اقتصادی

نسل جدید جتا VS۵ و جتا VS۷ به بازار ایران می‌آیند؛ افت قیمت در انتظار نسخه‌های قبلی

به گزارش هشت صبح و به نقل از انتخاب :

ماموت خودرو در دور جدید واردات خودرو به ایران محصولاتی از زیرشاخه اقتصادی و چینی فولکس واگن، جتا، را به بازار ایران آورده است. جتا VS5 و جتا VS7 دو محصول شناخته‌شده جتا در بازار ایران هستند. این خودروها باوجود تبلیغات بسیار، در بازار موفق نبودند و اکنون شاهد اختلاف قیمت معکوس آن‌ها هستیم؛ به‌عبارتی قیمت جتا VS5 و جتا VS7 در بازار آزاد ارزان‌تر از قیمت آن‌ها در کارخانه است. درعین‌حال ماموت خودرو تصمیم گرفته نسخه‌های فیس‌لیفت این دو خودرو را با نام نیو جتا وارد بازار ایران کند.

 

محصولات وارداتی جدید ماموت خودرو، به‌زودی در بازار

 

نسخه‌های فیس‌لیفت جتا VS5 و جتا VS7 جایگزین مدل‌های پیشین این خودرو می‌شوند که پیش‌ازاین وارد بازار ایران شده‌اند. این خودروها با مدل ۲۰۲۵ در بازار جهانی عرضه می‌شوند؛ درنتیجه زمستان ۱۴۰۳ نزدیک‌ترین زمان به ورود این خودروهاست.

 

ازآن‌جایی‌که با نسخه‌های فیس‌لیفت خودروهای جتا روبه‌رو هستیم، ظاهر این دو خودرو نیز اندکی تغییر کرده است. بخش قابل‌توجهی از این تغییرات را در نمای جلو می‌بینیم که جلوپنجره مشکی‌رنگ و X شکل جدید،‌ فضای زیادی از نمای جلو را به خود اختصاص داده است. تغییراتی را نیز در شکل چراغ‌ها و دی‌لایت‌ها مشاهده می‌کنیم. این تغییرات در جتا VS7‌ شکل دیگری به خود گرفته‌اند تا هر دو خودرو ظاهر متمایزی داشته باشند.

 

ثبات‌بخش فنی

 

باوجود تغییرات ظاهری مدل ۲۰۲۵، جتا VS5 و جتا VS7 فیس‌لیفت همچنان از موتور ۱.۴ لیتری توربوشارژر فولکس واگن بهره می‌برند. این پیشرانه حداکثر ۱۴۸ اسب‌بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن‌متر گشتاور آزاد می‌کند. گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک آیسین نیز وظیفه انتقال قدرت به چرخ‌های جلو را در این خودرو برعهده دارد.

 

یکی از معضلات خودروهای چینی در بازار ایران تغییر نسل سریع آن‌هاست. این مسئله باعث می‌شود قطعات ظاهری خودروهای قدیمی در بازار کمیاب شوند. علاوه‌براین، ازآن‌جایی‌که خودرو در ایران کالای سرمایه‌ای به حساب می‌آید، عرضه نسل جدید قیمت نسخه‌های قبلی را کاهی می‌دهد. این رویه ممکن است برای جتا VS5 و جتا VS7 تشدید شوند؛ چراکه این دو خودرو هم‌اکنون افت قیمت شدیدی در بازار دارند. برای بررسی بیشتر قیمت‌ها جدول زیر را تهیه کرده‌ایم:

 

جدول مقایسه قیمت جتا VS5 و VS7، مهر ۱۴۰۳:

نسل جدید جتا VS۵ و جتا VS۷ به بازار ایران می‌آیند؛ افت قیمت در انتظار نسخه‌های قبلی

در جدول بالا مشاهده می‌کنید که جتا VS7 در بازار آزاد حدود نیم‌میلیارد تومان ارزان‌تر از کارخانه عرضه می‌شود. عرضه نسل جدید این خودرو می‌تواند این اختلاف قیمت معکوس را تشدید کند. این وضعیت ضرر شدیدی به نخستین گروه خریداران جتا VS7 زده و از سوی دیگر این خودرو را به گزینه‌ای معقول برای مصرف‌کنندگان تبدیل کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا