اقتصادی

انتخاب نادرست «زمان سمپاشی فروت ست»، میوه‌های باغتان را تا ۳۰٪ کاهش می‌دهد!

به گزارش هشت صبح و به نقل از انتخاب :

انتخاب نادرست «زمان سمپاشی فروت ست»، میوه‌های باغتان را تا ۳۰٪ کاهش می‌دهد!

درختان باغ شما برای تولید میوه‌های باکیفیت به مراقبت و تغذیه دقیقی نیاز دارند. یکی از مهم‌ترین بخش‌های این مراقبت، سمپاشی فروت ست در زمان مناسب است. فروت ست کودی است که به تنظیم میوه‌دهی درختان کمک می‌کند و شامل عناصری مانند نیتروژن، پتاسیم، آهن، کلسیم، بور، روی، منگنز، منیزیم و آمینو اسید است. در این مطلب به زمان‌بندی درست سمپاشی فروت ست و نکات مهم آن می‌پردازیم.

اهمیت زمان‌بندی دقیق در سمپاشی فروت ست

تأکید بر رعایت دقیق زمان سمپاشی فروت ست به این دلیل است که این کود تنها در یک بازه زمانی کوتاه اثرگذاری دارد. اگر این زمان از دست برود، خسارت‌هایی مثل ریزش جوانه‌ها و سال‌آوری رخ می‌دهد که دیگر با هیچ کود تقویتی قابل جبران نخواهد بود. در بخش بعدی مناسب‌ترین زمان استفاده از این کود آورده شده است.

بهترین زمان برای سمپاشی فروت ست طبق توصیه کارشناسان

مهم‌ترین اندام درخت در تولید میوه، جوانه‌های زایشی آن است. چنانچه ذخایر کافی درون این جوانه‌ها وجود داشته باشد جوانه‌های قوی تر با ریزش کمتر، گرده افشانی باکیفیت و میوه‌های درشت‌تری خواهید داشت. کود فروت ست در سه مرحله قابل مصرف است. 

مصرف فروت ست در ابتدای بهار

بهترین زمان برای استفاده از کود فروت ست زمانی است که جوانه‌های درختان در بهار شروع به رشد کرده و اولین برگ‌ها ظاهر می‌شوند؛ یعنی اواخر اسفند یا اوایل فروردین. توجه داشته باشید که این کار باید قبل از باز شدن شکوفه‌ها انجام شود.

این زمان بندی به تقویت گلدهی، جلوگیری از ریزش شکوفه و بهبود سبزینگی و رشد رویشی درخت و فتوسنتز بیشتر، کمک می‌کند.

همچنین، مصرف فروت ست در بهار باعث می‌شود درخت در مواجهه با تنش‌هایی مانند سرمای بهاره و خشکی، مقاومت بیشتری داشته باشد و شکوفه‌ها دچار ریزش نشوند.

مصرف فروت ست هنگام فندقی شدن میوه

استفاده از فروت ست هنگام فندقی شدن میوه می‎‌‌تواند کمک کند که تقسیمات سلولی میوه بیشتر انجام شود و میوه درشت و خوش طعم شود. البته مصرف فروت ست در این مرحله اختیاری است اما چنانچه فروت ست را استفاده نکردید باید از کودهای جایگزین برای تقویت میوه‌ها استفاده کنید.

مصرف فروت ست بعد از برداشت

بعد از برداشت محصول، درخت نیاز به تقویت دارد چون تمام مواد مغذی صرف تشکیل میوه شده است. در همین زمان، جوانه‌های زایشی سال بعد نیز شکل گرفته‌اند و نیاز به تغذیه دارند. در واقع، نیمی از میوه‌دهی سال آینده به مراقبت شما در این دوره بستگی دارد. 

هرچه زمان بیشتری از برداشت بگذرد، توانایی برگ‌ها برای جذب مواد مغذی و انجام فعالیت‌های زیستی کمتر می‌شود. بنابراین، مصرف فروت ست را به تأخیر نیندازید و تا زمانی که برگ‌ها هنوز سبز هستند و خزان کامل نشده، محلول‌پاشی را انجام دهید.

فروت ست بهاره مهم‌تر است یا فروت ست پاییزه؟

توصیه ما این است که برای کسب بهترین نتیجه، در هر دو فصل از فروت ست استفاده کنید. اما اگر فقط یک بار شرایط مصرف این کود را دارید، فروت ست پاییزه را در اولویت قرار دهید.

فروت ست پاییزه فروتست بهاره اهمیت بیشتری دارد.

در بیشتر درختان میوه، عناصر لازم برای تشکیل میوه از ذخایری که در پاییز از فروت ست دریافت کرده‌اند، تأمین می‌شود و این تغذیه نقش مهمی در باردهی سال آینده دارد.

چه عواملی باعث کاهش ۳۰ درصدی محصول می‌شوند؟

فرض کنید که بازه طلایی مصرف فروت ست را از دست داده‌اید. اگر در فصل بهار، پس از گلدهی اقدام به مصرف فروت ست کنید، به احتمال زیاد با ریزش جوانه‌ها مواجه خواهید شد، زیرا یکی از اصول کوددهی این است که در زمان گلدهی نباید هیچ‌گونه کودی استفاده شود.

محلول پاشی فروت ست در زمان گلدهی درخت اشتباه است.

 با این کار، نه‌تنها به درخت کمک نمی‌کنید، بلکه ممکن است خسارت جبران‌ناپذیری به بار آورید. در صورتی که این بازه را از دست داده‌اید، بهتر است صبر کنید و تغذیه درخت را به زمان فندقی شدن میوه موکول کنید. هرچند که این کار تعداد میوه‌ها را افزایش نمی‌دهد، اما حداقل می‌توانید کیفیت آن‌ها را بهبود دهید.

در فصل پاییز، بازه بسیار ارزشمند کوددهی با فروت ست فرا می‌رسد. اگر این کوددهی را به تعویق انداخته‌اید یا اصلاً انجام نداده‌اید، ممکن است درخت نتواند عناصر ضروری برای باردهی سال بعد را ذخیره کند. چنانچه محلول‌پاشی فروت ست را پس از ریزش کامل برگ‌ها انجام دهید، درخت دیگر قادر به جذب مواد مغذی نخواهد بود و تلاش شما بی‌فایده خواهد ماند.

اگر فروت ست پاییزه را کاملاً نادیده گرفته‌اید، احتمال بروز پدیده سال‌آوری زیاد است. در این حالت، پس از یک سال باردهی زیاد، درخت سال بعد را به استراحت می‌پردازد و باردهی آن حداقل ۳۰ درصد کاهش می‌یابد یا حتی هیچ محصولی تولید نمی‌کند. مصرف به‌موقع فروت ست می‌تواند این دوره استراحت را کوتاه کند و انرژی ازدست‌رفته درخت را بازیابی کند. علاوه بر این، عواملی مانند عدم هرس مناسب و شرایط آب‌وهوایی نامساعد نیز می‌توانند به کاهش محصول کمک کنند.

اشتباهات رایج کشاورزان در سمپاشی فروت ست 

علاوه بر انتخاب زمان نادرست، اشتباهات رایج دیگری هم وجود دارد که باید از انجام آنها پرهیز کنید. به عنوان مثال:

استفاده از دوز نادرست: استفاده از دوز نادرست در سمپاشی فروت ست می‌تواند اثرات منفی جدی داشته باشد. اگر مقدار سم بیشتر از حد توصیه‌شده باشد، ممکن است به گیاهان آسیب برساند و حتی باعث سوختگی برگ‌ها یا آسیب به میوه‌ها شود. 

از طرف دیگر، اگر دوز کمتری استفاده شود، گیاه به اندازه کافی مواد مغذی و محافظت لازم را دریافت نمی‌کند، و در نتیجه تأثیرات مطلوب سمپاشی فروت ست، مانند بهبود گلدهی و میوه‌دهی، کاهش می‌یابد.

عدم توجه به شرایط آب و هوایی: عدم توجه به شرایط آب و هوایی در سمپاشی فروت ست می‌تواند به شدت روی اثرگذاری کود و نتیجه کار تأثیر بگذارد. برای مثال، اگر سمپاشی در هوای بارانی یا باد شدید انجام شود، کود به سرعت شسته یا پراکنده می‌شود. 

همچنین، در هوای خیلی گرم، تبخیر سریع کود، مانع جذب کافی توسط درخت می‌شود. بنابراین، باید پیش بینی هواشناسی را مشاهده کرده و مطابق با آن برنامه ریزی کنید تا حداقل دو روز قبل و بعد محلول پاشی، بارندگی نباشد.

انتخاب زمان نامناسب برای سمپاشی: دقت کنید که بهترین زمان برای سمپاشی فروت ست ابتدای روز یا عصر است که هوا خنک‌تر است که نور خورشید کمتر است و امکان تبخیر کود وجود ندارد.

برای به حداکثر رساندن بهره‌وری و کیفیت محصول، لازم است کشاورزان به جزئیات مهمی مانند زمان، دوز و شرایط مناسب سمپاشی فروت ست توجه کنند. با رعایت این اصول و اجتناب از اشتباهات رایج، می‌توان به نتایج مطلوب‌تری دست یافت و سلامت و باردهی درختان را تضمین کرد.

منبع: آشااگری asha-agri.com

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا