سیاسی

محمدیاسر طیب نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه: گام بلند فولاد برای عبور از محدودیت‌های برق/امسال قطعی برق بی‌سابقه بود

به گزارش هشت صبح و به نقل از انتخاب :

 

مدیرعامل فولاد مبارکه با بیان اینکه امسال قطعی برق بی سابقه‌ای داشتیم، گفت: اگر برخی کارها را انجام نداده بودیم، با توقف تولید مواجه بودیم.

روز گذشته در حاشیه افتتاح شانزدهمین نمایشگاه متالورژی، فولاد، ریخته‌گری ماشین آلات، محمدیاسر طیب نیا، مدیر عامل فولاد مبارکه اصفهان، در جمع خبرنگاران درباره رشد اقتصادی فولاد مبارکه گفت:  صنعت فولاد یکی از نقاط قوت اقتصاد و صنعت جمهوری اسلامی است. رشد ظرفیت‌ها و رشد تولید بالاتر از استاندارد‌های سایر صنایع و رشد اقتصادی سالانه بوده است. ما به طور متوسط ۱۰ درصد رشد ارزآوری و ظرفیت داشته ایم. سال ۱۴۰۲ با ۸ میلیارد دلار صادرات، معادل ۱۶.۵ درصد صادرات غیرنفتی، فولاد مبارکه را به اولین صادرکننده غیرنفتی کشور تبدیل کردیم. صنعت فولاد ارزآوری قابل توجهی داشت و گام‌های خوبی در راستای دسترسی به اقتصاد بدون نفت برداشتیم. امروز مصرف فولاد ۲۲ میلیون تن و تولید فولاد ۳۲ میلیون تن و در افق ۱۴۰۴ به بیش از ۵۰ میلیون تن تولید خواهیم رسید.

او افزود: باید زیرساخت‌های صادرات توسعه یابد. ما در این زمینه خلاء‌هایی در زمینه زیرساخت و نوع محصولات داریم. عراق کشور همسایه ما که به مراتب ظرفیت‌های کمتری دارد، امروز تعرفه صادراتی روی میلگرد ما گذاشته است. همسایه‌های دیگر هم در صنایع فولاد سرمایه گذاری کرده اند. ما باید با دانشی که در فولاد ایجاد شده، سرمایه گذاری جدی در زیرساخت داشته باشیم.

وی عنوان کرد: فولاد مبارکه به عنوان یک پیشرو در این عرصه، در تلاش است تا با حمایت از خودکفایی و توازن در زنجیره، اصلاحات لازم را اعمال کند. ما در سه سال اخیر به‌طور جدی به دنبال ایجاد توازن در زنجیره بوده‌ایم و می‌توانم با اطمینان بگویم که تنها مجموعه‌ای هستیم که در زمینه افزایش قطعی برق و گاز سرمایه‌گذاری‌های هدفمندی انجام داده‌ایم.

طیب نیا در پاسخ به سوال خبرنگار «انتخاب» درباره میزان مصرف گاز و ناترازی برق فولادمبارکه گفت: در حوزه نیروگاهی سرمایه گذاری سیکل ترکیبی ۹۰۰ مگاواتی را پشت سر گذاشته ایم که دو فاز آن افتتاح شد. امسال فاز دو در مدار تولید است. نیروگاه ۶۰۰ مگاواتی خورشیدی ما در دست اجراست که بزرگترین نیروگاه خورشیدی است. امسال قطعی برق بی سابقه بود و اگر این کار‌ها انجام نشده بود، با توقف تولید مواجه بودیم. توقف تولید فولاد مبارکه، هزاران شرکت را دچار مشکل می‌کرد. میزان مصرف گاز کل مجموعه هم ۱۴ الی ۱۵ میلیون مترمکعب است.

مدیرعامل فولاد مبارکه درباره مطالبه این صنعت از وزارت نفت گفت:  ما همه می‌فهمیم ناترازی انرژی یک واقعیت است. وقتی می‌خواهیم تصمیم بگیریم که در شرایط ناترازی برق خانگی را قطع کنیم یا برق صنعت، انتظار ما این است که تصمیم عقلانی گرفته شود. آیا کاهش برق صنعت و کاهش تولید و کاهش ارزآوری و کاهش جی. دی. پی نتایج منفی اش به تک تک شهروندان برنمی گردد؟

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا