم را بسترسازی قانونی برای مشارکت مردم دانست و گفت: وقتی گفتمانسازی انجام شد و ذهنیت مشترک شکل گرفت باید بستری برای این مشارکت فراهم شود؛ در این زمینه هم اقدامی در جهت تدوین قانون مورد نیاز انجام دادیم که در دست مجلس برای بررسی و تصویب است.
نگاهداری مرحله سوم را نهاد سازی دانست و تصریح کرد: امروز نیاز به نهادهایی داریم که به عنوان حلقه میانی عمل کنند و ارتباط نهاد حکمرانی با مردم را برقرار کنند؛ پارلمان دانشجویی میتواند نقش همین حلقه واسط و میانی را ایفا کند.
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس، حضور دانشجویان در چهارمین دوره پارلمان دانشجویی را کمک به حل مشکلات کشور دانست و ادامه داد: در این پارلمان ما به شما کمک میکنیم تا برای ورود به عرصه عمومی توانمند شوید و شما هم با ایدههای خلاقانه خود کمک حال ما هستید و این را بدانید که پارلمان دانشجویی تمرینی برای توانمند شدن در عرصه حکمرانی است.
پارلمان نماد تخصص و تجربه است
فرهاد بشیری نماینده مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی هم در این مراسم با بیان اینکه نماینده باید با مردم زندگی کند و مردمی باشد داشتن صبر و واقع نگری و مقتدر بودن را از صفات یک نماینده موفق دانست.
عضو کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به اینکه در پارلمان دانشجویی محیط مجلس شبیه سازی میشود، یادآور شد: شما دانشجویان باید یاد بگیرد که در مجلس ادبیات و استدلالهای دقیق به کار گرفته میشود.
بهروز کاظمی معاون هماهنگی و خدمات پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس هم در این نشست در سخنانی پارلمان دانشجویی را تقویت قدرت اقناعسازی در دانشجویان شرکت کننده ارزیابی کرد و گفت: در محیط قانونگذاری و حکمرانی، کسب مهارت ضروری است.
شایان ذکر است که چهارمین دوره پارلمان دانشجویی به مدت یک ماه ادامه پیدا خواهد کرد و در این دوره دانشجویان شرکت کننده مشابه سازوکار مجلس به کمیسیونهای مختلف تقسیم شده و طرحها و لوایح را به بحث و گفتگو میگذارند.