اقتصادی

سامانه ثبت‌نام وام ازدواج شبانه روزی شد

به گزارش هشت صبح و به نقل از انتخاب :

تسنیم: همزمان با اتمام اولتیماتوم مجلس به بانک مرکزی برای بازگشایی سامانه ثبت نام وام ازدواج و فرزند، مدیراعتبارات بانک مرکزی اعلام کرد: ضمن به روزرسانی سامانه ثبت نام وام ازدواج زمینه برای ثبت نام شبانه‌روزی و رزرو بانک مورد نظر توسط متقاضیان فراهم شد .

 

بعد از اولتیماتوم یک هفته‌ای کمیسیون اصل ۹۰ به بانک مرکزی برای بازگشایی سامانه ثبت‌نام وام ازدواج و فرزند، این سامانه باز شد و متقاضیان می توانند ثبت ‌نام کنند.

 

وام ازدواج، فرزند و ودیعه مسکن از جمله پرچالش‌ترین وام‌هایی است که از نظام بانکی می‌توان دریافت کرد، اما مصائب دریافت وام فرزند و ازدواج به‌دلیل قرض‌الحسنه بودن نسبت به سایر وام‌ها بیشتر است.

 

اختلال گسترده و عدم امکان نام‌نویسی در سامانه وام ازدواج و فرزند مهمترین مشکل در گام نخست اقدام برای دریافت این تسهیلات به حساب می‌آمد؛ بعد از جلسه بانک مرکزی و کمیسیون اصل ۹۰، اعلام شد: بانک مرکزی یک هفته مهلت دارد تا سامانه را برای نام‌نویسی و ثبت‌نام متقاضیان وام ازدواج و فرزند باز کند.

 

برهمین اساس نیز در همان ایام بانک مرکزی از برنامه ریزی برای امکان ثبت نام ۲۴ ساعته برای متقاضیان وام ازدواج خبر داده بود؛ این وعده بعد از گذشت چند روز با به روز رسانی سامانه ثبت نام محقق شده است.

 

مهدی صحابی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، ضمن تشریح دسترسی های جدید افزوده شده به سامانه ثبت تقاضای متقاضیان وام ازدواج گفت: با بروزرسانی جدید سامانه ثبت نام  قرض‌الحسنه ازدواج صورت گرفته، متقاضیان می توانند در تمام ساعات شبانه روز، ثبت نام اولیه را انجام دهند و چنانچه بانک عامل مورد نظر آنها دارای سهمیه نبود آن بانک را رزرو کنند.  

 

وی با اشاره به اینکه در گذشته ثبت نام متقاضیان تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج در سامانه بانک مرکزی با دشواری هایی همراه بود، تصریح کرد: با توجه به گزارش های دریافتی مبنی بر دشواری ثبت نام در سامانه قرض‌الحسنه ازدواج، این سامانه به‌روز و تغییراتی در آن ایجاد شده است.  

 

وی در ادامه به تشریح روند ثبت نام متقاضیان در سامانه قرض‌الحسنه ازدواج پرداخت و تصریح کرد: بر اساس به‌روزرسانی‌های جدید، متقاضیان می‌توانند در هر ساعت از شبانه روز وارد سامانه بانک مرکزی شوند و پس از احراز هویت از طریق کد ملی و شماره همراه خود، ثبت نام اولیه را انجام دهند. در ثبت نام اولیه، اطلاعات مورد نیاز از جمله اطلاعات هویتی، سکونتی و سایر اطلاعاتی که برای استعلام توسط سامانه بانک مرکزی مورد نیاز است، وارد می شود.  

 

مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی با اشاره به اینکه متقاضیان پس از ثبت نام اولیه در سامانه، پیامی با عنوان «ثبت نام اولیه انجام شد» در سامانه مشاهده خواهند کرد، بیان داشت: پس از دریافت این پیام، متقاضیان می توانند روند ثبت نام را ادامه و گزینه «انتخاب بانک مورد نظر» را انتخاب کنند. بر این اساس، چنانچه بانک عاملی که مدنظر فرد متقاضی است، دارای سهمیه باشد می تواند آن بانک را انتخاب کند و پس از دریافت کد رهگیری ثبت نام او قطعی می شود. اما چنانچه بانک مدنظر فرد متقاضی دارای سهمیه نباشد وی می تواند با مشاهده فهرست بانک های ذخیره که در آن تعداد متقاضیان ذخیره هر بانک نشان داده می شود، ثبت نام انجام دهد.  

 

صحابی در ادامه خاطرنشان کرد: چنانچه متقاضی در فهرست ذخیره یک بانک قرار گیرد مجدداً پیامی مبنی بر «ثبت نام اولیه و انتخاب بانک ذخیره انجام شد» در سامانه مشاهده خواهد کرد. بر این اساس هر زمان متقاضی به قسمت «مشاهده وضعیت» سامانه ثبت نام مراجعه کند می تواند وضعیت ثبت نام خود را مشاهده کند.  

 

وی افزود: پس از انتخاب بانک عامل موجود در فهرست ذخیره توسط فرد متقاضی، سامانه پس از تخصیص سهمیه آن بانک به صورت هوشمند ثبت نام فرد را قطعی می کند و برای فرد متقاضی کد رهگیری به صورت پیامک ارسال می شود. سایر مراحل از جمله تعیین شعبه نیز به مرور انجام خواهد شد.  

مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی در پایان تصریح کرد: در به روزرسانی جدید سامانه، این امکان وجود دارد که هر فرد بتواند تا دو مرتبه بانک رزرو شده خود را تغییر دهد.

 

لازم به ذکر است در راستای اجرای قوانین بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور و قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، از ابتدای سالجاری تا تاریخ ۰۱/۰۷/۱۴۰۳، بالغ بر ۸۸۰ هزار میلیارد ریال شامل ۲۶۴.۰۰۰ فقره تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به متقاضیان اعطا شده که در مقایسه با مبلغ ۷۳۸ هزار میلیارد ریال سهمیه تکلیفی بابت این تسهیلات تا تاریخ مزبور، عملکرد بیش از ۱۱۹ درصدی را از سوی شبکه بانکی شاهد می باشیم.

 

به گزارش تسنیم، مبلغ وام ازدواج ۱۴۰۳ با توجه به سن متقاضیان بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان است و به زوجین کمک می‌کند که بتوانند برخی از هزینه‌های ابتدایی برای تشکیل زندگی مشترک خود را تأمین کنند.

 

وام فرزندآوری نیز براساس قانون به پدر اطفالی که تاریخ تولد آنان از ۱۴۰۰/۰۱/۰۱ به بعد است و در داخل ایران متولد شده‌اند، تعلق می‌گیرد؛ مبلغ وام برای فرزند اول مبلغ ۴۰ میلیون تومان با دوره بازپرداخت ۳ سال (۳۶ ماه)، فرزند دوم مبلغ ۸۰ میلیون تومان با دوره بازپرداخت ۴ سال (۴۸ ماه)، فرزند سوم مبلغ ۱۲۰ میلیون تومان با دوره بازپرداخت ۵ سال (۶۰ ماه)، فرزند چهارم مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان با دوره بازپرداخت ۶ سال (۷۲ ماه) و فرزند پنجم به بعد مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان با دوره بازپرداخت ۷ سال (۸۴ ماه) است.

 

متقاضیان وام ازدواج و فرزند برای دریافت این تسهیلات باید در سامانه بانک مرکزی ثبت‌نام کنند؛ اما به‌دلیل صف طولانی این تسهیلات و اذعان بانک مرکزی به دستِ خالی نظام بانکی در این حوزه، در هفته‌های اخیر ثبت‌نام در سامانه با اختلال همراه بوده است.

 

متقاضیان این تسهیلات به‌خوبی درک می‌کنند که حتی بعد از اینکه موفق به ثبت‌نام اینترنتی هم شوند و شعبه بانک هم مشخص شود باز نمی‌توانند نفس راحت بکشند چراکه وقتی به شعبه می‌روند و با وثایق مدنظر بانکها مواجه می‌شوند، رسماً با چالش‌های جدی و جدیدی برای دریافت وام مواجه می‌شوند.

 

امیدواریم با همکاری بانک مرکزی و مجلس ورای اسلامی راهکاری مشخص و تعیین‌کننده برای رفع مشکلات مردم در این حوزه انتخاب شود تا بلکه گره کور وام ازدواج و فرزند بالاخره باز شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا