سیاسی

روزنامه سازمان تبلیغات: مرکز «گوته» در تهران افراد نخبه را شناسایی کرده و به صورت غیر قانونی به آن‌ها در دریافت بورسیه‌های تحصیلی در آلمان کمک می‌کرد

به گزارش هشت صبح و به نقل از انتخاب :

فرهیختگان نوشت: کمتر از یک ماه پس از یورش پلیس آلمان به مراکز اسلامی متعلق به ایران و مصادره این مراکز، تهران با اعلام ممنوعیت فعالیت دو شعبه «موسسه آموزش زبان آلمانی» (DSIT) در خیابان‌های یخچال و دیباجی جنوبی، این دفاتر را پلمب کرد. تصمیم به بستن دفاتر این موسسه آلمانی آن هم چند هفته پس از اقدام علیه مرکز اسلامی هامبورگ و مراکز وابسته، در رسانه‌های داخلی و بین‌المللی، تفسیر به «اقدام متقابل» ایران شد.

اگرچه برپایه حقوق بین‌الملل عمومی، ایران امکان اقدام متقابل در واکنش به بهانه‌جویی‌های برلین را داشت، اما حداقل به دو دلیل به نظر نمی‌رسد که این تصمیم، بر این پایه انجام گرفته باشد:۱- اگر تهران بنای اقدام متقابل داشت، نیاز به اتلاف وقت تقریبا سه هفته‌ای نبود و بلافاصله دست به چنین کاری می‌زد. ۲- تهران گزینه‌ای بهتر برای اقدام متقابل داشت. طبیعتا به جای یک موسسه آموزش زبان، آلمانی‌ها مراکز و موسسات دیگری در ایران دارند که تعطیلی آن‌ها می‌توانست پیام روشن‌تری به برلین مخابره کند. اگر تهران اقدامش را در چهارچوب حقوق بین‌الملل عمومی تعبیر نمی‌کند، پس بر چه اساسی اقدام به تعطیلی مرکز آموزش زبان آلمانی گرفته شده است؟

یکی از نگران کننده‌ترین برنامه‌هایی که موسسه (DSIT) در قالب آموزش زبان آلمانی در حال پیشبرد آن است، دو طرح BKD (Bildungskooperations Deutsch) و PASCH است. این دو برنامه، بر یک حوزه متمرکز هستند؛ تربیت دانش‌آموزان با باور‌های غربی. البته این تنها آلمانی‌ها نیستند که چنین برنامه‌ای را در ایران دنبال می‌کنند. آمریکایی‌ها نیز با روش‌های گوناگون تلاش بر تعلیم دانش‌آموزان ایرانی با آموزه‌های غربی دارند.

حالا آلمانی‌ها با برنامه (BKD) دقیقا همان پروژه‌ای را که آمریکایی‌ها به صورت مجازی و زیرپوستی دنبال می‌کنند، به شکلی عیان در مدارس ایرانی پیاده‌سازی می‌کنند. این برنامه در واقع بخشی از تلاش‌های گسترده‌تری برای ترویج زبان و فرهنگ آلمانی در سراسر جهان است. با این حال در این برنامه، تمرکز اصلی روی معلمان است.

گوته در این برنامه اقدام به پشتیبانی از معلمان، مدارس و نهاد‌های آموزشی‌ای می‌کند که زبان آلمانی را به‌عنوان زبان خارجی تدریس می‌کنند. در این برنامه منابع آموزشی (کتاب، ابزار آموزشی و حتی تجهیزات) مطابق با نظام آموزش‌وپرورش و وزارت فرهنگ دولت آلمان و مبتنی‌بر ارزش‌های فرهنگی آلمان تدریس می‌شود و معلمان ضمن آموختن این اصول در دوره‌های آموزشی، از سوی موسسه DSIT و درواقع گوته، تحت پشتیبانی فنی و آموزشی قرار می‌گیرند. با تربیت نسلی از معلمان زبان آلمانی مطابق با فرهنگ غربی و همچنین حمایت مالی از آنها، شبکه‌ای از معلمان زبان آلمانی تشکیل می‌شود که این شبکه تضمین‌کننده تعلیم هزاران دانش‌آموزی خواهند بود که از دریچه فرهنگ و ارزش‌های غربی به دنیا می‌نگرند.  

هنوز مشخص نیست این شعب موسسه آموزش زبان آلمانی پس از بررسی تخلفات رخ داده امکان فعالیت در ایران را خواهند داشت یا خیر، اما به‌وضوح مشخص است دیگر آلمانی‌ها این اجازه را پیدا نخواهند کرد در قالب موسسه زبان آلمانی، در زمینه‌هایی که مجوزی درباره آن ندارند، ورود داشته باشند.  

بر اساس اطلاعات بدست آمده توسط روزنامه تهران تایمز «موسسه آموزش زبان آلمانی» (DSIT) که دفاتر آن مرداد ماه امسال توسط نیرو‌های پلیس در تهران پلمپ شد، به عنوان مرکزی پوششی برای دولت آلمان عمل می‌کرد.

فعالیت‌های این مرکز زبان که مستقیما تحت نظارت انستیتو گوته‌ی آلمان بود شامل حمایت مالی از گروه‌های زیرزمینی موسیقی، رقص و فیلم می‌شد. محتوای تولیدی این گروه‌ها خلاف عرف و موازین قانونی و اخلاقی کشور بود. 

این موسسه همچنین با شناسایی افراد مستعد به دولت آلمان کمک می‌کرد شبکه‌های نفوذ گسترده در داخل ایران ایجاد کند.

این مرکز همچنین افراد نخبه را شناسایی کرده و به صورت غیر قانونی به آن‌ها در دریافت بورسیه‌های تحصیلی در آلمان کمک کرده است. 

گردش مالی موسسه‌ی DSIT سالانه چیزی حدود ۴۰۰ میلیارد تومان بوده است.  

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا