مجلس

دیپلماسی پارلمانی برای حمایت از غزه و لبنان/ تاکید بر قدرت ایران – هشت صبح

به گزارش هشت صبح و به نقل از مهر :

خبرگزاری مهر، گروه سیاست: در کنار دیپلماسی عمومی و رسمی، «دیپلماسی پارلمانی» نیز یکی از ظرفیت‌های مهمی است که می‌تواند به پیشبرد اهداف سیاست خارجی کشور کمک کند. از سوی دیگر و با عنایت به اینکه بیش از یک سال از تشدید عملیات وحشیانه رژیم صهیونیستی در غزه می‌گذرد و از آنجایی که صهیونیست‌ها نه تنها به وحشی‌گری‌های خود در غزه پایان ندادند، بلکه دامنه جنگ را گسترش داده و مدتی است که به لبنان نیز حملات وحشیانه می‌کنند، لازم است مجالس دنیا در نشست‌های مختلفی که برگزار می‌کنند، ضمن محکومیت جنایات اسرائیل، راهکاری برای آتش بس فوری در غزه و لبنان پیدا کنند.

یکی دیگر از مسائل مهم در سفرهای نمایندگان مجلس شورای اسلامی به کشورهای خارجی، تقویت مناسبات اقتصادی و تجاری است که این موضوع به ویژه در سفر نمایندگان مجلس به کشورهای همسایه اهمیتی دوچندان می‌یابد.

اهمیت توسعه روابط با همسایگان

در همین راستا، عصر روز چهارشنبه (۱۸ مهر ماه) محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی به دعوت رئیس مجلس تاجیکستان عازم دوشنبه، پایتخت تاجیکستان شد.

وی درباره اهداف سفر خود به تاجیکستان، گفت: فرصت بسیار مهمی است تا از سیاست قطعی دولت چهاردهم و مجلس دوازدهم برای ادامه توسعه روابط با همسایگان استفاده شده که تاجیکستان نقش جدی و اساسی دارد.

دیپلماسی پارلمانی برای حمایت از غزه و لبنان/ تاکید بر قدرت ایران

رئیس مجلس با بیان اینکه این سفر فرصتی برای توسعه روابط و پیگیری امور به خصوص در حوزه مسائل اقتصادی است، گفت: یکی از موضوعات مهم حوزه آب است که با توجه به وضعیت آب در کشور تاجیکستان و بحران آبی در کشور ما به خصوص در حوزه شرق و شمال شرق کشور، این سفر فرصت جدی برای ادامه مذاکرات گذشته بوده تا از ظرفیت آبی این کشور استفاده کنیم.

قالیباف همچنین با اشاره به موضوع فلسطین، گفت: امروز موضوع فلسطین و لبنان و نسل کشی رژیم کودک کش و صهیونیستی را همگان شاهد هستند و این سفر فرصت خوبی است تا با کشورهای فعال در حوزه مسائل حقوق بشر گفت‌وگو کرده و موضوع فشار جهانی برای قطع روابط اقتصادی و فشار سیاسی با رژیم صهیونیستی دنبال شود.

دیدار رؤسای مجالس ایران و تاجیکستان / ‏تاکید‬ بر افزایش قدرت بازدارندگی ایران در برابر دشمنان

محمدباقر قالیباف، صبح روز پنجشنبه در دیدار با رستم امامعلی رئیس مجلس ملی جمهوری تاجیکستان، گفت: توسعه حجم اقتصادی دو کشور در سال‌های اخیر تقریباً سه برابر بوده و حجم تعاملات اقتصادی بین دو کشور بالا رفته است.

وی با اشاره به ضرورت امنیت پایدار و جلوگیری از رشد تروریسم و همچنین قاچاق مواد مخدر و اسلحه در منطقه، بیان کرد: نگاه ایران مبتنی بر توسعه سرزمینی نیست، بلکه نگاه جمهوری اسلامی، حفظ بازدارندگی در مقابل ناامنی‌ها و دشمنی‌هایی است که دشمنان ما دارند. لذا نیازمند این هستیم که قدرتمند باشیم تا اگر مورد تهاجم قرار گرفتیم بتوانیم دفاع خوبی از خود داشته باشیم.

دیپلماسی پارلمانی برای حمایت از غزه و لبنان/ تاکید بر قدرت ایران

قالیباف با بیان اینکه لازمه هرگونه پیشرفت، تحول و رشد اقتصادی، داشتن امنیت پایدار است، بیان کرد: اگر قدرت و امنیت پایدار نداشته باشیم، همچنین اگر قدرت دفاع از خود را نداشته باشیم، حتماً نمی‌توانیم به صلح پایدار و صلح طولانی مدت، برای سرمایه‌گذاری بزرگ و جذب سرمایه برسیم.

رئیس مجلس در این دیدار به تحریم‌های ناجوانمردانه از سوی آمریکایی‌ها هم اشاره کرد و گفت: این تحریم‌ها خلاف همه قوانین بین‌المللی علیه ایران وضع شده است، از این رو راه‌هایی وجود دارد که می‌تواند روابط اقتصادی بین دو کشور را افزایش دهد.

دیدار قالیباف با امامعلی رحمان

در ادامه، محمد باقر قالیباف با امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

دیپلماسی پارلمانی برای حمایت از غزه و لبنان/ تاکید بر قدرت ایران

رئیس مجلس شورای اسلامی در این دیدار با اشاره به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های کلان دو کشور، گسترش روابط همه جانبه و اجرای ۵۰ سند همکاری فی مابین را از جمله گام‌های مهم برای جهش در همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی دوجانبه دانست.

لزوم همکاری کشورهای اسلامی برای رفع مشکلات غزه و لبنان

محمدباقر قالیباف در ادامه برنامه‌های سفر به تاجیکستان و در دیدار با محمدطاهر ذاکرزاده، رئیس مجلس نمایندگان جمهوری تاجیکستان، گفت: مردم ایران و تاجیکستان به واسطه ریشه‌های تمدنی، دینی و زبانی احساس نزدیکی به هم دارند. در چند سال اخیر روابط ایران و تاجیکستان عمیق شده و توسعه روابط دو کشور گسترش داشته است.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های زیادی بین دو کشور ایران و تاجیکستان وجود دارد، بیان کرد: معتقدم همکاری‌های زیادی باید بین دو کشور شکل گیرد که گروه‌های دوستی می‌توانند توسعه همکاری‌ها را پیش ببرند.

دیپلماسی پارلمانی برای حمایت از غزه و لبنان/ تاکید بر قدرت ایران

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به امضای سند همکاری بین ایران و تاجیکستان بیان کرد: در حال حاضر بخشی از این اسناد عملیاتی و بخشی از آنها به مرحله اجرا در نیامده است، لذا تلاش می‌کنیم این اسناد اجرایی شوند.

قالیباف تاکید کرد: ایران و تاجیکستان هر دو در همسایگی افغانستان قرار دارند. به موجب مباحث مربوط به قاچاق مواد مخدر و اسلحه و همچنین موضوعات تروریستی و حوادث تلخی که رژیم صهیونیستی در فلسطین و لبنان ایجاد کرده، کشورهای اسلامی و بشریت باید با هم همکاری داشته باشند تا مشکلات برطرف شود.

گفت‌وگوی قالیباف با رسانه‌های تاجیکستان

همچنین محمدباقر قالیباف در گفت‌وگو با خبرنگاران تاجیکستانی، با ابراز امیدواری در خصوص افزایش تجارت بین ایران و تاجیکستان، بیان کرد: همان طور که در سه سال گذشته تجارت بین دو کشور ایران و تاجیکستان بیش از دو برابر افزایش پیدا کرده است، مطمئناً این میزان تجارت و همکاری در سال‌های آینده با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت.

دیپلماسی پارلمانی برای حمایت از غزه و لبنان/ تاکید بر قدرت ایران

وی همچنین بر این نکته تاکید کرد که ما باید به زبان فارسی و همچنین فرهنگ اصیلی که وجود دارد، توجه داشته باشیم و آن را توسعه دهیم.

تاکید رئیس مجلس بر آتش‌بس در غزه و لبنان

رئیس مجلس شورای اسلامی صبح روز (جمعه، ۲۰ مهر ماه) در کنفرانس بین‌المللی «سی‌امین سالگرد تصویب قانون اساسی جمهوری تاجیکستان» سخنرانی کرد و در بخشی از سخنان خود خواستار توقف فوری جنگ در غزه و لبنان شد و گفت: جنایات و اقدامات تروریستی آشکار رژیم صهیونیستی در یک سال اخیر، نشان آشکار ناتوانی این رژیم در مقابله با ملت‌های فلسطین و لبنان است. رژیم صهیونیستی باید بداند با حملات هوایی و عملیات‌های ترور نمی‌تواند شکست‌های راهبردی خود را جبران کند و تنها سرعت اضمحلال موجودیت خود را شدت می‌بخشد، لذا به جای حملات هوایی و کشتن انسان‌های بی گناه بهتر است هرچه زودتر مسیر توافق برای آتش بس که حداقل حقوق مردم غزه و لبنان را رعایت می‌کند، را در پیش بگیرد.

دیپلماسی پارلمانی برای حمایت از غزه و لبنان/ تاکید بر قدرت ایران

قالیباف در ادامه سخنرانی خود، تاکید کرد: ما رؤسای مجالس و پارلمان‌های کشورها، به نمایندگی از مردم خود وظیفه داریم در قبال اعمال خودسرانه و وحشیانه رژیم صهیونیستی در از بین بردن زنان و کودکان و تضییع حقوق اولیه مردم مظلوم فلسطین واکنش نشان داده و صدای آزادی خواهی و عدالت طلبی آنان باشیم.

ادای احترام هیئت پارلمانی ایران به نخستین رهبر تاجیکستان

محمدباقر قالیباف و هیئت پارلمانی ایران در جریان سفر خود به تاجیکستان، با حضور در میدان دوستی، ضمن اهدای گل به یادبود اسماعیل سامانی (نخستین رهبر تاجیکستان)، به مقام وی ادای احترام کردند.

دیپلماسی پارلمانی برای حمایت از غزه و لبنان/ تاکید بر قدرت ایران

در این مراسم رستم امامعلی، رئیس مجلس ملی و محمدطاهر ذاکرزاده، رئیس مجلس نمایندگان تاجیکستان، هیئت پارلمانی ایران را همراهی کردند.

هدیه ویژه قالیباف به رئیس‌جمهور تاجیکستان

دیپلماسی پارلمانی برای حمایت از غزه و لبنان/ تاکید بر قدرت ایران

محمدباقر قالیباف در دیدار با رئیس جمهور تاجیکستان، نسخه‌ای از شاهنامه فردوسی و مجموعه «دستگاه‌های موسیقی ایران» اثر استاد حسین علیزاده را به وی هدیه داد.

تشریح دستاوردهای سفر

قالیباف در بدو ورود به کشور نتایج و دستاوردهای سفر ۲ روزه هیئت پارلمانی ایران به تاجیکستان را تشریح کرد و گفت: موضوع فلسطین و غزه، افزایش مبادلات تجاری و خدمات مهندسی ایرانی و بررسی راهکارهایی برای حل مشکلات آبی محور مذاکرات با مقامات تاجیکستان بود.‌

دیپلماسی پارلمانی برای حمایت از غزه و لبنان/ تاکید بر قدرت ایران

رئیس مجلس شورای اسلامی توضیح داد: یکی از فرصت‌های کشور تاجیکستان، نعمت آب فراوان در این کشور است که در این خصوص با رئیس جمهور تاجیکستان، صحبت کردیم تا بخشی از آب این کشور به ترکمنستان انتقال یافته تا بتوانیم از طریق سد دوستی فرصت برداشت حقابه بیشتری برای شرق کشور و استان خراسان رضوی داشته باشیم که جزئیات آن در جلسات خصوصی بررسی و پیگیری خواهد شد.

وی بیان کرد: یکی از موضوعات مهم نیز تأمین امنیت منطقه است، به ویژه از آنجایی که ما کشورهای همسایه افغانستان هستیم، نیازمند تبادل و ایجاد هماهنگی برای برقراری ثبات و امنیت به ویژه در حوزه مبارزه با قاچاق مواد مخدر و اسلحه هستیم، لذا این موضوعات نیز از محورهای گفت‌وگو در تاجیکستان بود.

گفتنی است چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی یعنی فتح الله توسلی، سارا فلاحی، علی بابایی کارنامی، حسین امامی‌راد، روح‌الله عباسپور و هادی محمدپور ریاست مجلس را در این سفر همراهی کردند.

لازم به ذکر است، صبح امروز نیز قالیباف برای گفت‌وگو با مقامات کشور لبنان و اعلام حمایت از جریان مقاومت و ایستادگی مردم این کشور مقابل جنایات رژیم صهیونیستی وارد لبنان شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا