استان ها

پیشنهاد اختصاص فضاهای شهری برای عرضه محصولات تولیدکنندگان – هشت صبح

به گزارش هشت صبح و به نقل از مهر :

به گزارش خبرنگار مهر، عمار ایزدیار ظهر چهارشنبه در نشست کمیسیون برنامه و بودجه و حقوقی شورای عالی استان‌ها که در سالن کنفرانس مجتمع فرهنگی تفریحی میلاد کرج برگزار شد، گفت: امید است در این جلسه از طریق تبادل تجربیات بتوانیم گام‌های مؤثری را در راستای اقتصاد شهری در حوزه‌هایی که قانون پیش بینی کرده به ویژه درآمدهای پایدار که اخیراً قانون آن به تصویب شورای شهر رسیده برداریم.

وی از تحقق ۱۱۱ درصدی بودجه شهرداری کرج به میزان حدود یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ خبر داد و با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۱ نیز شاهد تحقق ۱۰۸ درصدی بودجه بودیم، مطرح کرد: امسال هم بودجه شهرداری کرج ۲۰ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده که در متمم بودجه به ۲۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان تاکنون افزایش یافته و متمم بودجه در روزهای آتی به صحن شورا می‌آید.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر کرج در رابطه با طرح قانون تسهیل تولید، توزیع و عرضه محصولات و فرآورده‌های کشاورزی به عنوان یکی از دستور جلسات این نشست بیان کرد: در دنیا و کشور ما نظام تولید، عرضه و مصرف مشخص شده است، بنابراین اینکه به دنبال یک بخش باشیم، امکان پذیر نیست و اقتصاد دنیا و شهر این را نمی‌پذیرد.

ایزدیار افزود: این را در شهرهای کوچک نیز می‌توان اجرا کرد، در این شهرها فضاهای مکث شهری وجود دارند که می‌توان از آنها استفاده کرد. به عنوان مثال در گیلان و مازندران، تولیدکنندگان خرد محصولات خود را در نقطه‌ای از شهر عرضه می‌کنند اما معمولاً شهرداری‌ها نقشی در آن ندارند؛ می‌توانیم نظامی را برای این کار ایجاد و بستر لازم را برای استفاده تولیدکنندگان خرد و کمک به اقتصاد خانوار فراهم کنیم.

وی با تاکید بر اینکه به عنوان مثال کشاورزی که ۳۰ تن تولید دارد، باید بر تولید متمرکز شود و کیفیت را افزایش دهد و عرضه را به مجموعه متخصص واگذار کند، خاطرنشان کرد: در شهرداری‌ها برای واگذاری اماکن آئین نامه وجود دارد اما در مورد اینکه اماکن به چه کسی واگذار شوند، در آئین نامه مالی معاملاتی آمده که باید به سراغ کمیسیون حراج رفت؛ این قانون کمی دست ما را بسته است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر کرج بیان کرد: به عنوان مثال ۵۰ کشاورز عمده به ما مراجعه می‌کنند و ما ۲۰ فضا در اختیار داریم، چگونه می‌توانیم آنها را ارزیابی و بر اساس چه مکانیزمی فضاها را واگذار کنیم؟ در کرج یک میدان بزرگ عرضه میوه و تره بار داریم که عرصه آن متعلق به شهرداری بوده که در سال ۱۳۶۸ حجره‌های آن را واگذار کرده و اکنون بخشی از حاکمیت آن با شهرداری است.

ایزدیار یکی از راهکارهای این موضوع را تشکیل تعاونی‌های روستایی دانست که متولی آن شهرداری‌ها نیستند و عنوان کرد: با توجه به اینکه اجرای این طرح در شهرهای کوچک راحت تر است، شهرداری‌ها می‌توانند یک فضای مکث شهری را در قالب یک سازه سبک مهیا و بستر را برای تولیدکنندگان خرد فراهم کنند و برای تولیدکنندگان عمده نیز باید سرمایه گذاری‌های بزرگ پیش بینی شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا