ورزشی

عملکرد ایران در ادوار مختلف بازی‌های پارالمپیک/ پاریس بهتر از توکیو؟

به گزارش هشت صبح و به نقل از ایسنا؛

کاروان ورزش جانبازان و توانیابان و نابینایان و کم‌بینایان در حالی با ۶۵ ورزشکار در ۱۰ رشته ورزشی برای شرکت در بازی‌های پارالمپیک دوم شهریور عازم پاریس می‌شود که کمیته ملی پارالمپیک با توجه به سیاست کیفی‌گرایی به دنبال تکرار جایگاه و در صورت امکان ارتقای جایگاه خود نسبت به توکیو است.

به گزارش ایسنا، بازی‌های پارالمپیک پاریس از ۷ شهریور آغاز می‌شود و تا ۱۸ شهریور ادامه خواهد داشت.

کاروان ورزش جانبازان و توانیابان و نابینایان و کم بینایان که در دوره قبل با ۶۲ ورزشکار در ۱۰ رشته ورزشی در توکیو حضور داشت، این دوره با ۶۵ ورزشکار در ۱۰ رشته ورزشی (والیبال نشسته، گلبال مردان، پارادوومیدانی، پاراشنا، پاراوزنه برداری، پاراتیراندازی، پاراتیروکمان،پاراتکواندو، پاراجودو و پاراکانو) در پارالمپیک پاریس شرکت می‌کند که از ۶۵ ورزشکار اعزامی، ۴۵ ورزشکار از فدراسیون جانبازان و توان یابان هستند.

براساس پیش‌بینی کمیته فنی کمیته ملی پارالمپیک رشته‌هایی همچون دوومیدانی، پاراتکواندو، پاراجودو، والیبال نشسته، وزنه برداری، تیروکمان و تیراندازی جزو رشته‌هایی هستند که شانس بالایی برای کسب مدال در پارالمپیک پاریس دارند.

همانند دوره قبل این دوره نیز اعزام ورزشکاران به بازی‌های پارالمپیک پاریس بر مبنای سیاست کیفی گرایی بوده و تنها کسانی در لیست ورزشکاران اعزامی به پارالمپیک پاریس قرار گرفتند که شانس مدال آوری دارند.

البته علاوه بر سیاست کیفی گرایی کمیته ملی پارالمپیک، در این دوره برای برخی از ورزشکاران، استثنائاتی نیز در نظر گرفته و یکسری از ورزشکاران از جمله بانوان، ایثارگران، جانبازان، افراد زیر ۲۰ سال و نابینایان مطلق در اولویت چهارم مشمول اعزام شدند.

با نگاه به عمکرد کاروان ورزشی ایران در ادوار گذشته می‌بینیم که کاروان ایران با کسب ۱۲ مدال طلا، ۱۱ نقره و یک برنز و در مجموع با کسب ۲۴ مدال در پارالمپیک توکیو بهترین عملکرد را نسبت به ادوار گذشته داشته است.

 *عملکرد کاروان‌های ورزشی ایران در دوره‌های قبلی

پارالمپیک ۱۹۸۸ سئول: ۴ طلا، یک نقره، ۳ برنز – جمع مدال: ۸

پارالمپیک ۱۹۹۲ بارسلونا: یک طلا، ۲ نقره، یک برنز – جمع مدال: ۴

پارالمپیک ۱۹۹۶ آتلانتا: ۹ طلا، ۵ نقره، ۳ برنز – جمع مدال: ۱۷

پارالمپیک ۲۰۰۰ سیدنی: ۱۲ طلا، ۴ نقره، ۷ برنز – جمع مدال: ۲۳

پارالمپیک ۲۰۰۴ آتن: ۶ طلا، ۳ نقره، ۱۳ برنز – جمع مدال: ۲۲

پارالمپیک ۲۰۰۸ پکن: ۵ طلا، ۶ نقره، ۳ برنز – جمع مدال: ۱۴

پارالمپیک ۲۰۱۲ لندن: ۱۰ طلا، ۷ نقره، ۷ برنز – جمع مدال: ۲۴

پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو: ۸ طلا، ۹ نقره، ۲ برنز – جمع مدال: ۲۷

پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو: ۱۲طلا، ۱۱ نقره و یک برنز جمع مدال: ۲۴

 پرچمداری ایران در بازی‌های پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس را محمدرضا میرشفیعی در رشته پاراتیراندازی با ۵۱ سن سال و هاجر صفرزاده در رشته دوومیدانی نابینایان برعهده دارند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا