سیاسی

موسسه زبان گوته به عنوان مرکزی پوششی برای دولت آلمان عمل می‌کرد – هشت صبح

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش هشت صبح و به نقل از مهر :

به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس اطلاعات بدست آمده توسط روزنامه تهران تایمز «مؤسسه آموزش زبان آلمانی» (DSIT) که دفاتر آن مرداد ماه امسال توسط نیروهای پلیس در تهران پلمپ شد، به عنوان مرکزی پوششی برای دولت آلمان عمل می‌کرد.

فعالیت‌های این مرکز زبان که مستقیماً تحت نظارت انستیتو گوته‌ی آلمان بود شامل حمایت مالی از گروه‌های زیرزمینی موسیقی، رقص و فیلم می‌شد. محتوای تولیدی این گروه‌ها خلاف عرف و موازین قانونی و اخلاقی کشور بود.

تعدادی از اسناد مالی این مرکز زبان که به رؤیت تهران تایمز رسیده، شامل پرداختی‌های متعدد به افراد متفرقه می‌شود که هم توسط رئیس DSIT و هم سفارت آلمان در ایران امضا و تأیید شده است. بر اساس اطلاعات دریافتی روزنامه، دولت آلمان در پوشش این مؤسسه‌ی زبان سالانه حدود نیم میلیون یورو به گروه‌های مذکور کمک مالی می‌کرده است.

این مؤسسه همچنین با شناسایی افراد مستعد به دولت آلمان کمک می‌کرد شبکه‌های نفوذ گسترده در داخل ایران ایجاد کند.

این مرکز همچنین افراد نخبه را شناسایی کرده و به صورت غیر قانونی به آنها در دریافت بورسیه‌های تحصیلی در آلمان کمک کرده است. تعدادی از زبان آموزان خود را نیز به صورت غیرقانونی به اردوهای مختلف در داخل و خارج از کشور فرستاده است. این اردوها به صورت مختلط بوده و ملاحظات قانونی، عرفی و فرهنگی کشور در آنها نادیده گرفته شده است.

گردش مالی مؤسسه‌ی DSIT سالانه چیزی حدود ۴۰۰ میلیارد تومان بوده است. با این وجود این مرکز به دلیل فقدان مجوزهای لازم برای فعالیت، تقریباً هیچ مالیاتی در ازای درآمدی که سالیانه از پرداختی‌های حداقل ده هزار زبان‌آموز کسب می‌کرده پرداخت نکرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا