اقتصادی

شناسایی علل وقوع جرم در حوزه بورس – هشت صبح

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش هشت صبح و به نقل از مهر :

به گزارش خبرگزاری مهر، سید امیر مرتضوی قائم‌مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در نشست با جمعی از مسئولان سازمان بورس کشور به اهمیت اقتصاد در مباحث پیشگیری از وقوع جرم تاکید کرد و افزود: اقتصاد بسیار اهمیت دارد و به نوعی یکی از اولویت‌های مهم معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، اقتصاد است.

وی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) هم در ۱۵ سال اخیر همواره تاکید بر اقتصاد و معیشت مردم فرمودند و در نام‌گذاری شعارهای سال مقوله‌های اقتصادی را آورده‌اند؛ از این رو یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایی که باید ورود جدی به آن داشت تا حال مردم را بهتر کند، حوزه اقتصاد است.

مرتضوی افزود: اقتصاد دربرگیرنده محورها و موضوعات مختلفی می‌تواند باشد که یکی از آن‌ها مسئله بازار بورس است و قوه قضائیه باید نسبت به آن ورود جدی و اثرگذار داشته باشد.

قائم‌مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه اظهار داشت: طبق بند ۵ اصل ۱۵۶ قانون اساسی، مدیریت پیشگیری از وقوع جرم با قوه قضائیه و معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم است؛ البته نه تنها قوه قضائیه بلکه همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها در این امر دارای تکلیف هستند از این رو پیشگیری یک امر فراقوه‌ای است که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب و رئیس قوه قضائیه نیز قرار دارد.

وی اضافه کرد: وزارت اقتصاد و امور دارایی و بانک مرکزی باید زمانی که بورس دچار مسئله یا مشکل می‌شود که ممکن است علل و عوامل متعددی در آن اثرگذار باشند، به موضوع ورود داشته و با انجام کارهای کارشناسی به آن بپردازند؛ از این رو اگر می‌خواهیم در این حوزه موفق باشیم باید سازمان‌ها و دستگاه‌هایی که در حوزه بورس مرتبط هستند را شناسایی و سپس برای هر کدام نقش و وظیفه‌ای را تعریف و طبق قانون و دستورالعمل آن‌ها را اجرایی و عملیاتی کرد؛ زیرا ماهیت امر پیشگیری، رویکرد مشارکتی چند نهادی را می‌طلبد.

این مقام قضائی اظهار داشت: قوه قضائیه باید در همه ابعاد از حیث پیگیری، نظارت، حمایت و پشتیبانی قانونی نسبت به سازمان بورس، به نوبه خود انجام وظیفه کند و در اجرای قانون نظارت و ورود اثرگذار داشته باشد.

مرتضوی تصریح کرد: نمی‌شود قوه قضائیه که وظیفه نظارتی و حمایتی از اجرای درست قانون دارد در کنار بورس کارهای اجرایی انجام دهد؛ در این صورت جایگاه قوه قضائیه که نقش نظارتی و حمایتی دارد مخدوش می‌شود.

وی ادامه داد: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم باید در ارتباط با حوزه‌های شناسایی علل وقوع جرم در حوزه بورس، خصوصاً در فضای مجازی به‌صورت ویژه کار کند و البته باید بر اساس حکمرانی قضائی، مسئله‌محوری در دستور کار باشد و سند تحول و تعالی قوه قضائیه ملاک عمل قرار گیرد.

قائم‌مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه افزود: باید از ظرفت‌های گوناگون مانند رسانه‌ها استفاده کرد تا بورس معرفی شود و اگر در جایی نیاز به تذکر است هشدارها داده شود زیرا بر اساس فرمایش رهبر معظم انقلاب، همه دستگاه‌ها در امر پیشگیری نقش دارند و باید به هر طریقی که می‌توانند مانع از تشکیل پرونده قضائی در قوه قضائیه شوند.

مرتضوی گفت: در کنار تفاهم‌نامه منعقد شده، باید کمیته کارشناسی وجود داشته باشد که بتواند در حوزه بورس و راهکارهای پیشگیری از وقوع جرم و ورودی پرونده در این رابطه، تولید محتوا کند و محتوای تولید شده از طریق رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به اطلاع مردم برسد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا