تامین مالی واگنها و حملونقل عمومی به عهده شهرداریها است – هشت صبح
به گزارش هشت صبح و به نقل از مهر :
به گزارش خبرنگار مهر، سومین نشست هماهنگی امور عمرانی استانداریهای سراسر کشور با موضوعیت یادآوری سیاستها و برنامههای عمرانی و زیرساختی دولت، بررسی وضعیت عمرانی و مدیریت شهری و روستایی استانها و بررسی طرحهای جامع حمل و نقل ترافیک شهرهای کشور با حضور مسعود نصرتی سرپرست معاونت عمران، توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور امروز ۱۶ آبان ماه ۱۴۰۳ برگزار شد.
مسعود نصرتی سرپرست معاونت عمران، توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور، در حاشیه جمع خبرنگاران مطرح کرد: اصلی ترین مطالب این بود که نگاه معاونین عمرانی برای حرکت چرخه اقتصادی در کشور از بخش خصوصی در کنار شهرداری و دهیاریها تغییر مشخصی داشته باشد. منابع دولتی و وضعیت کشور در حوزه بینالمللی مشخص است و قرار شد به منابع موجود بسنده نکنیم. قرار شد از ۸ هزار همت منابع بخش خصوصی در استانهای کشور که قابلیت بهره برادری دارد، استفاده کنیم. فضای تولید برنامه و دستورالعمل با سرعت انجام شود و سرمایهگذارها شناسایی شود. در این جلسه کسی ابراز نگرانی یا دغدغه مندی را مطرح نکرد. هر کاری باید شرایط اجرایی داشته باشد و باید شرایط و راهکارها را خود استانها پیدا کنند و بعد برای ما بیاورند.
وی ادامه داد: قرار شد بر اساس تقسیمات آمایش سرزمین استانها دبیر انتخاب کنند و جلسات منطقهای شکل بگیرد و نتایجش به وزارت کشور بیاید. قرار شد در حوزه طرح الحاق یعنی ۷۵ هزار هکتاری که به شهرها برای مسکن ملی الحاق شده معاونان عمرانی کمک و احصا و برنامه ریزی کنند. منابع دولتی و محدودیتها مشخص است. برای جلسه بعد استان به استان پیشنهادات را میآورند و اینجا جمع بندی شود. نگاه این بود که فضای همدلی به وجود بیاید. سازمانشهرداریها و دهیاریها با معاونت عمرانی تلفیق شده و اینها ابزارهای باارزش که در کنار هم هستند. در بحث ارتقا معاونین عمرانی پیشنهاداتی شد و قرار شد دکتر موهبتی نیز همراهی و پیگیری کند تا حضور معاونین عمرانی در شورای برنامهریزی و توسعه استان مثل گذشته دوباره انجام بگیرد. همچنین عضویت در کارگروهها در بحث منابع انسانی، چارت سازمانی و ساختار صحبت شد.
وی در خصوص نقاط حادثه خیز در محدوده شهر گفت: نقاط حادثه خیز باید شناسایی و مرگ و میرهای تصادفات درون شهری به حداقل برسد.
نصرتی با بیان این که تلاش مسئولان شهری بر این است که تصادفات درون شهری را کاهش دهند گفت: تأکیدات معاونت عمرانی کشور نیز بر این است که طرحها در این راستا تصویب شود، اما اینکه چقدر و با چه برنامه زمانی انجام شود مشخص نیست و این وظیفه هر شهر است که کارها را انجام دهد.
نصرتی در پاسخ به سوالی درباره پروژههای ناتمام در کشور زیاد است، گفت: در این مورد نیز در صدد هستیم، مصوبات سفرهای استانی که انجام شده و برای آن مبالغ ریالی ردیفهای بودجهای دارد عملیاتی شود.
وی گفت: در مرحله نخست پروژههای کوتاه مدت در الویت اول قرار میدارند. زیرا تمرکز بر همه پروژهها مشکل ساز خواهد بود. و تلاش داریم پروژهای عنوان پروژه نیمه تمام باقی نماند.
نصرتی درباره عمل نکردن وزارت کشور به تعهدات ارزی در حوزه تأمین حمل و نقل عمومی گفت: وزارت کشور در سنوات گذشته تا پایان سال ٨٩ نقش کمکی برای خرید اتوبوس و برنامههای واگن داشت و با عنوان کمک همراهی کرده، یعنی وزارت کشور وظیفه نداشت از بودجه ملی در این موضوع هزینه کند. از سال ٨٩ به بعد نیز شیوه کمک ۸۲.۵ درصد را دیگر نداشتیم و وظیفه اصلی به عهده شهرداریها است.
سرپرست معاونت عمران، توسعه امور شهری و روستایی کشور افزود: مسألهای که دیروز در شورای شهر قرار گرفت این بود که پیگیر بودند آن قول کمک ارزی دولت قبل چرا محیا نمیشود. رسماً اعلام شد آن منابع پیشبینی شده با عنوان مشکوک الوصول که امکان داشت به بهره برسد، محیا نمیشود. اما ما پیگیر هستیم، مبلغ ۵٠٠ میلیون یورو جز مصوبات گذشته است و تاکید اسکندر مؤمنی است که پیگیری کنیم تا این منابع جذب شوند. ١۶٠ میلیون یورو جذب شده و پیگیر هستیم تا مابقی آن یعنی ٣۴٠ میلیون یورو نیز جذب شود.
نصرتی در پایان گفت: از صندوق توسعه ملی و منابع بانک مرکزی پیگیر ٣٠٠ میلیون دلار نیز هستیم اما در کل این موضوع وظیفهای نبوده و صرفاً کمک بوده است. در موضوع اتوبوس از سال ٨٩ منتفی شده و اگر منابع مشکوک الوصل وصول شود ما آن کارها را انجام میدهیم اما چند روز پیش هم مشخص شد آن منابع مشکوک الوصول وجود ندارد و قابلیت تزریقش نیست. یعنی دیگر همه منابع به منابع داخل شهرداریها برمیگردد.