اقتصادی

قیمت تضمینی گندم ۲۰ هزار و ۵۰۰ است / دولت ۳۰۰همت یارانه گندم و آراد می‌دهد/پیشنهاد کشاورزان قیمت ۲۳هزار و ۵۰۰ برای هر کیلوگندم بود /سالانه ۱۵میلیون تن تولید گندم داریم

به گزارش هشت صبح و به نقل از انتخاب :

قیمت گذاری گندم تماما در دست دولت است و در این چارچوب، دولت ناچار به پرداخت یارانه های سنگینی شده است. امروز اعلام شد که دولت قیمت خرید گندم تضمیمی را ۲۱ هزار تومان اعلام کرده اما شورای قیمت گذاری نظر دیگری دارد. رئیس بنیاد ملی گندم کاران مدعی است که قیمت ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان است.

عطاالله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندمکاران، درباره خبر قیمت گذاری خرید تضمینی گندم به میزان ۲۱ هزار تومان به «انتخاب» گفت: «خبر خرید گندم تضمیمی ۲۱ هزار تومان دروغ است. این قیمت را شورای قیمت‌گذاری تعیین می‌کند. پیشنهاد ما به رئیس جمهور این بود که می‌تواند جایزه‌ی تحویل درنظر بگیرد. یعنی هرکسی گندم‌اش را به دولت تحویل دهد، یک جایزه مالی بگیرد. قیمت دقیق خرید گندم توسط دولت کیلویی ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان است. آرد برای دولت ۲۶ هزار تومان تمام می‌شود اما با قیمت ۹۰۰ تومان عرضه می‌کند. دولت حداقل سالیانه ۳۰۰ همت یارانه آرد و گندم می‌دهد.» 

وی در رابطه با قیمت پیشنهادی کشاورزان گفت: «قیمت ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان بعد از جلسات متعدد انتخاب شده است. تعدادی از کشاورزان با توجه به بالارفتن هزینه‌های تولید، قیمت بالاتری درنظر داشتند. کشاورزان مدعی‌اند این قیمت برای سال آینده تعیین شده و در سال دیگر تورم بالا می‌رود. قیمت پیشنهادی کشاورزان ۲۳ هزار تومان در هر کیلو بود. ما از رئیس جمهور و آقای وزیر درخواست کردیم که یک مبلغی به عنوان تشویق کشاورزان درنظر بگیرند که تمامی کشاورزان از تحویل گندم راضی شوند.» 

او افزود: کشاورزان اگر گندم را به دولت ندهند، باید به دلال‌ها بدهند. گندم انحصار صادرات دارد و در حال حاضر تنها خریدار اصلی دولت است. 

هاشمی درباره میزان تولید گندم گفت: «چون خریدار و فروشنده گندم، دولت است، باید قیمت بازار را خودش تنظیم کند. دولت باید دخل و خرجش را با هم تنظیم کند و باعث بالارفتن قیمت‌ها نشود. من از آقای پزشکیان می‌خواهم برای پایداری خودکفایی گندم، بسته‌های تشویقی برای کشاورزان درنظر بگیرند. میزان تولید گندم ما امسال ۱۴.۵ تا ۱۵ میلیون تن بود که ۱۲.۵ میلیون تن آن خریداری شد. باقی گندم برای قسمتی از بذر و تأمین نیاز کشاورزان صرف می‌شود. مصرف بذر ما ۱.۵ میلیون تن است.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا